Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakeldienst (264)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakeldienst (264)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De oneindige betekenis van het gescheurde voorhangsel in de tempel beeldde het volbrachte werk van Christus aan het kruis af. Het gesloten voorhangsel was door God geopend, zodat verloren zondaars in Gods gunst en gemeenschap hersteld kunnen worden. Wie mag nu weten dat de scheiding tussen de Heere en uw ziel is weggenomen? Wie kan de vogels, het bos, de groene weilanden als getuigen oproepen dat er een onvergetelijke ontmoeting tussen Christus als de opgestane Levensvorst en u heeft plaatsgevonden? Het past u niet om een verstandelijk antwoord te geven, want dat heeft voor uw ziel geen nut. Christus heeft Zijn Vader gedankt dat de verborgenheid der godzaligheid niet ontdekt wordt door verstandelijk ontwikkelde mensen, maar door kinderen die door genade worden onderwezen (Matth. 11: 25-27). Wij moeten als een kind gemaakt worden dat in zichzelf onkundig, ootmoedig en afhankelijk is. Wat een wonder als we, zoals de vrouwen op de opstandingsdag, Christus mogen ontmoeten, Die ons de vredegroet van Zijn gezegende lippen laat horen. We zullen dan net als deze vrouwen direct tot Hem komen en Hem Goddelijke eer geven door Hem te aanbidden, zoals we lezen: Zie, Jezus is haar ontmoet, zeggende: Weest gegroet. En zij komende, grepen Zijn voeten en aanbaden Hem (Matth. 28:9). Nooit hadden de vrouwen Christus aangebeden en Hem Goddelijke eer toegebracht als Christus hen dit niet had getoond. Een duidelijk bewijs hoe Christus Zijn Godheid in het bijzonder liet uitblinken ná Zijn opstanding. O, dat Christus ons zo om Zich heen zou verzamelen, en wij door het levende geloof Hem als een Goddelijke Persoon Goddelijke eer zouden geven. Het verkeren met Christus hier in Zijn wijnhuis maakt ons hart dronken van de liefdeswijn die Hij voor ons heeft bereid, en is een voorproefje van het Avondmaal van de bruiloft des Lams in het huis des Vaders met zijn vele woningen.

Hoe Christus Zijn Godheid liet uitblinken ná Zijn opstanding

Na Zijn opstanding toonde Hij Zijn Godheid niet bij ogenblikken, maar was Hij de verheerlijkte Middelaar Zelf (Joh. 17:5, 24). Zo heeft Hij Zich in de veertig dagen vóór Zijn hemelvaart aan Zijn volk, de discipelen onder wie ook verschillende vrouwen, geopenbaard. We willen het u uit Gods Woord bewijzen. Lees nu even niet verder, maar overdenk in stilte van welk een oneindige waarde de betekenis is van het gescheurde voorhangsel. Neem toch de middelen waar en smeek om Gods zegen. Weet dat het waarnemen van uw plichten in het gebruikmaken van de middelen niet genoeg is. De Heere heeft de middelen wel gegeven om die tot Zijn eer te gebruiken en ook – mocht dit nu het geval zijn – tot zaligheid van uw ziel. Als u aan boord van een schip gaat, dan is dat schip geen plaats om daar te blijven, maar het middel om u aan land te brengen. Zo moet u niet blijven stilstaan bij het middel, ofwel bij het lezen over en de rijke betekenis van het voorhangsel, maar het moet u bij Christus, de opgestane Levensvorst brengen. Wees aandachtig, want dit is het merg van het Evangelie en de oorzaak dat de weg naar God is gebaand en dat de hemelpoort voor zondaars is geopend!

De door Christus ingewijde weg is om regelrecht tot God in de hemel te gaan

Toen de apostel Paulus geloofslicht had ontvangen wat het gescheurde voorhangsel voor hem betekende, geloofde hij dat de opgestane Levensvorst de toegang tot Gods genadetroon voor hem had geopend. Waardoor hij niet alleen de toevlucht door Christus tot God de Vader nam, maar ook alle gelovigen opriep om dit te doen. Lees maar mee: Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, Op een versen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is door Zijn vlees (Hebr. 10:19,20). Ook wij roepen al Gods volk op om van alle andere toevluchten af te zien en om met vrijmoedigheid in te gaan in het heiligdom dat Christus heeft ingewijd door Zijn lijden en bloedstorting. De dierbare Christus heeft de scheiding weggenomen tussen God en de zondaars, de gesloten hemel geopend, de weg gebaand naar een verzoend God en Vader en naar het hemelse vaderland. Als de Geest der genade in u woont, is het gelovig instemmen met de liefde van en tot Christus het zekere bewijs dat Christus’ Geest in u woont, Die u troost in al uw zorgen, moeite en verdriet. Christus’ Geest blijft u in Zijn gunst vergezellen totdat Hij u bij Christus heeft gebracht in het hemelse vaderland, waar u de heerlijkheid van Hem als de verhoogde en verheerlijkte Middelaar eeuwig mag zien en aanbidden.

