Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aanraken 2.0

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aanraken 2.0

‘En nadat Hij dit gezegd had, blies Hij op hen en zei tegen hen: Ontvang de Heilige Geest.’ Johannes 20: 22

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het lijkt inmiddels lang geleden dat #metoo trending topic was. De een na de ander kwam met het bericht dat hij of (vaker) zij slachtoffer was geworden van iemand die in fysieke zin een grens overging. De schaamte, de pijn en het wantrouwen dat daarbij loskomt, kun je niet snel overschatten. De #metoobeweging lijkt zo lang geleden omdat we ons op dit moment in een andere werkelijkheid bevinden: die van de anderhalvemetersamenleving.

Afstand

Het nieuwe normaal waar ministerpresident Rutte over spreekt, zou weleens een prijskaartje kunnen hebben. De social distancing van de anderhalvemetersamenleving laat ons zien dat wij behoefte hebben aan lichamelijkheid. Zonder aanraking missen we iets essentieels.

In het pastoraat voel je dat misschien wel het meest. Je mist de fysieke nabijheid, de ongemakkelijke of juist vruchtbare stilte, de schuifelende voeten of het knipperen van de ogen. Beeld bellen kan een pastoraal gesprek toch niet echt vervangen. Die ene blik of dat ene handgebaar zegt soms zoveel meer dan duizend woorden. Het feit dat de pastorant aan de voordeur een stap achteruit moet doen om anderhalve meter te creëren, voelt ongemakkelijk en ongastvrij.

Aanraken

Wat zal de schade zijn van het gebrek aan fysieke nabijheid? Leidt een anderhalvemetersamenleving niet tot verschraling van het contact? In de psychologie wordt dat huidhonger genoemd.

Wie de Heere Jezus ziet bewegen in het evangelie, merkt hoe vaak Hij mensen aanraakt. Als Hij de kinderen zegent, slaat Hij Zijn armen om hen heen. Als er melaatsen aan komen lopen, stapt Hij niet opzij. Hij wast de voeten van Zijn discipelen. Judas, die Hem komt verraden, mag rekenen op een kus. De Heiland duikt niet weg. En zelfs als er een dode uitgedragen wordt, raakt Hij de baar aan. Hoe zou Jezus Zich bewogen hebben in een anderhalvemetersamenleving?

Anderhalvemeterkerk?

Je kunt het je moeilijk voorstellen: een kerk met zo weinig nabijheid. De collectezak kan niet meer zonder gevaar worden doorgegeven. De routing in de kerk wordt steriel en moet strak georganiseerd worden. Hoe moeten we straks de synode inrichten? Hoe moet het met die mooie gesprekken op de gang die toch minstens zo belangrijk zijn als de vergadering zelf? Hoe gaan we de lofprijzing voortzetten als zingen onverstandig is? We zien elkaar, we zwaaien misschien even, maar hoe komen we op een goede manier nabij? Hoe gaan we ons op zo’n manier verbinden dat het voor iedereen veilig is?

Pinksteren

Als de Heere Jezus in Johannes 14 uitlegt dat Hij naar de Vader gaat en niet meer fysiek in hun aanwezigheid zal verkeren, zijn de discipelen vol onbegrip. Hoe kan er troost zijn zonder aanraking? Het lijkt voor de discipelen onmogelijk dat de Heilige Geest veel dichterbij zou kunnen komen dan door een lichamelijke aanraking. Zij konden nog niet weten dat de liefde van de Vader in hen zou kunnen wonen (Joh. 16: 26). Zo zou Jezus hen aanraken om hen zegenend door de wereld te laten gaan. In het Handelingenboek wordt duidelijk hoe de Heilige Geest de apostelen gebruikt om de wereld ‘aan te raken’. In Johannes 20: 22 begint dat met een bijzondere aanraking van Christus: ‘Hij blies op hen’.

Adem

U weet wellicht dat in de Bijbel het woord ‘geest’ verwant is met het woord voor adem of wind. Door de adem van God wordt de wereld geschapen en door Zijn blazen ontvangt Adams geest het leven.

Na de opstanding blaast de Heere Jezus op Zijn discipelen. Het is een bijzondere aanraking waarmee de verbinding gelegd wordt tussen hemel en aarde. Zo werd het Pinksteren. In deze crisis is het nodig dat de Heere Zijn kerk (op)nieuw leven inblaast en zegent met echte verbinding. Zo’n aanraking gaat onze creativiteit te boven. Het schenkt een verbinding die de kerk in staat stelt om Zijn liefdevolle aanraking in een anderhalvemetersamenleving te weerspiegelen.

Namens het moderamen van de generale synode reflecteert ds. Peter Roosendaal (scriba II) op de vraag wat de huidige situatie betekent voor de kerk.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 2020

De Wekker | 24 Pagina's

Aanraken 2.0

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 2020

De Wekker | 24 Pagina's