Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Omdat of opdat – en het verschil daartussen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omdat of opdat – en het verschil daartussen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als het gaat over het profetisch spreken in deze wereld, dan gaan de gedachten al snel in de richting van zondag 12 van de Catechismus. Daar gaat het immers over de profetische roeping van de christen. Voor het daarover gaat, bespreekt die zondag eerst een andere vraag. En het is van belang om dat goed te zien, omdat het belangrijk licht zet op het profetisch getuigenis van de kerk. Zondag 12 begint met de vraag waarom Jezus Christus genoemd wordt: Omdat Hij door God de Vader aangesteld en met de Heilige Geest gezalfd is tot onze hoogste Profeet en Leraar; tot onze enige Hogepriester; en tot onze eeuwige Koning. Het drievoudig ambt van de Gezalfde wordt zichtbaar gemaakt.

Vervolgens vraagt de HC waarom de gelovige christen genoemd wordt. Even terzijde: dat valt strikt genomen buiten de orde. De HC is immers bezig om de 12 artikelen van het christelijk geloof te bespreken. En daar gaat het helemaal niet over christenen – het maakt duidelijk dat de HC op een heel eigen manier met de overgeleverde teksten omgaat. Men heeft de geestelijke ruimte en moed om zaken aan de orde te stellen die niet aan de orde zijn. Daar proef je geestelijke vrijheid – men is niet aan de traditie gebonden, maar aan de levende Christus die zijn kerk regeert en daarom kan hier rustig dit punt aan de orde gesteld worden: waarom worden gelovigen eigenlijk christenen genoemd?

En dan weerkaatst dat drievoudig ambt van Christus in het leven van de zijnen. Maar let op hoe dat gaat! Het eerste woord dat klinkt, is: geloof. En geloven betekent principieel: ontvangen wat Christus uitdeelt. Dat is niet onze daad, maar aan ons geschonken kennis en vertrouwen. Door dat geloof, dat van zichzelf afziet en alles in Christus heeft, heb ik deel aan Christus’ zalving met de Geest opdat ik zijn naam belijd (profetisch), mijzelf als een levend dankoffer overgeef (priesterlijk) en in dit leven tegen de zonde en de duivel strijd en straks met Hem zal regeren (koninklijk). Het profetisch woord zal dus nooit iets anders mogen zijn dan een ontvangen woord.

Dat profeteren van de christen wordt samengetrokken in dat ene: zijn naam belijden. Anders gezegd: wanneer de gemeente van Christus, of wanneer de enkele gelovige de stem verheft in de samenleving, dan mag dat alleen maar met een evangelisch woord zijn, een woord dus dat mensen niet op henzelf terugwerpt, maar dat hen in de ruimte van Gods Evangelie stelt.

Er valt nog iets op in antwoord 32 in vergelijking met antwoord 31. Als het over het ambt van Christus gaat, trekt de HC heel rechtstreekse lijnen: Omdat Christus is gezalfd met de Geest, is Hij onze Profeet, Priester en Koning.

Maar als het over de christen gaat, is de lijn niet zo direct. Er zit een knik in als het ware. Wie door het geloof een lidmaat van Christus is, heeft deel aan zijn zalving opdat ik zijn naam belijd enzovoort. In dat woordje ‘opdat’ zie je het pastorale bewustzijn van de opstellers. Ook van het profetisch getuigenis geldt dat zelfs in de allerheiligsten in dit leven niet meer is dan een klein begin van het nieuwe leven.

Er klinkt ook een voorbehoud in door: de christen staat voor de roeping om zulke woorden te spreken, maar christe nen blijven zondige mensen en zij kunnen er met hun woorden faliekant naast zitten. De geschiedenis laat dat duidelijk zien. Ondertussen mogen de pastorale inzet en het voorbehoud er niet toe leiden dat de kerk of de christen dan maar zwijgt. Juist niet – en zolang we die woordjes ‘door het geloof’ voortdurend voor ogen houden, blijft daarmee het besef levend aan wie we om helder zicht, evangelische woorden en de daarvoor benodigde moed mogen vragen.

door C.C. den Hertog

predikant te Nijmegen en docent systematische vakken aan de TUA

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 april 2021

De Wekker | 24 Pagina's

Omdat of opdat – en het verschil daartussen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 april 2021

De Wekker | 24 Pagina's