Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onomkeerbaar ?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onomkeerbaar ?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het jaar 2020 ligt achter ons. Het is het jaar waarin opnieuw veel wissels zijn omgegaan. We noemen er enkele: op 5 maart presenteerde de EU een plan over ’gendergelijkheid’, waarin duidelijk wordt dat alle verschillen tussen man en vrouw moeten worden uitgewist. Op 21 april keurde de Hoge Raad euthanasie in geval van vergevorderde dementie goed. Op 14 mei werd de inmiddels geschorste Bremer predikant Olaf Latzel door zijn eigen kerkverband aangeklaagd, alleen maar omdat hij een Bijbels standpunt inneemt, onder andere op het terrein van homoseksualiteit. Op 10 juni werden de eerste resultaten bekend van een onderzoek naar ’homogenezing’, waarbij de regering inzet op een gedragscode voor kerken. In het artikel over ’ontnomen vrijheid’ schreven we al over de inperkingen op het gebied van de vrijheid van onderwijs. Het zijn allemaal ingrijpende, naar menselijke begrippen onomkeerbare ontwikkelingen waarbij bakens worden verzet. Daarom is het recht achterwaarts geweken, en de gerechtigheid staat van verre; want de waarheid struikelt op de straat, en wat recht is, kan er niet ingaan (Jes. 59:14). Hoe ingrijpend dit alles ook is, 2020 zal de geschiedenisboeken vooral ingaan als het coronajaar. De gevolgen van deze pandemie zijn dan ook enorm, maar voor een deel ook onomkeerbaar. We zullen een aantal zaken noemen 1 , zonder volledig te willen zijn.

Digitalisering

Als er één blijvend effect van de coronacrisis zal zijn, dan is dat wel de toename van de digitale media. De computer en de smartphone gaan een nog grotere rol spelen in ons leven. We vergaderen digitaal en geven of volgen digitaal onderwijs. Veel kerken die voorheen nooit overwogen om over te gaan op video-uitzending, hebben dat nu wel gedaan, waardoor het beeldscherm ook op zondag aan is gegaan. De collectezak is afgeschaft, we collecteren digitaal. Dat is fiscaal nog gunstig ook. (Nog wel!) Het contante geld raakt in onbruik. Voor allerlei handelingen is een smartphone noodzakelijk. We kunnen niet meer zonder. Voor alles bestaat een app. We moeten de wereld op zak hebben, met alle gevolgen van dien.

Maakbaarheid

Hoewel het virus laat zien dat de wereld niet maakbaar is –het onzichtbare virus zet heel de wereld op zijn kop– worden de maatregelen gepresenteerd alsof daarmee het virus uitgeroeid kan worden. Het motto is: ’alleen samen krijgen we corona onder controle’. Wij moeten het samen doen, net zoals de mensen samen de toren van Babel bouwden. In de toespraken van de premier en de koning bleef een verwijzing naar de almachtige God, Die alles bestuurt en regeert, achterwege. Controle is het toverwoord. Alles wordt geregistreerd. Als we zien waar dit toe kan leiden, hoeven we alleen maar naar China te kijken. Privacy lijkt niet meer te bestaan. En juist in dat maximaal gecontroleerde China ontsnapte het coronavirus. De wereld is absoluut niet maakbaar!

Gezondheid

Huid voor huid, en al wat iemand heeft, zal hij geven voor zijn leven (Job 2:4b). Zo was het vroeger al en dat is er niet beter op geworden. De mens is zijn eigen huid of lichaam waardiger dan de huid of het lichaam van een ander, legt de kanttekening erbij uit. Het is belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen, maar dat betekent niet dat men van een ander mag eisen zich te laten vaccineren. De wijze waarop men reageert op mensen met gemoedsbezwaren is bijna hysterisch, terwijl het in de meeste gevallen gaat om mensen die zich bepaald niet roekeloos gedragen. Hoewel de regering aangeeft dat men ook niet voor indirecte vaccinatiedwang is, is het zeker denkbaar dat een vaccinatiebriefje straks nodig is om onderwijs te volgen of naar het buitenland te gaan. De vaccinatieplicht voor de kinderopvang was tenslotte een jaar geleden al onderwerp van gesprek.

Onderlinge verwijdering

De ’anderhalve-meter-samenleving’ is het nieuwe normaal geworden. Van corona komen we niet meer af, zo wordt al gewaarschuwd. Nieuwe varianten van het virus blijven rondgaan. Het gevolg is dat we elkaar gaan vermijden, omdat contacten risico’s inhouden. We zijn als de priester en de Leviet (Luk. 10:31-32) die uit ’risicomijding’ met een boog om hun naaste heen gingen. Vrijwilligerswerk wordt tot een minimum beperkt. Carpoolen is verboden, het openbaar vervoer kun je beter mijden. Oude mensen kun je beter niet bezoeken. En zo vereenzamen onze (groot)ouders en we wennen er nog aan ook. De liefde van velen zal verkouden (Matth. 24:12b).

