Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Parels en een goudmijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Parels en een goudmijn

Artiosreeks breidt uit met bijbelstudies over Nehemia en Romeinen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opnieuw zijn er twee deeltjes verschenen in de Artiosbijbelstudies, een vijfde van de hand van ds. J.W. Verboom uit Groot-Ammers en zesde deeltje, geschreven door dr. H. van den Belt uit Woudenberg.

Het vijfde deeltje bevat bijbelstudies uit Nehemia en heet Drama, spanning en vernieuwing. Het boekje telt 80 pagina’s en bestaat uit acht hoofdstukken. Als een bijbelkring één keer per maand samenkomt in het winterseizoen, is dat een mooi aantal.

Ds. Verboom begint met een nogal uitgebreide, maar wel constructieve inleiding. Daarin wijst hij erop dat sommigen een meer horizontale kant van het boek Nehemia behandelen. Bij hen komen dan motieven als leiderschap, spanning op de werkvloer of doorzettingsvermogen aan de orde.

Anderen gaan meer de verticale kant uit. Dan komen thema’s als Gods verbondstrouw, erkenning van schuld voor God, de strijd tussen God en de duivel, de vreugde van God en de heiliging van eredienst, huwelijk en rustdag aan de orde.

Je merkt wel dat je met het boek Nehemia vele onderwerpen aan de orde kunt stellen. Terecht merkt de schrijver op dat Nehemia niet in de eerste plaats een boek is over wat Nehemia doet, maar over wat God doet. Ds. Verboom probeert zelf aan beide kanten recht te doen. Dat is hem goed gelukt, ook al krijgt de strijd tussen God en de duivel wel de meeste nadruk. Mooi is het te proeven in deze bijbelstudies dat het verticale helemaal door het horizontale verweven is. Dat is kenmerkend voor een oprecht christen. Wel vind ik het jammer dat boek Nehemia 5 slechts terloops besproken wordt. Daarin gaat het over de steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk. Dat is, dunkt me, actueel en confronterend.

Gedegen uitleg

Elk hoofdstuk begint met een ‘Intro’ gevolgd door een ‘Achtergrondschets’. Daarna komt de ‘Uitleg’ en wordt het afgesloten met ‘Gespreksvragen’, een passend fragment uit de belijdenisgeschriften en liedsuggesties. Een mooie en goede volgorde. Nu we toch nog met de vormgeving bezig zijn: het heeft, eerlijk gezegd, niet mijn voorkeur de lezers met name in de gespreksvragen steeds met je en jij aan te spreken. Het taalgebruik is weliswaar eigentijds en sprankelend en dat mogen we zeker waarderen, maar toch denk ik dat het woordgebruik wat elitair is en voor de doeners in de gemeente te hoog gegrepen is. Het zou jammer zijn als zij stilletjes afhaken.

Kringleiders zouden enige verduidelijking van sommige woorden kunnen geven.

Het bijbelstudieboekje over Nehemia biedt heel veel. Ieder kan ervan overtuigd zijn dat het op een bijbelkring een jaar lang niet ontbreekt aan gesprekstof. Geweldig veel onderwerpen die het hart en het leven van elke dag raken, komen langs. Door de gespreksvragen worden we gestimuleerd om actief mee te doen en zullen de meesten daar hartelijk bij betrokken zijn of raken. Ds. Verboom heeft zich grondig voorbereid, voordat hij aan het schrijven is gegaan. Een goede en gedegen uitleg van dit bijbelboek wordt gegeven. De formulering is zorgvuldig. Af en toe doet hij uitspraken waar je lang over na kunt denken en die je vast wilt houden. Echte doordenkertjes. Je zou ze pareltjes kunnen noemen.

Gods trouw

Toen ik deze bijbelstudies gelezen had, dacht ik: wat is Nehemia toch een geweldig bijbelboek! Van betekenis voor hart en leven. Wat is bovendien de Bijbel actueel. De schrijver van deze studie heeft aan dat gevoel een bijdrage mogen leveren. Bovenal heeft hij laten zien dat het niet om de mens Nehemia gaat, maar om de trouw van de God van Israël. Dit boekje beveel ik hartelijk aan, in de hoop op gezegende avonden in de gemeente. Uiteraard is het eveneens te gebruiken voor persoonlijke verdieping van de bijbelkennis. Van de schrijver hopen we nog wel eens meer te mogen lezen.