We hebben geen kritiek op deze weergaloze liefde, behalve dan dat het ons verdriet dat we er maar zo weinig van bezitten. Maar dan is het weinige wel zo hoogst begeerlijk, dat we méér van Zijn liefde begeren. Daarom smeek met ons om met vrijmoedigheid in het heiligdom in te gaan door het dierbare bloed van Jezus. Een ding is ook zeker, dat geen vijand deze liefde uit ons hart kan bannen, omdat Christus de verse en levende weg is en blijft!

1. Met vrijmoedigheid tot God gaan langs deze ’verse’ weg

Déze ingewijde weg om rechtstreeks tot God te gaan wordt de verse weg genoemd.

Christus’ dierbaar bloed is altijd vers, altijd krachtig en altijd waardevol, alsof Hij Zich zojuist heeft opgeofferd, ofwel dat Hij vers of pas geslacht is. Christus is het Lam Dat 2000 jaar geleden geslacht is, en Het wordt nooit oud maar blijft nieuw. Als het pas geslachte Lam staat Hij in de hemel voor de troon van God de Vader. Christus houdt Zijn verse offerande altijd Zijn Vader voor, om elke door u opnieuw bedreven zonde door Zijn bloed te verzoenen, om u in elke nieuwe zielennood van kracht te voorzien, en om u bij elke nieuwe aanvechting en verleiding hulp te bieden. Hoe treffend verwoordt dr. H.F. Kohlbrugge dit: ’Dit bloed kent geen ’gisteren’ of ’morgen’, maar alleen een ’heden’, dat duurt van eeuwigheid tot eeuwigheid.’ Wat een dierbare wetenschap! Of zoals onze kanttekening het ons leert, dat het woord ’vers’ ons wijst op het offer van Christus ’dat vers geslacht was en in allen tijd in volle kracht blijft’. Alleen het lévende geloof erkent dit. Elke ware gelovige zal dit beoefenen, wanneer u de toevlucht neemt tot Christus, de geopende Bloedfontein Die reinigt van alle zonde (Zach. 13:1). Zo wordt u met verse (ofwel ’groene’) olie overgoten (Ps. 92:11).

2. Met vrijmoedigheid tot God gaan langs deze ’levende’ weg

Déze ingewijde weg om rechtstreekst tot God te gaan wordt de levende weg genoemd. Christus is dood geweest en leeft tot in alle eeuwigheid (Openb. 1:18). Deze weg kent geen dood. Op deze weg heerst alleen het leven. Alleen op deze weg leidt Christus Zijn volk. Alleen het lévende geloof bevestigt dit! Als u onder alles buiten Christus de dood schrijft en u vindt het leven in Hem, dan roept u in verwondering en aanbidding uit: Christus is mijn Levensbron, Christus is mijn Levensvertrooster, Christus is mijn Levenskracht, ja, Christus is mijn Leven Zelf. In hemel en op aarde is er niets beters, niets zoeter, niets dierbaarder en niets voortreffelijker dan gelovig te weten dat het voorhangsel gescheurd is en dat Christus de verse en levende weg tot de Vader en tot de hemelse heerlijkheid is.

Een ernstige opwekking aan zorgelozen onder ons

Blijft u zorgeloos, ondanks dat we u de lieflijkheid van Christus voorhouden, Die door Zijn sterven oorzaak was dat het voorhangsel tussen God en een zondaar wordt weggenomen? Zorgeloosheid is de pest en de ondergang voor belijders van en strijders voor de zuivere waarheid. U kunt overal kritiek op hebben, behalve op uzelf. U steunt op uw kennis van de waarheid, en hebt een Jehu’s ijver om met hoogmoedige taal predikers te ontmoedigen die Christus het nooit vermoeiende Thema kennen en prediken. U vergeet dat dit de liefde tot Christus juist temeer opwekt! Weet dat de liefde van Christus ons dringt om u indringend op te roepen: Zorgelozen of ijveraars, u bent in grote nood! Mocht God u genadig zijn en voor Christus leren buigen, Hem smekend om genade. We roepen u indringend toe: ’Laat u met God verzoenen, en smeek ’s morgensvroeg om genade alsof u ’s avonds zult sterven!’

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 september 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De tabernakeldienst (264)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 september 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's