Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakeldienst (234)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakeldienst (234)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

 Voordat we met ons schrijven over de gouden krans rondom het reukaltaar begonnen, stemden we van harte in met de opmerking dat Christus ons zeer zoet was. Maar sinds Hij daarna minder aangename wegen met ons insloeg, en tevens de betekenis van deze gouden krans nader verklaarde, achten we Christus en Zijn honingraten nog zoeter dan ooit tevoren. We wensen u allen ook de bijzondere betekenis toe van deze gouden krans. U zou de uitnemende heerlijkheid van Christus’ voorbede niet vreemd blijven en met verwondering instemmen: Alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden (Hebr. 7:25). Is het geen hemelse weldaad dat God de Vader altijd gehoor geeft aan het gebed dat Christus bidt voor zondaars die Hij met Zijn bloed heeft gekocht? Is het dan geen grote genade als u de vruchten van Christus’ voorbede, namelijk geloof en liefde in uw ziel ontvangt? Met dit verschil dat het geloof de heerlijkheid van Christus ziet, en de liefde de troost van Christus proeft en u Hem boven alles en iedereen liefhebt. Hoewel er geen geloof in de hemel meer nodig zal zijn, zal de liefde altijd blijven. U zult eeuwig vertroost worden als u daar in het licht van Christus op de straten van het hemelse Jeruzalem zult wandelen (Ps. 89:16; Openb. 21:21,24).

De liefde proeft de troost in Christus

Gods volk kan nog zo verdrukt en geplaagd worden, maar als Heere hen bijstaat, wordt hun hart brandende van liefde en kunnen zij het zwaarste kruis getroost dragen. Wanneer zij menen te bezwijken onder het kruis van pijnlijke tegenheden, scherpe vijandschap en satans aanvechtingen, dan schenkt Christus hen Zijn vertroostende liefde, ook al probeert satan deze liefde door allerlei zaken en voorvallen te doven. Weet dat de apostel Johannes in zijn verbanningsoord op het eiland Patmos meer kennis aan liefde van Christus ontving, dan toen hij in vrijheid verkeerde. Gevangenschap of andere tegenheden zijn niet begerenswaardig, maar u bidt deze niet af als u Christus’ liefde gevoelt. De zoete smaak van de druppels uit Christus’ honingraten zijn nooit te beschrijven, maar degenen die haar proeven kunnen beter getuigen wat zij is, al is het stamelend. De liefde van Christus geeft zoveel kracht en sterkte, dat u door het water van ver-drukking en van vijandschap kunt zwemmen, zonder te verdrinken. Deze zoete liefde is oorzaak dat u in de vurige oven van satans aanvechtingen en haat van mensen kunt verkeren, zonder verteerd te worden. Wie anders dan uw machtige Heere Jezus is dan bij u? Hij draagt u op Zijn sterke benen en bidt tegelijk tot Zijn Vader dat uw geloof niet ophoudt. Christus bidt niet alleen voor u, maar vat u ook bij uw rechterhand om u bij te staan en te leiden door dit tranendal naar het hemelse Immanuëlsland (Ps. 73: 23). Wat een troost als u de druk van Zijn sterke hand voelt, en tevens gewaarwordt dat Zijn sterke benen u dragen zolang u in deze huilende wildernis bent (Hoogl. 8: 5). Zie dit alles was duidelijk afgebeeld door het dak van en het wierookvat op het gouden reukofferaltaar.

Het dak van en het wierookvat op het reukaltaar

In Exodus 30:1-3 lezen we een nauwkeurige omschrijving van het gouden reukaltaar: Gij zult ook een reukaltaar des reukwerks maken: van sittimhout zult gij het maken. Een el zal zijn lengte zijn en een el zijn breedte (vierkant zal het zijn), maar twee ellen deszelfs hoogte; uit hetzelve zullen zijn hoornen zijn. En gij zult het met louter goud overtrekken, zijn dak en deszelfs wanden rondom, alsook zijn hoornen, en gij zult het een gouden krans rondom maken. Het meeste van wat over het reukaltaar staat geschreven, zoals de afmetingen, de vier hoornen en de krans die met goud waren overtrokken, hebben we reeds overdacht.

