Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ebenezer Erskine, Rijke belofte, 91 blz., € 8,95. (Puriteinse ontmoetingen deel 6) – uitgeverij Der Banier - Apeldoorn

’Rijke belofte’ bevat een preek van Ebenezer Erskine (1680-1754) over Ex. 20: 2, 3. Hij heeft 51 jaar als predikant in Schotland gediend en is onder ons bekend door ’De Schatkamer’ (samen met zijn broer Ralph); deze preek staat in deel II. De nadruk ligt op: ’Ik ben de HEE- RE uw God’, volgens Erskine de hoofdbelofte van het verbond der genade voor schuldige zondaren. Er is een verband tussen deze belofte en het eerste gebod van de wet. ’Het is goed om te beseffen dat deze orde en dit verband gericht zijn op een verloren zondaar en gevallen mens, die niets heeft en niets doen kan, maar ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt is. Omdat een mens niets doen kan voor zijn leven, wil de Heere hem het leven en de heerlijkheid geven om niet’ (p. 41). Op jaloersmakende wijze beschrijft Erskine wat de inhoud van de belofte betekent voor zondaren die weten dat ze schuldig staan aan Gods wet. ’Bezien vanuit het hart van God en Zijn besluit, is deze belofte alleen bestemd voor Zijn uitverkoren volk’ (p. 24). ’Deze verbondsgave of belofte is gegrond op de verzoening en opgebrachte voldoening aan de Goddelijke rechtvaardigheid. Hierdoor is Gods toorn afgekeerd en Hij vertroost ons nu met zo’n verklaring van Zijn genade zoals in mijn tekst: Ik ben de HEERE uw God’ (p. 25).

(Waarschijnlijk is het de uitgever ontgaan dat deze preek in hertaalde vorm ook is uitgegeven bij De Roo-Zwijndrecht in 2016).

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 januari 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 januari 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's