Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Thomas Watson e.a., Geroepen tot bekering, Dagboek bij de Bijbel, Den Hertog – Houten, 382 blz., 2019, € 15,90.

Dit dagboek bevat korte meditaties van 32 verschillende Engelse, Schotse en één Noord-Amerikaanse (Shepard) oudvader. Ze werden geselecteerd door de oude-schrijverkenner wijlen dhr. W. van Gent. Ca. 20 jaar geleden zijn ze eerder verschenen in de dagboeken ’Uit de schat der eeuwen 1 en 2’.

Het selecteren van ’meditaties’ (gedeelten uit preken/verhandelingen) voor een dagboek is altijd subjectief. We moeten zeggen dat de samensteller zeer goede keuzes heeft gemaakt, met als resultaat een dagboek met degelijke inhoud. Ter illustratie enkele voorbeelden: ’De morgenstond is de beste tijd voor overdenking. David verkoos die in Psalm 5, hij overdacht en bad in de vroege morgen. ’s Morgens wast u uw handen en uw gezicht. Uw ziel, die u niet wast, heeft het meer nodig. ’s Morgens trekt u uw kleren aan, maar u trekt niet de nieuwe mens aan voor uw ziel. ’s Morgens kijkt u in de spiegel of uw gezicht er goed uitziet, maar in de spiegel van Gods Woord kijkt u niet of uw ziel wel gesteld is voor God’ (William Fenner; 13 juni). ’Diegenen die wedergeboren zijn, kunnen treuren. (…) Er zijn twee stromen waardoor het hart bevochtigd wordt. De stroom van Christus’ bloed en de stroom van heiligmakende genade. Nu moet u God bidden dat Hij die stromen over uw ziel laat lopen om die dorre aarde van uw ziel te bevochtigen. En als God water gegoten heeft over die dorre grond, dan is het uw schuldige plicht u voor Hem te vernederen. De mensen kunnen hun boze staat niet waarlijk bewenen voordat zij daaruit verlost zijn’ (Ralph Robinson; 12 september). ’Een mens zal zijn bekering uitstellen, de ene dag na de andere. De tijd is nog niet gekomen, meent hij, om de Heere te zoeken. Na dezen zullen zij zich bekeren en hun wegen verbeteren. Dit is een boze bedriegerij, want de tijd van de bekering is niet de toekomende. Het héden is de aangename tijd, de dag der zaligheid. Ons leven is niet in onze hand, maar in Gods hand. Hij kan het in een ogenblik ook weer wegnemen’ (Daniël Dyke; 7 december).

Naast gebruik als dagboek is deze uitgave zeer geschikt om kennis te maken met bekende en misschien minder bekende schrijvers als bijvoorbeeld Jacobus Durham, Joseph Hall, Mattheüs Meade en Nehemia Rogers. Bovenal, mochten de vaak indringende meditaties leiden tot zelfonderzoek en waarachtige bekering.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 mei 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 mei 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's