Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Water

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Water

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In ons kleine landje bij de zee weten we dat water voor mensen bedreigend kan zijn. Achter het water lijken oerkrachten te zitten. Bij berichten over een stijgende zeespiegel voel jij mogelijk ook iets van de beklemming, die in de Bijbel van machtige wateren (Psalm 93: 3,4) uitgaat.

De Bijbel leert ons dat God deze machtige wateren helemaal beheerst. Dat begint al bij de schepping. Daar wordt de watervloed naar Gods hand gezet. De HEERE gebruikt vervolgens de ontembare kracht van rivieren en zeeën in de regering van de wereld. God redt Zijn volk door het geweld van de machtige wateren van de Rode Zee en de Jordaan heen. Ook de Heere Jezus blijkt tijdens een storm bevelen te kunnen uitdelen aan de wind en de zee (Markus 4: 41). Gelovend in Jezus loopt Petrus op het water (Mattheüs 14: 29).

Zonder water kun je niet leven. Ook op deze manier blijkt God in de Bijbel het water naar Zijn hand te kunnen zetten. Hij laat voor Zijn volk in de woestijn het water zelfs uit hard gesteente vloeien (Deuteronomium 8: 15). De Heere Jezus vraagt als vermoeide reiziger om water als levensbehoefte aan een zondige Samaritaanse vrouw (Johannes 4). Tegelijk wordt in die geschiedenis duidelijk dat Jezus Zelf, als het Levende Water, voor ons allen de belangrijkste levensbehoefte is. Water wordt in de Bijbel ook gebruikt om het onreine van mensen af te wassen (Johannes 13: 5). Het bij de doop gebruikte water betekent en ver zegelt zo de afwassing van onze zonden. Tegelijk mogen we, ook bij de doop, denken aan Gods redding door machtige wateren heen. Zelfs wanneer we die machtige wateren moeten zien als een dreigend oordeel van God over onze zonden (Genesis 6-9) is het toch waar: Wie gelooft in God, Die machtige wateren beheerst, en drinkt van het Levende Water, wordt gered.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 2021

De Wekker | 24 Pagina's

Water

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 2021

De Wekker | 24 Pagina's