Goudaders

Een zesde deeltje uit de Artios-bijbelstudies is van de hand van dr. H. van den Belt. Omdat de brief aan de Romeinen een goudmijn is, werd het eerste deeltje Goudkoorts genoemd. Dit is het tweede deel van de behandeling van de brief van Paulus aan de Romeinen en heeft als titel Goudaders. De hoofdstukken 8 t/m 16 van de brief worden in negen hoofdstukken besproken. Elk hoofdstuk begint met een ‘Kerntekst’, gevolgd door een ‘Intro’ en daarna komt de uitleg, ingedeeld in stukjes met een kopje erboven. Afgesloten wordt het hoofdstuk met ‘Gespreksvragen’, een belijdenisfragment en liedsuggesties.

Het is duidelijk te merken dat er een heel andere persoon bezig is geweest om deze studie te schrijven dan bij de studie over Nehemia. Alles wordt enigszins klassieker verwoord, maar wel volstrekt helder en niet al te moeilijk. De brief aan de Romeinen is echt een theologische brief. Dat heeft uiteraard ook met de verwoording te maken.

Lijden van de schepping

In het eerste hoofdstuk gaat prof. Van den Belt in op het geheim van de verborgen verbinding die de Heilige Geest met Christus legt. Mooie dingen worden erover gezegd, maar de bespreking van het lijden van de schepping is echt te summier. In de gespreksvragen komt het helemaal niet aan de orde. De schepping ziet immers met verlangen uit naar het moment dat ze mag delen in de toekomstige heerlijkheid van de kinderen van God. De verlossing heeft ook kosmische betekenis. Juist in deze tijd van milieu- en klimaatcrisis zou dat zeker besproken en doorgesproken moeten worden.

In het tweede hoofdstuk komt onder andere de uitverkiezing ter sprake. In de lijn van Calvijn noemt de schrijver Christus de spiegel van de verkiezing. Via Christus gaan we de eeuwige en verkiezende liefde van God zien en dan wordt het grondeloze barmhartigheid. God heeft Zijn Zoon niet gespaard, maar overgegeven. In Hem ligt het behoud vast. Als belijdenisfragment zou ik artikel 10 van hoofdstuk 5 van de Dordtse Leerregels nog mooier gevonden hebben.

Plaats van Israël

Hierna volgen er drie bijbelstudies over Romeinen 9 t/m 11, waarin de plaats van Israël in Gods heilsplan centraal staat. Dat maakt nieuwsgierig. Paulus worstelt met het raadsel dat de ogen van Israël voor Jezus niet geopend worden. Vier verschillende antwoorden geeft hij erop, waarvan er twee in Romeinen 9 te vinden zijn, namelijk dat er altijd onderscheid geweest is tussen gelovige en ongelovige kinderen van Abraham en dat heeft alles te maken met de soevereiniteit van God. Het derde antwoord komt uit Romeinen 10, namelijk dat het het plan van God geweest is om heidenen te roepen door het Evangelie om ook bij Zijn volk te horen en om Israël jaloers te maken. Het vierde antwoord vinden we in Romeinen 11, dat God Zijn volk volstrekt niet verstoten heeft. Ik zou zeggen: schaf het boekje aan en lees het zelf en probeer de aangeboden stof te verwerken. Heel belangrijk!

Gezag

In de laatste vier hoofdstukken wordt gewezen op de consequenties van het leven door de Geest en komt de levensheiliging naar voren. In hoofdstuk 6 van het boekje gaat het vanuit Romeinen 12 over Gods wil en worden allerlei praktische aanwijzingen gegeven. In hoofdstuk 7 wordt vanuit Romeinen 13 aan de orde gesteld wat de houding van de christen tegenover de overheid moet zijn. Het gezag komt van God en daarom past ons ontzag voor de gezagsdragers.

In hoofdstuk 8 zien we dat Paulus in Romeinen 14 en 15 de boodschap van het Koninkrijk van God koppelt aan concrete vragen. Het gaat er in alles om voor wie we het doen of nalaten! In het laatste hoofdstuk van het boekje lezen we vanuit Romeinen 15 en 16 onder andere over de dienende liefde van Christus voor Israël met de bedoeling dat de belofte vervuld wordt dat Abraham de vader van vele volken zou worden.

Uit de bijbelstudies over de brief aan de Romeinen blijkt wel dat deze brief een goudmijn is. Daarom herhaal ik de kinderstem, die Augustinus hoorde: ‘Tolle lege, Neem en lees’. Voor Augustinus was het tot rijke zegen dat hij toen deze brief van Paulus ging lezen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 maart 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Parels en een goudmijn

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 maart 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's