Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakeldienst (231)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakeldienst (231)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De grote waarde van de gouden krans die rondom het reukaltaar was geplaatst, kan nooit recht besproken noch met een pen beschreven worden. Alleen het geloof ontdekt iets van de rechte betekenis. De gouden krans beeldt namelijk de uitnemendheid van Christus en Zijn voorbede af. De vorige keer hebben we overdacht dat de gouden krans ons wijst op de krachtige vertroosting in een donkere tijd. Thans willen we stilstaan hoe het ware geloof de liefde door Christus’ voorbede ontdekt, waardoor het hart door Hem wordt versterkt.

De gouden krans wijst op de weergaloze liefde van Christus

Ouders hebben hun kinderen lief, en doen er alles aan wat in hun vermogen is om hen uit liefde te verzorgen en bij te staan. Maar Christus overtreft alle liefdesbanden op aarde. Christus heeft Zich voor vijanden doodgeliefd aan het vloekhout van het kruis en hen gekocht met Zijn bloed. Ook al is Christus nu in de hemel, Hij blijft hen lief hebben. Christus heeft niet alleen een oog van liefde op hen, maar heeft hen ook in Zijn voorbede en houdt hen Zijn Vader voor. Het is dan ook bijzondere genade als Hij Zijn liefde in hun ziel geeft, zodat zij tijdens hun pelgrimsreis niet in diepe ravijnen van twijfel en wanhoop storten, of door de wateren van verdrukkingen en het vuur van beproevingen omkomen. Eén druppeltje liefde is als balsem voor hun ziel, verlevendigt hun hoop, versterkt hun geloof en veroorzaakt wederliefde tot Christus.

De kennis van Christus met Zijn liefde is de meest begerenswaardige genieting van de geestelijke pelgrims naar het hemelse Sion. We willen er direct aan toevoegen dat deze bevindelijke kennis aan liefde alle verstan­delijke en godsdienstige kennis te boven gaat. Het gaat dus om bevindelijke kennis van Christus en Zijn liefde. De apostel Paulus schrijft dit in een brief aan de gemeente van Éfeze: En bekennen (bevindelijk of praktisch) de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat (Ef. 3:19). O, dat we er toch op gericht zouden zijn om zoveel liefde van Christus te ontvangen als er op aarde te verkrijgen zou zijn, we zouden op God en op Christus in de hemel gericht zijn en Hem met onze liefde kronen. Deze liefde maakt het zwaarste kruis als een licht veertje, houdt de onbegaanbare weg als een geplaveide weg waarop we niet struikelen, geeft dat de lasterwoorden onze ziel niet verwoesten omdat we de stem van de liefhebbende Christus horen, en ziet niet op de donkere wolken en plasregens van tegenheden, maar op de regenboog van Zijn trouw en goedheid.

De gouden krans wijst op de wijduitgestrekte liefde van Christus

We kunnen de gouden krans rondom het reukaltaar op plaatjes afgebeeld zien en dat ons hart er koud onder blijft. Maar als u een geloofsgezicht ontvangt, zult u iets anders zien. U ziet in de gouden kroon een liefdesstraal van de Christus, de Zon der gerechtigheid schijnen, zoals de zonnestralen op een spiegel. De gelovige priesters die werkzaam waren in het heilige van de tabernakel, zagen hoe het licht van de gouden kandelaar de gouden krans van het reukaltaar deed fonkelen. Zullen zij toen niet bekend hebben de wijduitgestrekte liefde van Christus, die alle andere kennis te boven gaat? Zal Gods volk dan niet hetzelfde bekennen als het de Heere behaagt hen met geloofslicht te bedélen, zodat zij iets van de uitnemendheid van Christus’ liefde kennen en verzekerd zijn in Zijn voorbede begrepen te liggen?