Over één deel van het altaar hebben we nog niet geschreven, en dat is zijn dak. Het dak dat boven het reukaltaar was gemaakt met rondom de gouden krans. Tegelijk verwondert het ons dat ondanks deze nauwkeurige omschrijving er van één belangrijk onderdeel géén melding wordt gemaakt. We bedoelen het wierookvat. Toch wordt op andere plaatsen in Gods Woord wel van een reukvat en zelfs van reukof wierookvaten gesproken (Lev. 10:11; 16:12; 2 Kron. 26:18; Openb. 8:3). Dit reukvat werd geplaatst op het dak van het altaar. Omdat het reukaltaar de zaligheid in Christus afbeeldde, kan het niet anders of het dak en het daarop geplaatste wierookvat zijn van grote betekenis en waardig om nader onderzocht te worden. Met beide wordt namelijk aangegeven dat Christus in de hoge hemel Zijn volk in Zijn voorbede heeft. Niet alleen zij die reeds door Zijn Geest en Woord zijn toegebracht, maar ook zij die nog moeten worden toegebracht, en nu nog als verloren schapen op de rand van de afgrond liggen! Hoor het Zelf uit Christus’ mond: En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven zullen (Joh. 17: 20). Wat een troost, ook voor de donkere tijd waarin wij leven. Och, dat al Gods ware volk één zou zijn, ook één in het pleiten op de verhoring van Christus’ gebed om de komst van de komende Kerk!

Is de geestelijke betekenis op ons van toepassing?

Als u dit persoonlijk leest of anderen voorleest, en Christus bidt nú voor u of voor jullie, dan kan het niet anders of Gods Geest zegent het aan het hart, al zou het maar één woord zijn dat u leest. We zijn niet jong meer en we zien veel zaken die we als ophouders en hindernissen aanmerken in het werk dat de Heere ons heeft opgelegd. Doch onze door de Heere opgelegde hoofdtaak is om Christus als het nooit-vermoeiende Thema u voor te houden, in het vertrouwen dat Christus’ Koninkrijk wordt uitgebreid! We zien het ook als onze liefdestaak om alle details van het reukaltaar te leren kennen. Hoewel we er achter komen dat we de diep geestelijke betekenis zonder gebed niet recht kunnen begrijpen, laat staan dat we dit u kunnen uitleggen. Al weten we dat het gouden reukaltaar op Christus’ voorbede wijst, is voor ons allen het ware geloof nodig. Alleen dan weten we dat Christus voor óns heeft geleden, voor óns is opgewekt en óns in Zijn voorbede heeft, en stemmen we gelovig met Paulus in: Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt (Rom. 8:34).

Zie nu in uw gedachten de liefelijke geur uit het wierookvat met vurige kolen naar boven stijgen, die Christus’ voorbede afbeeldt. Zie nu ook het wierookvat op het dak van het altaar, dat ons wijst op de vastigheid en zekerheid van Christus’ voorbede. Is dit niet het grootste voorrecht als u gelovig mag weten in Christus’ voorbede begrepen te liggen, en dat Christus’ Geest u de heilgeheimen tot zaligheid wil bekendmaken, zodat u met geloofszekerheid kunt belijden: ’Die ook voor ons bidt?’ Dit is werkelijk alles. Een andere grond van zaligheid is er niet! U hebt dan ook de beste waarborg dat Christus voor u zorgt zolang u op aarde bent. Ook al leidt Christus u langs steile ravijnen van tegenspoed, maar u zinkt nooit in wanhoop weg. Christus sterkt u als u meent te struikelen onder het door Hem opgelegde kruis. Christus vertroost u als u met lede ogen aanziet hoe satan in Gods kerk woedt en tiert. Mochten de woorden van Samuel Rutherford tot troost zijn: ’Het is waar, de antichrist roert zijn staart, maar ik houd meer van een rumoerige en razende duivel in de kerk (want de strijdende Kerk kan niet zonder duivel zijn die haar lastigvalt) dan van een sluwe of slapende duivel.’

Omdat de liefde van Christus ons dringt, is het ons verlangen het overige van ons korte leven te besteden om arme zondaars op Christus te wijzen. Is het niet vreselijk als u buiten Christus leeft, omdat u de bijzondere betekenis van het dak van en het wierookvat op het gouden reukaltaar zielsbevindelijk niet kent? Onderzoek dan met ons wat de bijzondere betekenis van het dak en het wierookvat voor uw kostelijke ziel is. Beide wijzen ons op het gezegende verlossingswerk van de enige Borg en Zaligmaker. In alle gebrek dragen we u in het gebed tot Christus op, met de stille verwachting dat God de Vader het om Jezus’ wil genadig wil horen en verhoren. We zijn verlangend om van u bericht te ontvangen als Christus u barmhartig en genadig is geweest. Och Heere, geef nu heil!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De tabernakeldienst (234)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's