Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dat bloed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dat bloed

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het bloed van de Heere Jezus. Ik durf er bijna niet over te schrijven. Omdat het zo heilig is en zoveel eerbied vraagt.

Maar ik weet dat veel jongeren worstelen met woorden in de Bijbel, in de preek en op catechisatie die ze moeilijk vinden. Misschien is dat bij jou ook zo. Maar het woordje ’bloed’ is toch niet moeilijk?

Je hebt gelijk, in het gewone leven is dat zo. Maar misschien mag ik je iets vragen.

Wat betekent het woord ’bloed’ in - bijvoorbeeld – de bekende tekst die bij het Heilig Avondmaal gebruikt wordt?

De dominee zegent de wijn in de beker en zegt daarbij de woorden van de Heere Jezus: Drinkt allen daaruit, want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

Bloed tot vergeving der zonden. Was dat het menselijke bloed van de Heere Jezus?

Ik zal proberen het uit te leggen. Toen de Heere Jezus aan het kuis gestorven was, stak een soldaat een speer in Zijn zijde om te zien of Hij werkelijk gestorven was. En nu eerbiedig gevraagd… Stel dat er iets bloed op het harnas van die soldaat was gekomen, zouden de zonden van die man daardoor vergeven zijn? Natuurlijk niet. Daarom, als in de Bijbel en in de preek of op catechisatie gesproken wordt over het bloed van de Heere Jezus, wordt bijna altijd bedoeld: het bloedig lijden en sterven van Christus.

Daardoor heeft Hij de straf van en voor Zijn kinderen betaald. Daardoor heeft Hij de hitte van Gods gramschap (boosheid) over hun zonden geblust. Daardoor heeft Hij Zijn volk weer met God verzoend en vrede aangebracht.

Het bloed van het Nieuwe Testament

En waarom wordt gesproken over het bloed van het Nieuwe Testament? Dat wijst terug naar het bloed dat in het Oude Testament gevloeid is. Waarvan? Van de vele offerdieren. Die dieren moesten gedood worden, hun bloed moest vloeien, allemaal als heenwijzing naar het grote Offerlam Dat geslacht zou worden op Golgotha en Dat verzoening met God tot stand brengt.

Hebreeën 12 vers 24 spreekt over het bloed van de Heere Jezus dat betere dingen spreekt dan Abel.

Je weet dat Kaïn zijn broer Abel heeft doodgeslagen. En wat zei God van dat bloed van Abel? Dat vergoten bloed – die dood van Abel - riep tot de hemel om Gods straf en wraak.

Precies het tegenovergestelde van het bloed van Christus!

Zijn bloed (bloedig lijden en sterven) neemt Gods straf en wraak over de zonden juist wég! Zijn bloed roept de vrede met God uit. Zijn dat niet veel betere dingen?

Zijn bloed reinigt

Nu begrijp je ook deze tekst beter: En het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde (1 Joh. 1:7).

Je hebt misschien wel eens gedacht: Hoe kan bloed nu reinigen, schoon maken? Als iets met bloed in aanraking komt, wordt het juist vuil, toch?

Maar nee. Hier staat eigenlijk: Door het (bloedig) lijden en sterven van de Heere Jezus wordt de schuld en straf van de Zijnen weggenomen. Door de zonden zijn we vuil (onrein), ja walgelijk voor God. Dat noemen we ook wel de smet (besmetting) van de zonden. Dat is héél erg. Maar nu kan alleen het bloed (het lijden en sterven van de Heere) ons weer reinigen en schoon maken. Hier op aarde gebeurt dat ten dele. Maar straks in de eeuwige heerlijkheid is van Gods volk alle zonde weg en alle vuilheid daarvan helemaal afgewassen. Daar hoeven ze niet meer met de David te bidden: ”En reinig mij van al mijn vuile zonden” (Psalm 51:1 berijmd).

Zijn bloed onrein achten

In Hebreeën 10 vers 29 zegt Paulus dat het heel erg is als we het bloed van Christus onrein achten, verwerpen, niet nodig hebben, naast ons neerleggen. Dan zullen we des te zwaarder gestraft worden… Maar wat denk je?

Als je dag en nacht gebukt gaat onder het zware en verschrikkelijke pak van zonden en schuld, zou je daarvan verlost willen worden?

En als je mag zien dat dat alleen maar kan door het bloed (lijden en sterven) van de Heere Jezus? Wat doe je dan?

Dan verlang je steeds sterker naar Hem Die dat bloed gestort heeft, ook voor mij?

Dat deed de apostel Petrus uitroepen: We zijn niet verlost door zilver of goud, maar door het dierbaar bloed van Christus.

Dierbaar wijst op de onuitsprekelijke rijkdom en heerlijkheid van Christus’ bloedig lijden en sterven voor een doodschuldig volk, dat eenmaal in grote verwondering en dankbaarheid mag uitroepen:

Gij zijt geslacht en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed (Openb. 5:9).

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 maart 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Dat bloed

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 maart 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's