Waarde van de ouderdom

Wat is deze crisis ons waard? Heeft het eigenlijk wel zin om de economie op slot te zetten? Het zijn toch vooral de zwakken en de ouderen die gevaar lopen door dit virus? Als die oudjes nu niet sterven, dan volgend jaar wel. En trouwens, de oversterfte van 2020 is nauwelijks anders dan andere jaren, zo wordt er al openlijk gepropageerd. Oude mensen worden meer en meer als een last gezien. Bij de ziekenhuisopnamen wordt er al nagedacht over ’triage’, waarbij jongere mensen eerder geholpen worden dan oudere mensen. Er wordt meegewogen hoe nuttig de mensen nog kunnen zijn voor de maatschappij. Het gevoel van overbodigheid, nutteloosheid en eenzaamheid zal bij veel ouderen sterker worden. De Bijbel spreekt zo geheel anders: Der jongelingen sieraad is hun kracht, en der ouden heerlijkheid is de grijsheid (Spr. 20:29). De kanttekening verduidelijkt dat ouderdom vaak een zegen is, door God aan ouderen geschonken, wat meestal gepaard gaat met wijsheid, ervaring en verstandige raad.

Kerksluiting

Een ingrijpende maatregel in de strijd tegen corona is de sluiting van nagenoeg alle kerkdeuren. Juist met de kerstdagen in het verschiet werd de oproep van de overheid sterk: blijf thuis en luister digitaal naar een preek. De kerken zijn reeds sterk afgeschaald en houden zich aan alle richtlijnen van de RIVM. De cijfers tonen aan dat kerkdiensten nagenoeg niet tot verspreiding van het virus leiden. Maar in de ogen van de overheid lijkt dat niet voldoende. Hoofdreden lijkt de publieke opinie die het niet eerlijk vindt dat kerkdiensten doorgang mogen blijven vinden, terwijl de bioscoop en het theater gesloten blijven. Het is echter een drogreden. Niemand mag naar een restaurant of de dierentuin, iedereen mag –onder stringente voorwaarden- een kerkdienst bezoeken. Er is dus geen sprake van discriminatie.

Ds. G.H. Kersten heeft zich altijd verzet tegen een overheid die de verantwoordelijkheid van burgers overneemt. Hij noemde dat ook altijd als één van de redenen tegen vaccinatiedwang. Groen van Prinsterer pleitte voor erkenning van de overheid (op grond van Rom. 13), maar zei tegelijkertijd dat de overheid de eigen verantwoordelijkheid van de onderdanen moest erkennen (de zogenaamde soevereiniteit in eigen kring). De overheid dient dus ruimte te laten voor de invulling van de eigen verantwoordelijkheid van de burgers. Daar moeten wij dan wel weer verstandig en verantwoord mee omgaan!

Wederkeer

We hebben een aantal ontwikkelingen geschetst waarvan we vrezen dat het onomkeerbare ontwikkelingen zijn. We zijn daarover erg bezorgd. Maar het is ook goed om onszelf af te vragen waarom deze tweede ziektegolf ons overkomt. Wat hebben we gedaan met de waarschuwing die tot ons kwam in de eerste golf? Heeft het ons verootmoedigd? We denken ook aan Jer. 5:3: O HEERE, zien Uw ogen niet naar waarheid? Gij hebt hen geslagen, maar zij hebben geen pijn gevoeld; Gij hebt hen verteerd, maar zij hebben geweigerd de tucht aan te nemen; zij hebben hun aangezichten harder gemaakt dan een steenrots, zij hebben geweigerd zich te bekeren. Moge de om zich heen grijpende pandemie en de aanscherping van de maatregelen daartegen ons maar op de juiste plaats brengen. Dan kan deze coronacrisis ook een gezegende tijd zijn. Een tijd van bezinning, inkeer en bekering. Bekering, dat is het tegenovergestelde van onomkeerbaar. Hoewel de val in Adam onomkeerbare gevolgen had, is er nog wederkeer mogelijk. Daarom is Christus op aarde gekomen. Hebben we zo Kerstfeest gevierd?

Noot

1. We maken daarbij gebruik van het boek: De vijand rukt vast aan. Voorbereid op de komst van de antichrist, van ds. M. van Reenen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 december 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Onomkeerbaar ?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 december 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's