Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 172

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 172

Hoofdstuk 25 De nieuwe schepping - 1 (8) Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De nieuwe schepping is voor allen die de zaligheid door Christus verwachten zó noodzakelijk, dat zonder deze de hemel voor ons geen hemel, en de heerlijkheid geen heerlijkheid zou zijn: onze vleselijke gezindheid is er niet geschikt voor

Uit dat alles volgt dat er geen vergenoeging of vreugde in God kan zijn zonder dat wij geschikt zijn voor God en zonder dat wij gelijkvormig zijn aan Hem. Dat blijkt duidelijk uit 1 Johannes 3:2, en ook uit de grond en de aard van de zaak zelf: Gód moet worden zoals wij, passend bij ons zondige, verdorven en ijdele hart - waarvan de voorstelling alleen al een grove godslastering zou zijn - of anders moeten wíj geschikt en gepast gemaakt worden voor God. En dat is de zaak waarvan ik nu juist de noodzaak wil bewijzen.

De nieuwe schepping is volstrekt noodzakelijk voor allen die verwachten deel te hebben aan Christus en aan de heerlijkheid die komt, omdat alle karaktertrekken, tekenen en kenmerken van dat deel-hebben aan Hem, altijd weer worden ontleend aan de nieuwe schepping die in ons werd gewerkt. Ga alle kenmerken en tekenen maar na van het deel-hebben aan Christus, of aan het behoud door Hem - zoals zij in de hele Schrift verspreid voorkomen - en u zult steeds ontdekken: de reinheid van hart (Matth. 5:8), de heiligheid, zowel in beginsel als in de praktijk (Hebr. 12:14), het doden van de zonde (Rom. 8:13), het verlangen naar de verschijning van Christus (2 Tim. 4:8), met een menigte teksten van dezelfde strekking - ze worden altijd weer gemaakt tot kenmerken en tekenen van ons behoud door Christus. En dus moeten we óf een nieuwe Bijbel hebben, óf een nieuw hart. Immers, als deze Schriftplaatsen de ware en betrouwbare woorden Gods zijn, dan kan geen onvernieuwd schepsel Zijn aangezicht zien.

Dat was het vierde dat ik moest ontvouwen.

Het vijfde. Het laatste dat ik moet ontvouwen, is de vraag hoe de nieuwe schepping er het onfeil bare blijk en bewijs van is dat de ziel deel heeft aan Christus. Dat zal op verscheidene manieren naar voren komen.

Daar waar alle zaligmakende genadegaven van de Geest zijn, moet noodzakelijkerwijs ook het aandeel aan Christus zeker zijn. Daar waar de nieuwe schepping is, zijn ook alle zaligmakende genadegaven van de Geest. Immers, wat is de nieuwe schepping ánders dan de structuur of het samenstel van alle bijzondere zaligmakende genadegaven? Het is niet deze of die bijzondere genade, zoals het geloof, de hoop of de liefde tot God die de nieuwe schepping vormen, want deze zijn slechts evenzovele leden of takken ervan. De nieuwe schepping omvat echter álle genadegaven van de Geest: De vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid (Gal. 5:22).

Elk van deze zaligmakende, bijzondere genadegaven van de Geest bewijst dat wij deel hebben aan Christus. Hoeveel te meer zal dan de nieuwe schepping, die de gehele structuur, het gehele samenstel van alle genadegaven vormt, dat bewijzen!

Ten slotte: Waar alle gronden van het deel-hebben aan Christus worden gevonden, en alle uitwerkingen en vruchten van het deel-hebben aan Christus verschijnen, wordt zonder twijfel een waar deel-hebben aan Christus gevonden. Waar u ook maar een nieuwe schepping vindt, u treft ook alle gronden en alle uitwerkingen aan van het deel-hebben aan Christus.

Daar zult u altijd de werkende oorzaak vinden: de verkiezende liefde Gods, die onlosmakelijk met de nieuwe schepping is verbonden (1 Petr. 1:2), samen met de verdienende, werkzame en laatste oorzaak van het deel-hebben aan Christus, en het verenigd-zijn met Hem (Ef. 1:4-6; 2:10).

Alle uitwerkingen en vruchten van het deel-hebben aan Christus worden in de nieuwe schepping gevonden: alle vruchten van gehoorzaamheid zijn er, want wij zijn in Jezus Christus geschapen tot goede werken (Ef. 2:10; Rom. 7:4).

Het ware geestelijke verzet tegen de zonde is er: …die uit God geboren is, bewaart zichzelf, en de boze vat hem niet (1 Joh. 5:18).

Er is liefde tot Gods volk: …een iege lijk die liefheeft, is uit God geboren (1 Joh. 4:7). Er is een gewetensvolle eerbied voor de plichten van de beide tafelen der wet, want de nieuwe schepping kreeg gestalte ’naar God’, in rechtvaardigheid en ware heiligheid (Ef. 4:24). Er is het volharden in de wegen Gods ten einde toe, en het overwinnen van alle verzoekingen, want wie uit God geboren is, overwint de wereld (1 Joh. 5:4).

Het zou gemakkelijk zijn om alle andere bijzondere vruchten van ons verenigd-zijn met Christus na te gaan, om u te laten zien dat elk van die in de nieuwe schepping is.

Tot zover over het leerstellige deel van dit punt.

(wordt vervolgd)

© 2008 Den Hertog B.V., Houten.

Geschonken genade

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 172

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's