Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belijdenisgeschenken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belijdenisgeschenken

Tips voor boeken die opbouwen in het geloof

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de komende maanden vinden er hopelijk belijdenisdiensten plaats. Wat is het mooi om degene die belijdenis gedaan heeft, te verrassen met een opbouwend boek. De redactie geeft graag een aantal tips.

Gaan voor God. Leven als christen met uitstraling. Ds. René van Loon, uitg. KokBoekencentrum, Utrecht; € 14,99.

Ds. René van Loon spoort christenen in Gaan voor God aan zo te leven dat ze iets uitstralen naar hun omgeving. Hoe kunnen we in de Bijbel zoeken naar Gods bedoelingen en wil als we belangrijke keuzes moeten maken? Het boek sluit af met vijf levensterreinen (geld, tijd, seksualiteit, milieu en het einde van je leven) waarop je concreet kunt laten zien dat je gaat voor God.

Mijn beeld van God. Een bijbelse verkenning. Ds. A. van Zetten, uitg. Groen, Heerenveen; € 13,95.

Welk beeld van God hebben wij? God wil dat we Hem liefhebben zoals Hij is. Maar, (hoe) kennen we Hem? In Mijn beeld van God spiegelen we ons Godsbeeld aan hoe God Zichzelf openbaart in de Bijbel. Het kan fout gaan met ons Godsbeeld, bijvoorbeeld door onze opvoeding of door ingrijpende levensmomenten. Ook actuele vragen over Gods toorn en liefde komen aan de orde.

Door de liefde van Christus gedrongen. Geloof en belofte in de prediking van Andrew Gray en de gebroeders Erskine. Dr. A. de Reuver, uitg. Den Hertog; € 16,50.

Andrew Gray en de gebroeders Erskine leefden een paar eeuwen geleden. Maar de kern van hun preken klinkt alsof ze gisteren gehouden zijn, want die kern is de liefde van Christus. Dr. De Reuver laat zien hoe het geloof zijn grond en voedingsbodem heeft in de belofte van het Evangelie. De auteur geeft korte, biografische schetsen en een beschrijving van het puriteinse klimaat, zodat de lezer de prediking van Gray en de Erskines beter kan begrijpen.

Bij je volle verstand. Een uitnodiging voor sceptici. Tim Keller, uitg. Van Wijnen, Franeker; € 22,50.

Tim Keller, voorganger van de Redeemer Presbyterian Church in New York, nodigt mensen die sceptisch staan tegenover geloof en religie uit om het geloof in de God van het christendom serieus te overwegen. Stel nou eens dat het christelijk geloof de ultieme bron blijkt te zijn van antwoorden op vragen die betrekking hebben op voldoening, persoonlijke vrijheid, rechtvaardigheid en hoop?

Struikelblokken. Veertig vragen bij het Oude Testament. Dr. M.J. Paul, uitg. De Banier, Apeldoorn; € 16,95 (leverbaar vanaf 1 april)

Het Oude Testament is lange tijd geleden geschreven in een andere cultuur. Dat levert voor ons allerlei vragen op. Wisten de Israëlieten wel van een leven na de dood? Wat kunnen wij met de wetten die voor het leven in Kanaän bedoeld waren? Niet alleen christenen hebben vragen bij de uitleg, ook kritische buitenstaanders bevragen ons. In Struikelblokken behandelt de auteur tientallen vragen, om struikelblokken bij het lezen uit de weg te ruimen.

Onnoembaar aanwezig. Dagboek over de vrucht van de Geest. Marlon van den Bos e.a., uitg. Sestra, Heerenveen; € 17,50.

Vijf vrouwen schreven elk twintig stukjes over de vrucht van de Geest, waarover Paulus schrijft in zijn brief aan de Galaten. Dagelijks staat er een bijbelgedeelte centraal. De teksten zijn concreet en praktisch, met elke dag een bemoediging of een opdracht. Dit dagboek bij de Herziene Statenvertaling wil vrouwen helpen om in de dagelijkse praktijk christen te zijn en tot zegen te zijn voor hun omgeving.

Randfiguren. Verhalende bijbelstudies. Ds. Johan Visser, uitg. KokBoekencentrum, Utrecht; € 10,99.

In Randfiguren wekt ds. Johan Visser tien bijbelse randfiguren tot leven. Het verrassende van bijbelse randfiguren is dat ze vaak meer hebben begrepen van God dan de mensen die er wél bij horen. Buitenstaanders tonen de onverwachtse en genadige manier waarop God Zijn weg onder de mensen gaat.

Notitiebijbel Herziene Statenvertaling. Royal Jongbloed, Heerenveen; € 46,50.

De Notitiebijbel is een schrijfbijbel in de Herziene Statenvertaling met extra ruimte om notities te maken bij een bijbeltekst die je raakt, inspireert, motiveert. De complete bijbeltekst is opgemaakt in één brede kolom. Aan de buitenzijde van iedere pagina zijn schrijflijntjes gedrukt waarop je aantekeningen kunt maken. De Notitiebijbel is ook geschikt om te gebruiken voor bible journaling.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 maart 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Belijdenisgeschenken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 maart 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's