Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Argumenten dr. C. Steenblok tegen inenten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Argumenten dr. C. Steenblok tegen inenten

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Ten eerste

zegt de Heere in Exodus 15 vers 26 dat als het volk Israël in Zijn wegen zou wandelen, Hij geen van de krankheden zou opleggen die Hij Egypte opgelegd had. Daar zit immers in dat de Heere vanwege uitgebroken zonden en overtredingen van de mensen met Zijn slaande hand en epidemieën het mensdom komt bezoeken. Wanneer de waarschuwingen niet meer baten, komt de Heere met Zijn gerichten.

Nu zal de als vanzelf aangewezen weg deze zijn dat de mens de roepstem des Allerhoogsten opmerkt, de zonde belijdt en wederkeert tot onderwerping onder de Heere. In plaats van dat echter te doen, gaat de mens van nature verder tegen God in en zegt hij als met sprekende daden: Wie is de HEERE dat ik Zijn stem gehoorzaam zou zijn (Ex. 5:2). En dan neemt de mens tegen de slaande hand Gods in zijn toevlucht tot aardse middelen, roept iedereen op om daarin met hem mee te werken, maar gaat ondertussen door in zijn diep zondige weg en wandel en neemt zodoende maatregelen van verzet tegen de Heere.

Nu moet men weten dat de Heere Zelf nog van tevoren getrouw laat waarschuwen; dat Hij liever voorkomt en heelt in de rechte weg dan slaat en ziek maakt. Maar de mens roept zelf de oordelen van de hemel af en als ze dan komen vanwege de veelheid der ongerechtigheden, dan wapent hij zich en wil dan massaal optrekken tegen de Heere met doorgaan in de zonde en met gebruikmaking niet slechts van geoorloofde genezingsmiddelen, maar zelfs van zogenaamde voorbehoedmiddelen, alsof hij daarmee de oordelen Gods de baas zou kunnen zijn.

Daartegenin is er een volk op de wereld dat dergelijke methoden van verharding onder en tegen de roepstemmen en gerichten van de grote Schepper en Onderhouder afkeurt en zegt: ‘Wij mogen daar niet aan meedoen.’

Samengevat:  
Corona is een oordeel Gods. Wat wil de Heere dat wij daar mee doen?

1. De roepstem ervan opmerken.

2. Onze zonden belijden.

3. Wederkeren tot de Heere.

4. En ons aan Hem onderwerpen.

Inenten is het tegenovergestelde van onderwerpen aan de Heere. Waarom?

1. We leggen de roepstem naast ons neer.

2. We wapenen ons met aardse middelen om het oordeel te ontlopen.

3. Zodat we door kunnen gaan op onze zondige weg.

4. En denken zo de oordelen Gods de baas te zijn.

2. Ten tweede

geeft de Heere Jezus de regel dat zij die gezond zijn, de medicijnmeester niet van node hebben (Matth. 9:12). Iemand die gezond is, behoeft zich niet onder geneeskundige behandeling te stellen, ook niet in de vorm van een soort voorbehoedmiddel, waar hij van Godswege geroepen is om door bij zijn gezondheidstoestand passende middelen in het leven te blijven. (...)

Samengevat :  We gaan naar de dokter als we ziek zijn. Niet als we gezond zijn.

3. Ten derde

kan ook uit zeker sociaal oogpunt daar niet aan toegegeven worden, daar een als zondig beschouwde handeling doen of zich laten welgevallen zondig is en blijft in alle omstandigheden en dus niet mag worden begaan, noch dat er aan mag worden deelgenomen. Men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan de medemens van dienst zijn. (...) Aan de liefde tot God, en daarmee aan het in alles aan Hem onderwerpen, zal de naastenliefde ondergeschikt zijn.

Samengevat:  Inenten is een zondige handeling. Het argument dat we er kwetsbare mensen mee beschermen doet daar niets van af en is daar ondergeschikt aan.

