Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Liederen van bevrijding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liederen van bevrijding

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘U omringt mij met vrolijke gezangen van bevrijding.’ – Psalm 32: 7b Eén gevolg van leven in en met zonde is dat het je stem ‘kapot’ maakt. O, begrijp me goed, je kunt je stem nog wel gebruiken hoor. Maar niet meer om ermee te zingen. Echt te zingen dan. Zodat je God ermee eert. En zodat je er anderen mee op kunt beuren. Tegelijk is dan het wonder van de vergeving, nadat je die zonden beleden hebt, dat je opnieuw leert zingen. Ja zelfs dat je omringd wordt door liederen die de bevrijding uit de schuld bezingen. Dat leer ik uit het lied dat David geschreven heeft, het lied dat wij als Psalm 32 kennen. En dat leer je ook als je zelf die weg gaat die David in dit lied beschrijft.

Davids leermoment

Psalm 32 is een onderwijzing van David. Niet een theoretische les die David in een leerboek heeft gelezen, maar een praktische levensles. David ging in de fout doordat hij zijn ogen niet kon bedwingen en hij toegaf aan zijn begeerte. Bathseba wordt weduwe omdat David niet wil uitkomen voor zijn zonde. Uria wordt het slachtoffer van een vorm van machtsmisbruik door de koning die goede herder moest zijn.

Als de profeet Nathan bij David is gekomen en hem gewezen heeft op zijn grote zonde, breekt David. Hij schrijft dan dit lied, en in dat lied kijken we David in het hart. Horen we wat er in hem leefde in die tijd dat hij ‘zweeg’ (vers 3). Natuurlijk wist David wel wat er fout was, maar hij verdrong het. Nu hij terugkijkt op die periode, zegt hij: Ik verdroogde. En het staat er niet letterlijk, maar met een droge keel kun je natuurlijk niet echt zingen!

Maar wat een geschenk dat hij mocht ervaren dat God de schuld wilde vergeven! Het was het moment dat David weer kon zingen. Het moment dat hij door de Here met liederen van bevrijding werd omringd.

Ik stel me zo voor dat David na zijn schuldbelijdenis weer in de tent van de samenkomst kwam. Misschien kwam hij er daarvoor ook wel, maar het drong toen niet tot hem door. Maar nu kwam hij daar weer en hij hoorde de levieten zingen terwijl ze hun werk deden. Mogelijk hoorde hij er ook de vromen zingen. En die liederen waren zo’n bevrijding voor David … Het was alsof God door de liederen die door anderen gezongen werden David wilde laten weten: Inderdaad, Ik vergeef jou je zonde, je schuld. En nu mag je zelf ook weer zingen. Zodat je Mij kunt eren en anderen op kunt beuren.

Davids les aan ons

Datgene wat David in eigen leven heeft geleerd, geeft hij nu in dit lied aan ons door. Met een krachtige aanmoediging en aansporing. Een aanmoediging om God te zoeken als je gevallen bent voor de zonde. ‘Daarom zal iedere heilige tot U bidden ten tijde dat U Zich laat vinden’ (vers 6). En een aansporing om God te loven: ‘Verblijd u in de HEERE en verheug u, rechtvaardigen, zing vrolijk, alle oprechten van hart!’ (vers 11) Hoe dat kan gaan? Ik moet denken aan een zondagmorgen in Zuid-Afrika. In de gemeente waar ik moest preken hadden ze erg veel pijn gehad van een verkeerde beslissing waar ik medeverantwoordelijk voor was geweest. Ik had inmiddels wel ingezien dat ik een fout had gemaakt en wilde die graag herstellen, zover dat kon. Voordat ik de preek begon, vertelde ik dat aan de gemeente, en ik had er min of meer mee gerekend dat er een paar mensen boos weg zouden lopen. Maar tot mijn grote verrassing liepen ze niet weg.

Ze begonnen uitbundig te zingen en maakten een reidans door de kerk. O Baba, Ngiyabonga! Dank U wel, o Vader!

Op die zondag leerde ik de betekenis van die woorden uit Psalm 32: God omringt je met liederen van bevrijding – zodat je weet van vergeving en je zelf ook weer voluit kunt zingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 2020

De Wekker | 24 Pagina's

Liederen van bevrijding

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 2020

De Wekker | 24 Pagina's