Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. D.E. van de Kieft, Het enige Fundament, Vier preken, De Banier – Apeldoorn, 107 blz., 2020, € 12,95.

In een viertal preken behandelt de Urker predikant verschillende aspecten (oproep, mogelijkheid, noodzaak) van de waarachtige bekering aan de hand van teksten uit het Nieuwe Testament. De preken zijn, zoals we van hem gewoon zijn, gunnend, ernstig, separerend, maar vooral Schriftuurlijk-bevindelijk. Het is niet genoeg dat men onder de indruk is van een preek (p. 60). ’We kunnen geestelijk bezien wel een schip hebben waar de Naam Jezus in de vlag staat, maar de lading is niet anders dan eigen werk’ (p. 40). Duidelijk wordt gewezen op de noodzaak een verloren zondaar voor God te worden. ’Want als we onbekeerd worden en alles verliezen, en het de Heere gewonnen geven en mogen buigen onder dat rechtvaardig oordeel Gods en we mogen het recht Gods toevallen, dan is het kwijt. (…) Want als u de dood en de hel voor ogen ziet, wat is het dan een eeuwig wonder dat de Heere een andere weg opent buiten uzelf. Die goede Weg, die smalle Weg, die rechte Weg, namelijk Jezus Christus en Die gekruisigd’ (p. 23). De oorzaak hiervan ligt in de eeuwigheid, in het welbehagen Gods (p. 26). In de preek over de wijze en de dwaze bouwer (Luk. 6: 48,49) wordt gewezen dat het huis van onze hoop moet gebouwd zijn op het enige Fundament, Jezus Christus (vandaar waarschijnlijk de titel van het boek). En dat niet alleen, men zal met bewustheid moeten weten een dak boven het hoofd te hebben.

Het taalgebruik in deze preken is eenvoudig met hier en daar actuele voorbeelden (refo-baptisten, navigatie). Na de indringende inhoud zijn deze preken zeer geschikt om zowel thuis als in de kerk te lezen. Bij de correctie is waarschijnlijk er doorheen geglipt dat ’aller aanneming waardig’ (p. 53), ’alle aanneming waardig’ (1 Tim. 1:15) moet zijn.

W. Verboom

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 2020

De Wachter Sions | 16 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 2020

De Wachter Sions | 16 Pagina's