Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het huwelijk, een Paradijsbloem! (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het huwelijk, een Paradijsbloem! (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het huwelijk van Adam gebroken door de zondeval

We zijn ons eerste artikel geëindigd bij ’de bruiloft van Adam en zijn vrouw’. Het eerste en enige huwelijk in de staat der rechtheid. Adam en zijn vrouw hadden een volmaakte relatie met God en ook met elkaar, zonder zonde. We zien dat terug in Genesis 2 vers 25: zij waren beiden naakt en schaamden zich niet. Er was geen zonde en geen schaamte.

De Bijbel zegt ons niet hoelang deze volmaakte staat heeft geduurd. We lezen al direct in Genesis 3 van de vreselijke zondeval waardoor de relatie tussen de HEERE God en de mens is gebroken. Op het moment dat Adam en zijn vrouw waarnemen dat de HEERE in de hof gekomen is kruipen ze weg: Adam en zijn vrouw ’verborgen zich voor het aangezicht van de HEERE God’. Adam zegt het later zelf: ik vreesde, want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.

Ook de huwelijksrelatie tussen Adam en Manninne is door de zondeval ineens gebroken. Zij schamen zich ook voor elkaar en maken zich schorten van bladeren. Als ze door de HEERE God tot verantwoording worden geroepen valt het op dat Adam als hoofd van het gezin wordt aangesproken. Als de HEERE God doorvraagt geeft Adam zijn vrouw de schuld. Eigenlijk geeft hij God de schuld: de vrouw die Gij bij mij gegeven hebt! Van de jubel van de huwelijksdag, van de dankbaarheid dat hij zijn vrouw van de HEERE gekregen had, is niets meer over.

Dan geeft de HEERE aan zowel de man als de vrouw straf op de zonde. We lezen dat in de verzen 16-19: Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben. En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten. In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.

De straf voor de man als gevolg van de zondeval betreft het dagelijkse, openbare leven. Zijn beroep zal hem zwaar vallen, ’het aardrijk is om uwentwil vervloekt’. De straffen voor de vrouw betreffen het huwelijksen gezinsleven. Voor de vrouw zal de kinderzegen smartelijk zijn (met smart zult gij kinderen baren) en ook de onderlinge verhouding tussen man en vrouw krijgt een andere betekenis: hij zal over u heerschappij hebben.

Het is wel goed om in deze artikelen even aandacht hieraan te geven, want dit is in het huwelijksformulier veelal een aanstootgevende zin. In de praktijk van alledag botst deze Bijbelse notie nogal eens met onze, door de val en maatschappij beïnvloede mening. De kanttekening bij Genesis 3:16 (kantt. 33) verwoordt het als volgt: ’Dat is, hij zal macht hebben over u te gebieden, hetwelk voor uw vlees nu lastig zal zijn, terwijl het voor den val niet dan lieflijk was.’ In de volmaakte staat was de vrouw gegeven aan haar man en graag ’bereid tot zijn hulp en dienst’ (Gen. 2:18, kantt. 41). Het is niet zo dat de onderlinge verhouding is gewijzigd: Adam was en bleef het hoofd van het gezin. Maar het is vooral de zondeval die ook deze liefdevolle verhouding heeft geschonden.

We kunnen niet nalaten hier te noemen wat mr. I. da Costa hierover schrijft: ’Waar God gevreesd wordt, daar is juist de liefde en het huiselijk genoegen het gevolg daarvan dat de vrouw zich laat leiden door de man’. Da Costa verwijst hier naar het beeld van de betrekking tussen Christus en Zijn gemeente.

(wordt vervolgd)

G. de Jong, Paradijsbloem

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Het huwelijk, een Paradijsbloem! (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's