Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Petrus, een visser van mensen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Petrus, een visser van mensen

7. De wonderbare visvangst

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nadat de Heere Andréas en zijn broer Petrus en ook Johannes en zijn broer Jakobus met enige anderen tot Zijn discipelen had geroepen (zoals we dat kunnen lezen in het laatste gedeelte van hoofdstuk 1 uit het Evangelie van Johannes) hadden ze daarna hun dagelijkse werkzaamheden weer hervat. In Mattheüs 4:18 lezen we: En Jezus, wandelende aan de zee van Galilea, zag twee broeders, namelijk Simon, gezegd Petrus, en Andréas, zijn broeder, het net werpende (want zij waren vissers). Ook in Markus 1 en Lukas 5 kunnen we hierover lezen.

Vissen was een zwaar werk. De werpnetten waren verzwaard met gewichten om op die manier de vissen te kunnen vangen en voor de nachte lijke tochten was een behoorlijk uithoudingsvermogen nodig. Op het Meer van Galiléa kon onverwachts een flinke storm opsteken en voor het hanteren van de netten en voor het roeien in de boten van ongeveer acht meter lengte, alsook om staande te kunnen blijven en niet overboord te worden geslagen, was een groot uithoudingsvermogen nodig.

Vissers waren over het algemeen dan ook sterke en krachtige mannen. Ook de broers Andréas en Petrus waren in hart en nieren verknocht aan de visserij en na de kennismaking met de Heere Jezus waren ze dan ook weer volop tot hun dagelijks beroep teruggekeerd. Maar dat zou niet lang meer zo blijven. De Heere Jezus had ander werk voor hen.

Toen Hij op een dag langs het Meer van Galilea liep, zag Hij daar twee schepen liggen en zojuist hadden de vissers hun schepen verlaten en waren druk met hun netten bezig. De Heere liep op het schip van Simon Petrus toe en vroeg hem of Hij de samengestroomde menigte vanaf zijn schip mocht toespreken, want we lezen in Luk. 5:1 dat de schare op Hem aandrong om het Woord Gods te horen. Petrus vond dat goed en nadat het schip een beetje van de kant was gevaren, leerde Hij de scharen uit het schip (Luk. 5:3). Na Zijn toespraak tot de mensen, zei Hij tot Petrus: Steek af naar de diepte, en werp uw netten uit om te vangen (vers 4). Maar die opdracht stuitte Petrus tegen de borst. Hij begreep helemaal niets van Jezus’ woorden. Er werd altijd ’s nachts gevist en het was nu volop dag. Bovendien meende hij in het diepe helemaal geen vis te kunnen verwachten. Wat de Heere Jezus sprak, druiste helemaal tegen de ondervinding van de ervaren visser in. Geen wonder dat Petrus tot de Heere zei: Meester, wij hebben den gehelen nacht over gearbeid en niets gevangen. Alsof hij wilde zeggen: Het haalde vannacht met vissen niets uit en daarom wordt het op klaarlichte dag zeker niets. Toch had hij zoveel eerbied en ontzag voor de woorden van de Heere, dat hij aan zijn bezwaar de woorden toevoegde: Doch op Uw woord zal ik het net uitwerpen (vers 5). Ook al kwam Jezus’ opdracht niet met zijn verstand overeen, toch wilde hij naar Hem luisteren en Zijn gegeven opdracht uitvoeren. Hoe blijkt uit die woorden dat hij de Heere Jezus blindelings wilde volgen en uit liefde Zijn wil begeerde op te volgen en eigen wil en inzicht wilde verloochenen. Daarom voer de vissersboot naar de diepte en werden de netten uitgeworpen. En wat was het gevolg? We lezen in vers 6: En als zij dat gedaan hadden, besloten zij een grote menigte vissen, en hun net scheurde. De vangst is zó groot, dat Petrus en Andréas het werk alleen niet aankonden. Ze hadden dringend hulp nodig en daarom wenkten ze de vissers van de andere boot, alsof ze wilden zeggen: ’Kom ons gauw helpen, want wij redden het alleen niet!’

In korte tijd lagen de beide vissersboten stampvol met vissen, zodat de schepen bijna zonken (vers 7). Met verwondering keken de vissers toe en Petrus kreeg zo’n eerbied voor zijn Meester en ontving zo’n indruk van eigen kleinheid, nietigheid en zondigheid, dat hij in aanbidding neerviel aan de knieën van de Heere Jezus en uitriep: Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens (vers 8). Hij mocht zich door genade verfoeien in stof en as, zag de grootheid van zijn Heere en kon maar niet begrijpen dat de Heere Zich met hem wilde inlaten. Vandaar zijn uitroep: ’Heere, ga uit van mij, want U bent zo heilig en ik ben zo zondig. Hoe kunt en wilt U, Die zo groot en heilig is en zo’n groot wonder heeft gedaan, omgang met mij hebben!’

Niet alleen Petrus, maar ook de anderen stonden verbaasd over de wondere visvangst, want we lezen in vers 9 en 10: Want verbaasdheid had hem bevangen en allen die met hem waren, over de vangst der vissen, die zij gevangen hadden. En desgelijks ook Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedéüs, die Simons medegenoten waren.

Na dit grote wonder vond er nog een ander wonder plaats. Want na deze gebeurtenis sprak de Heere Jezus tot Simon en Andréas: Volg Mij na, en Ik zal u vissers der mensen maken (Matth. 4:19). De Heere had de twee al geroepen tot Zijn discipelen, maar na die wonderlijke visvangst werden zij geroepen tot apostelen, zoals kanttek. 10 zegt. Zomaar hun oude beroep vaarwel zeggen? Konden de rasechte vissers dat? We lezen in Matth. 4:20: Zij dan, terstond de netten verlatende, zijn Hem nagevolgd.

(Volgende keer D.V. 8. Geroepen tot vissers der mensen)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Petrus, een visser van mensen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's