Nu we hierover schrijven, gevoelen we onze armoede, omdat we nog geen stipje van deze wijduitgestrekte liefde van Christus kunnen omschrijven. Maar dit kunnen we er wel van schrijven, dat deze liefde om zondaars in Zijn voorbede te hebben een zeer uitnemende liefde is. Als we aan de oever van een grote zee staan, is de lengte, de breedte en de diepte niet waar te nemen. Toch zien we haar grote uitgestrektheid. Zo kan geen engelen- of mensentong de volkomenheid en de uitgebreidheid van de oceaan van Christus’ liefde uitspreken, maar het geloof krijgt wel enig begrip hoe heerlijk en volmaakt ze is. Is een druppeltje uit deze oceaan aan liefde niet genoeg om alle raderen van uw ziel in beweging te zetten en uw verlangens naar God in Christus op te wekken? Zullen uw wandel, uw gedachten, uw begeerten dan niet hemelwaarts zijn waar Christus is? Zult u dan niet bekennen dat de liefde van Christus een wijduitgestrekte liefde is, die stroomt van eeuwigheid tot eeuwigheid? Was Christus niet Degene Die in de eeuwige Vrederaad met Zijn hart voor u Borg heeft willen worden om tot God te naderen en Zijn eisen in te willigen, om voor u op deze wereld te komen om te lijden en te sterven en Zijn dierbaar bloed te storten? Waren Christus’ vermakingen niet reeds in de eeuwigheid met de mensenkinderen, zodat Hij Zich reeds verblijdde in Zijn arbeidsloon? (Spr. 8:31). Als u behoort tot Zijn arbeidsloon, bedenk dan dat Hij u in Zijn gezegende voorbede heeft. Uw ongeloof verdooft de vlam van Zijn liefde niet, hoewel zij u wel in de duisternis brengt. Uw tegenheden verdonkeren het vuur van Zijn liefde niet, hoewel zij bij u vrees en schrik veroorzaken. Uw zonden verduisteren de gloed van Zijn liefde niet, hoewel satan ze gebruikt om u van alles wijs te maken. Uw lichamelijk zwakheden blussen de vlam van Zijn liefde niet, hoewel zij moedeloze gedachten kunnen veroorzaken. Maar de gouden krans van het reukaltaar beeldde Christus’ wijduitgestrekte liefde af die ondanks alle tegenheden en wangestalten niet nalaat om voor u te blijven bidden. Omdat Christus onveranderlijk is, is Zijn liefde ook onveranderlijk en blijft Hij u liefhebben en houdt u altijd Zijn Vader voor om voor u te zorgen zolang u op aarde bent. Wat een liefde!

De gouden krans wijst op de onverdiende liefde van Christus

Christus heeft u lief, niet vanuit de verwachting dat Hij van u iets daarvoor in de plaats zou krijgen. Nee, Christus heeft u onverdiend lief. De gouden krans op het reukaltaar beeldde dit af. Met een aards voorbeeld wilde de Heere zo’n uitnemende en heerlijke zaak als de onverdiende liefde van Christus afbeelden om Zijn volk altijd, eeuwig en zonder tussenpozen in Zijn voorbede bij Zijn Vader te hebben. De geloofswetenschap dat Christus Zijn volk uit onverdiende liefde in Zijn voorbede heeft, behoort oorzaak te zijn om Christus altijd in hun gedachten te hebben. Altijd een haat tegen de zonde en werelds vermaak te hebben. Altijd dicht bij Hem te leven en alle verleidingen en verzoekingen te vermijden. Doch u zult klagen over uw boos en zondig bestaan dat de Heere altijd tegenstaat. Uw hart is een vuile, bittere bron, zodat hieruit alleen maar goddeloosheid, boosheid en onreinheid naar boven borrelt. U hebt daarom Zijn bloed en gerechtigheid nodig. Bewaar dan uw hart boven alles wat er te bewaren is, en smeek gedurig om Zijn bijstand en sterkte. Strijd tegen alles wat de liefde in uw hart zou kunnen verdoven. Smeek elk moment om Zijn hulp, Zijn sterkte, Zijn voorbede en Zijn liefde. Alleen de liefde doet de zonde haten en er ver vandaan vluchten. Sta dan op uw wacht en roep Zijn hulp in, want u neemt overal waar u heengaat deze bron mee. Heb Christus lief met al de liefde van uw hart. Gun satan geen ogenblik uw zondige genegenheid, maar heb Christus lief met een ongedeeld hart. We weten geen ander middel waardoor de zonde de grootste vijand voor u is, als u bedenkt wat uw zonde Hem heeft aangedaan en Hem heeft gekost. Als u verzocht wordt, mediteer dan over Zijn lijden en vlucht met Jozef uit het huis van Potifar, en neem als een opgejaagde duif de toevlucht tot Christus, de Rots der eeuwen. Als u hier al zo de rust in Christus ervaart, wat zal dan de eeuwige rust zijn als u voor altijd bij Hem bent en u in de oceaan van de liefde van God in Christus mag zwemmen! U zult Hem dan altijd prijzen. Zeg of denk dan nu: ’Geprezen zij God voor Jezus Christus, de dierbare Borg en Zaligmaker Die mij uit onverdiende liefde tot het einde toe in Zijn voorbede heeft’.

De liefde van Christus dringt ons

Zijn liefde dringt ons om u het volgende te schrijven als u het bovenstaande nog met oude ogen hebt gelezen, en daarom Christus veracht. Christus raadt u nu nog aan om van Hem ogenzalf te kopen! Gods Geest make plaats voor Christus om de weergaloze liefde van Zijn voorbede in de gouden krans te zien en Hem hier en straks eeuwig te kronen met heerlijkheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De tabernakeldienst (231)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's