4. Ten vierde

is het zeker verkeerd om door inenting als voorbehoedmiddel de oordelen Gods trachten te ontkomen, daar er een betere weg is, namelijk zich verootmoedigen voor de Heere en in gebed de plaag des Heeren den lande afbidden zoals David deed in 2 Samuël 24. Zich vernederen onder de bezoekingen Gods zal de weg zijn. Dit in plaats van met verharding van het hart en misbruik van Gods middelen, wat ook de inentingsstof is, tegen God en Zijn bezoekingen in ongeloof en wederspannigheid in te gaan en voorbehoedmiddelen elkeen op te dringen. Die oordelen komen over een land en volk, opdat er een onderzoek zou plaatshebben waarom de Heere met zulke ziekten komt. Welke oorzaak niet ver te zoeken is, daar ze gelegen is in de roepende zonden en ten hemel schreiende ongerechtigheden, die alleen recht weggenomen kunnen worden in de weg van gebed en hartgrondige bekering tot God door genade.

Samengevat : Wat dan wel?

1. Ons verootmoedigen (vernederen) voor de Heere.

2. Bij onszelf onderzoeken waarom de Heere met corona komt.

3. Bidden om hartgrondige bekering en genade.

4. Bidden of de Heere corona wil doen stoppen.

5. Ten vijfde

gaat het inenten als voorbehoedmiddel ook in tegen de voorzienigheid Gods. Tegen de onderhouding, die als gewone middellijke onderhouding zo plaatsgrijpt dat de Heere door de gewone middelen bij het leven en de gezondheid bewaart. In ziekte en ongeval komen de genezingsmiddelen te pas. Roeping is hierbij dat de mens zijnerzijds middellijkerwijs ook zelf zijn gezondheid niet schaadt en daartoe onder biddend opzien naar Boven de gewone middelen gebruikt bij gezondheid en de genezingsmiddelen in geval van ziekte.

Nu doet er zich een kwaad op, bijvoorbeeld een ziekte breekt uit. De mens komt in gevaar en in de vrees dat het ook hem treffen zal. Wat nu te doen? Alvast inenting? En God aan de plaats laten? Zich niet tot Hem begeven in gebed en erkenning dat God rechtvaardig is om met die ziekte te komen?

Zo wil de wereld, die de toevlucht neemt tot zo’n voorbehoedmiddel voor ze door de ziekte wordt aangetast en vertrouwt op de ziektewerende kracht van het middel. Dat kan de rechte Godverheerlijkende houding in dergelijke omstandigheden echter niet zijn. Hier komt het principiële onderscheid voor de dag. Want beide tegelijk doen -de gezondheid onder gebruik van de gewone middelen in de hand des Heeren laten en tegelijk al een voorbehoedmiddel tegen de gevreesde ziekte nemen- kan zeker niet goedgaan.

Dat is toch niets anders dan feitelijk zijn gezondheid niet langer aan de Heere en Zijn voorzienig bestel toevertrouwen, zo tegen Zondag 9 en 10 in, alsook tegen Zondag 50. Deze laatste Zondag spreekt de erkenning uit dat noch zorg noch arbeid noch gaven des Heeren zonder Zijn zegen gedijen kunnen; en derhalve alle vertrouwen van elk creatuur af te trekken en op God alleen te stellen.” 

 

Samengevat: Op wie of wat stellen we ons vertrouwen in tijden van corona?

1. Als we gezond zijn: op de ziektewerende kracht van het vaccin?

2. Als we gezond zijn: op de Heere, dat Hij ons onderhoudt, ons naar lichaam en ziel verzorgt? (Zie onder, Zondag 9 en 10)

3. Als we ziek zijn: op de artsen, het verplegend personeel en de middelen?

4. Als we ziek zijn: op de Heere, Die het kwaad dat Hij toeschikt, ten beste wil keren (Zondag 9) en Die ook de gewone geneesmiddelen nog wil zegenen?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Argumenten dr. C. Steenblok tegen inenten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's