Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Genezing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Genezing

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen. Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt. Jesaja 53:4

Het lijkt wel alsof er niet anders meer is dan het coronavirus. Een minuscuul deeltje, dat zelfs onder een gewone microscoop niet zichtbaar is, heeft de wereld lamgelegd. We werden stilgezet. Vanuit Jesaja 53 valt daar bijbels licht op.

Momenteel staat alles op zijn kop. Wat in december 2019 begon in een Chinese provincie, aan de andere kant van de wereld, heeft zich in een mum van tijd over deze wereld verspreid. Ook ons land gaat het niet voorbij. Ineens horen we woorden die we niet eerder hoorden: sociale onthouding, lock down, groepsimmuniteit. Iedereen weet er wat over te zeggen.

Mensen vragen zich af: wat overkomt ons? Christenen willen weten: hoe moeten we dit bijbels gezien duiden? Zeggen we te veel als we het verbinden met de woorden van de Heere Jezus in Mattheüs 24? Daar spreekt Hij onder andere over besmettelijke ziekten als tekenen van Zijn wederkomst en van de voleinding van de wereld. In dat licht is ook de uitbraak van het coronavirus een wake up call.

Straf

Een andere gedachte is die van een straf van God. Mogen we wat ons overkomt op die manier duiden? Corona komt op ons af in de lijdenstijd, de periode waarin we vaak lezen uit Jesaja 53, over de lijdende Knecht van de Heere.

Meer dan vijfhonderd jaar voor de geboorte van Christus profeteert de evangelist van het Oude Testament over Hem als de lijdende Knecht. Jesaja schildert Hem niet als een aantrekkelijke man, integendeel. Een verachte was Hij, bekend met ziekte, door mensen gemeden als de pest. Zo erg is het. Iemand met wie niemand te maken wil hebben, ziek en gewond.

Dat is nogal wat. Dat is de prediking waarvan Jesaja zich afvraagt of die wel geloofd wordt. Zo wordt ons Christus gepredikt in Zijn weg naar het kruis. Het is een afstotelijk verhaal. De ondergang is compleet. Dan wordt duidelijk waar het Jesaja om te doen is. Voorwaar! Wellicht beter vertaald: maar, echter.

Inderdaad, die Man van smarten bloedt uit duizend wonden. Hij zit onder het bloed. Maar wiens bloed is dat eigenlijk, dat van Hem, of dat van mij? Dat is eigenlijk niet meer te onderscheiden. Echter: ónze ziekten heeft Híj op Zich genomen. De ziekte waarmee Hij bekend is, is ónze ziekte. Alle smaad die Hij draagt, is onze smaad. De ondergang die Hij tegemoet is gegaan, is onze ondergang. Dat is de confronterende boodschap van Jesaja.

Lijdenstijd

Na de zondeval, de keuze van de mens tegen God en voor zichzelf, zou de aarde dorens en distels laten opkomen. Heel letterlijk, van die stekelige planten. Maar ook figuurlijk: door de zonde maakten ziekte en dood hun opwachting. Ook, zou je kunnen zeggen, het coronavirus.

Daar blijft het niet bij. De Heere zou Zelf voor verlossing zorgen. Zo profeteert Jesaja, als hij het heeft over Hem Die het lijden op Zich neemt.

Indringend klinkt het: Hij heeft onze ziekten gedragen. Dan mogen we opnieuw zeggen: het coronavirus. Welke ziekte ons ook treft, Hij heeft die gedragen. Dat betekent niet dat ziekte ons niet meer treffen kan. Dat zien we in deze wereld. Dat merken we, tot in ons eigen leven. Wat kan ellende ons treffen. Juist in deze lijdenstijd mogen we nog meer getroffen worden door Zijn liefde. Hij schonk Zichzelf. Wat een vrolijke ruil.

Geweldig uitzicht

Ziekte is niet verdwenen met het offer van Jezus. Dorens en distels zijn er nog altijd. En, niet te vergeten, de zonde ook. Toch is er iets gebeurd, iets allesbeslissends. Toen Jezus aan het kruis ging, heeft Hij dat alles meegenomen. Hij heeft alles gedragen: mijn zonde, mijn ziekte, mijn dood. Nu is er niets meer wat mij kan scheiden van de Heere God.

Dwars door mijn zonde, dwars door mijn ziekte en dwars door mijn dood heen word ik bewaard in Gods hand. Wat een geweldig Evangelie. Dat is genade: door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.

Onze ziekten heeft Hij gedragen. Dat geeft een geweldig uitzicht. Uitzicht op de heerlijkheid die wacht. In het nieuwe Jeruzalem zal geen inwoner meer zeggen: ‘Ik ben ziek.’ Er volgt een eeuwigheid zonder zonde, ziekte, dood – zonder corona. Daar wacht Hij ons op met de kroon van het leven, die de Heere beloofd heeft aan hen die Hem liefhebben.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Genezing

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's