Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een klein woordje met grote consequenties

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een klein woordje met grote consequenties

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je hebt er bij de doop ‘ja’ op gezegd dat

• … je kinderen in zonden ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerhande ellendigheid onderworpen, maar tevens in Christus geheiligd zijn.

• … je erkent dat het Oude en Nieuwe Testament en de geloofsbelijdenissen de volkomen leer tot de zaligheid bevatten.

• … je je kinderen naar deze leer, naar je vermogen, zult onderwijzen en laten onderwijzen.

JA… dat heb ik van harte beloofd en ik doe mijn best om de doopbelofte na te komen.

• Wie schiet niet in geestelijk opzicht tekort, persoonlijk en als opvoeder? Onze kinderen zijn net als wij in zonden ontvangen en geboren. Toch staat dat de eis om kinderen op te voeden in de leer die naar de Schrift is, niet in de weg. ”Voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren,” (Efeze 6: 4b). Dat betekent ook: geregeld aan de slag gaan met huisgodsdienst: Bijbellezen, bidden, zingen en spreken.

• Zijn uw kinderen kinderen van gebed? Opvoeding begint al voor de geboorte met gebedswerkzaamheden. David kon zeggen: ”Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af,” (Psalm 22: 11).

• “Kinderen zijn een erfdeel des Heeren,” (Psalm 127: 3). We hebben ze uit Zijn hand ontvangen, het zijn geleende panden. We moeten ze leren en vermanen, zoals Paulus schrijft, maar het voldoen aan de doopbelofte moet gericht zijn op de eer en de verheerlijking van Gods Naam. We mogen een middel daarin zijn, maar er niet zelf tussenin staan.

• Het voorleven van onze kinderen betekent niet dat we onze eigen tekortkomingen aan hen niet mogen laten merken. Het kan juist goed zijn dat de kinderen zien en ervaren dat dat ons uitdrijft naar de Heere.

maar… in de praktijk schiet ik zo vaak te kort.

• Leg deze vragen in het gebed aan de Heere voor. Hij weet wat van Zijn maaksel is te verwachten!

• Er is verschil tussen het ervaren dat je je kinderen niet kunt bekeren (dat kan de Heere alleen) en de ervaring in geestelijk opzicht tekort te schieten in het leiding geven aan je gezin. Waar komt het gevoel tekort te schieten vandaan? Ervaren de andere gezinsleden het ook zo? Het kan goed zijn om dit samen te bespreken.

• Praat er eens over met anderen, of vraag advies aan een ouderling of predikant.

• Er zijn meer gelegenheden om ankertjes uit te werpen voor geloofsopvoeding dan het op het eerste gezicht misschien lijkt. Wat te denken van het samen zingen na het eten, het lezen van de Bijbel in combinatie met een dagboekje voor het slapengaan en hierover samen met je kind praten? Geef bijvoorbeeld op nieuwjaarsdag een nieuw dagboek, laat merken dat je het belangrijk vindt dat je kind hieruit leest. Vraag ernaar wat hij of zij gelezen heeft en wat hij daarvan vond. Praat over: wat bid je als je ’s avonds gaat slapen? Hoe wil de Heere dat wij bidden?

• Geef kinderen bij verjaardagen ook een ‘goed boek’, aansluitend bij zijn of haar niveau, dat aandacht schenkt aan het leven met de Heere.

maar… mijn inspanningen stuiten op weerstand bij de kinderen.

• Deuteronomium 6: 20 toont dat jongeren kritische vragen kunnen stellen: ”Wat zijn dat voor getuigenissen en inzettingen en rechten, die de Heere onze God ulieden geboden heeft?” Een kritische opstelling van een jongere kan juist betekenen dat ze meer willen horen. Misschien wil je zoon of dochter wel in je hart kijken. Hoe staat het met je leven met de Heere? Dat kan een basis vormen voor een gesprek, dat zich met het ouder worden van kinderen steeds meer op gelijkwaardig niveau kan afspelen.

• Spreek goed over de Heere. Ook als er weerstand is, ook als je eigen hart vol vragen zit. Lees de berijmde Psalm 147: 6 eens voor jezelf.

• Laat merken dat je geeft om je kind. Niet alleen persoonlijk, maar ook hoe belangrijk je het vindt dat je kind ziet wie hij is voor de Heere en Wie de Heere wil zijn voor hem.

• Psalm 72: “Zijn Naam zal voortgeplant worden van geslacht tot geslacht." De Heere gaat door met Zijn werk. Daar mogen we Hem biddend om vragen en we mogen wijzen op deze belofte, ook voor onze eigen kinderen.

• Laat het geen reden zijn om er dan maar mee te stoppen. Hoe zou het ook kunnen als we zien Wie de Heere wil zijn voor zondige mensen? Bovendien: We zijn niet beter dan onze kinderen, hooguit wéten we beter omdat we willen leven bij het Woord. Psalm 78 zegt dat we ‘de loffelijkheden des Heeren, Zijn sterkheid en Zijn wonderen aan het navolgende geslacht moeten vertellen’.

• Het kan zijn dat we op zoveel weerstand stuiten dat we alleen nog maar voor onze kinderen kunnen bidden. Dat betekent niet dat we tegenover kinderen meegaand hoeven te zijn als zij afstand nemen van de dienst van de Heere. Laat het net als bij Jozua duidelijk worden: ”Maar aangaande mij en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen.” (Jozua 24: 15b).

• Denk er tijdig over na hoe in het gezin om te gaan met tijdsbesteding en het afbakenen van het gebruik van mobiele telefoons en internet. En over hoe we kunnen meebewegen met ouder wordende jongeren die regels op dit punt kritiseren. Laat merken dat het niet in de eerste plaats gaat om de regels zelf, maar om de redenen waarom je als ouders bepaalde regels stelt. Bovendien: Regels in het gezin kunnen afhankelijk van de leeftijd van het kind verschillen, of anders worden toegepast.

 

Godsdienstige opvoeding is niet in de eerste plaats de taak van kerk en school, de eerste verantwoordelijkheid ligt in het gezin. Denk er biddend over na hoe je deze verantwoordelijkheid vormgeeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2017

Eigenwijs | 24 Pagina's

Een klein woordje met grote consequenties

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2017

Eigenwijs | 24 Pagina's