Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Globaal bekeken

7 minuten leestijd

In De Banier, het huisorgaan van de SGP, verscheen een bijdrage van ir. L. van der Waal, oud-Europarlementariër en ook oud-penningmeester van de Gereformeerde Bond, onder de titel ‘Gedachten over een stabiel Europa’. Een fragment:

Er is een samenleving ontstaan waarin ieder zijn eigen belang najaagt, waaraan geen moraal ten grondslag ligt, waarin gemeenschapszin en gedeelde waarden afwezig zijn. Ooit zei Commissievoorzitter Jacques Delors dat Europa een ziel nodig heeft. En de oud-president van Tsjechië, Vaclav Havel, merkte eens op dat hij wel in zijn verstand door de EU werd aangesproken, maar in zijn hart er niet door werd geraakt wegens het ontbreken van een Europees ethos. De christendemocratische grondleggers hadden het visioen van een Europa van vrede en gerechtigheid, grondslagen van de christelijke beschaving. Van deze visie is weinig meer over. Nu prevaleert de liberaal humanistische visie, waarbij God niet nodig is. In de westerse landen voltrekt zich een proces van secularisatie dat afrekent met de christelijke waarden van weleer en waarbij de sociale cohesie van de klassieke instituties is geëlimineerd ten gunste van de individuele vrijheid. Weliswaar zijn de leefomstandigheden van de meeste burgers ongekend verbeterd. Nooit hebben gezondheidszorg, onderwijs, huisvesting en welvaart het huidige peil bereikt. Maar tegelijkertijd nemen de sociale verschillen toe en nemen uitingen van sociale onvrede als criminaliteit, drugs, terrorisme en antisemitisme grote vormen aan.

Christelijke wortels

Laten we daarom bedenken dat de lidstaten, ondanks de onderlinge culturele verschillen, een gemeenschappelijke beschaving hebben die in belangrijke mate de geschiedenis is van het christendom. Deze is ook voor vandaag nog van positieve betekenis. Die bracht eertijds zeker geen samenleving zonder maatschappelijke gebreken, maar gaf in de universele wet van de Tien Geboden wel een externe autoriteit als referentiepunt voor goed en kwaad. En aan de samenleving een geweten. Een samenleving waarin men naar elkaar omziet, met ethisch houvast en zingeving. De vraag is of de Unie kan floreren zonder deze gemeenschappelijke visie op mens en samenleving. •••

‘Je bent geliefd – onvoorwaardelijk’ kopt een interview in VolZin (religie en samenleving) met Mark de Jager, de Jonge Theoloog des Vaderlands, student theologie in Groningen, afkomstig uit Nunspeet.

‘Theologie betekent letterlijk godenleer. Wat heb jij tot nu toe geleerd over God?’:

Wanneer ik zeg dat theologie begint met luisteren, dan bedoel ik ook: luisteren naar God. Zonder geloof in God zou ik geen theoloog kunnen zijn. En het luisteren en leren is nooit klaar. Ik heb zelf God leren kennen als degene die mijn leven in zijn hand houdt, ook als ik zelf compleet het overzicht kwijt ben. Dat wordt voor mij zichtbaar in Jezus Christus. Hierin laat God zien dat hij niet een abstracte kracht is, maar echt een gezicht heeft. Dat is het mooie van het christelijk geloof: God blijft niet op een afstand toekijken, maar kiest ervoor om onderdeel te worden van het lijden van de wereld. Doordat God mens werd, voel ik mij in mijn lijden gekend en sta ik er niet alleen voor. Ook zie je door Jezus dat er een einde aan het lijden komt, en dat zelfs de dood je niet kan scheiden van de liefde van God. Dat is voor mij geen mooi uitgekristalliseerde theologische gedachte. Ik ervaar dat simpelweg in de praktijk van alledag. Mijn vrouw Julia is chronisch ziek en je zou denken dat ik daardoor veel theologisch reflecteer op ziekte en lijden en dergelijke. In mijn geval is dat juist niet zo, misschien omdat het lijden dat wij samen meemaken zo dicht bij ons ligt dat we niet veel anders kunnen doen dan erdoorheen gaan. God zorgt voor ons, dat is voor mij de kern van alles.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken