Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niets kan ons scheiden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niets kan ons scheiden

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, nog tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus, onze Heere.’ Romeinen 8: 38 en 39

Het klinkt uitdagend: ‘Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus?’ Met deze woorden sluit Paulus het middengedeelte van zijn brief af. En Paulus wil duidelijk maken dat je bij de God en Vader van onze Here Jezus Christus in goede handen bent, nu en in de toekomst. Helaas zijn er niet veel mensen bezig met de toekomst. Het is veel meer: pluk de dag. Morgen ben je er misschien niet meer. Alles is gericht op het hier en nu. Eenmaal zal de Here Jezus terugkomen om te oordelen de levenden en de doden. Maar wanneer je geen eeuwige levensverzekering hebt afgesloten dan kom je voor een heel dichte deur. Nu leven we nog in het heden der genade.

Maar is het niet te mooi om waar te zijn?

Als je maar gelooft, dan ... een soort mooi-weer garantie ... Met andere woorden, als je maar gelooft dan overkomt je niets. Dat is echter niet het geval. Want midden in dit lied van overwinning komen we opeens een opsomming van ellende tegen: verdrukking, benauwdheid, vervolging, honger, naaktheid, het zwaard. Dat kan je allemaal overkomen, zegt Paulus. Het is bepaald niet overdreven, want Paulus heeft het zelf allemaal meegemaakt. De gebrokenheid van het bestaan, daar weet Paulus over mee te praten.

En toch ...

Maar midden in dit onzekere en gebroken leven zijn wij toch meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad. Door Jezus Christus dus. Hij heeft het Zelf doorstaan, de angst en de eenzaamheid die ons soms naar de keel kunnen vliegen. Hij heeft de zonde, de dood en de duivel overwonnen. Daarmee heeft Hij de toekomst voor de zijnen vastgesteld. Onze toekomst ligt vast bij Jezus, die opgestaan is uit de dood en de grote overwinnaar is. Bij Hem ligt ook onze zekerheid en nergens anders.

Door het geloof

Alleen door het geloof krijg je zekerheid. En wanneer de Bijbel over geloof spreekt, dan wordt er niet iets twijfelachtigs bedoeld. Integendeel, want geloof biedt zekerheid. Geloof is zeker van Gods belofte. Geloof is zeker van de Here Jezus en van alles wat Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan. Geloof richt zich niet op iets van onszelf, maar richt zich op de Here Jezus. Geloof is niet zeker van zichzelf. In dat opzicht is het hier beneden niet. Zeker zijn we niet van onszelf en zullen we ook nooit worden. Als we zekerheid zoeken in onszelf dan bouwen we op drijfzand en dan zullen we die zekerheid nooit en te nimmer krijgen. Dan blijven we altijd onzeker en dan zullen we altijd twijfelaars zijn en blijven.

Geloof richt zich op Jezus en geloof is zeker van Jezus. Geloof is zeker van zijn liefde en trouw en zorg. Het heeft Hem zijn leven gekost. Laten we daarom knielen bij de kribbe van Bethlehem en buigen bij het kruis van Golgotha. In onszelf vinden we geen zekerheid. Deze vinden we bij Jezus en bij Hem alleen. Daarom staat er in de Bijbel: Geloof in de Here Jezus en u zult behouden worden.

Alleen in het geloof kunnen we zeggen: Resultaten, in het verleden behaald, bieden alle garantie voor de toekomst. De weg die Jezus Christus in het verleden is gegaan, het werk dat Hij voor ons heeft gedaan, is onze garantie voor de toekomst. Alleen door Hem kan ik zeggen: Ik ben goed verzekerd en niets kan mij scheiden.


Ds. A.C. van der Wekken is predikant te Dokkum

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 2021

De Wekker | 24 Pagina's

Niets kan ons scheiden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 2021

De Wekker | 24 Pagina's