Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Chr. Middenstandsbond verklaart zich tegen verplichte kinderbijslag voor het midden- en kleinbedrijf

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Chr. Middenstandsbond verklaart zich tegen verplichte kinderbijslag voor het midden- en kleinbedrijf

Herverdeling van inkomen, v/elke~ hei zelfsiandig ondernemerschap aantast

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De bondsraad van onze Christelijke Middenstandsbond heeft onlangs, met grote eenstemmigheid, zijn standpunt bepaald ten aanzien van het vraagstuli van do verplichte kinderbijslag voor zelfstandigen. Van de verslagen van deze vergadering in de dagbladen hebben onze lezers ongetwijfeld reeds kennis genomen. De Bondsraad is een vergadering van afgevaardigden van alle Chr. Middenstandsbond aangesloten vakorganisaties en plaatselijke middenstandsvorcnigingen. De bondsraad komt samen wanneer uitspi'aken moeten worden gedaan over belangrijke onderworpen, welke aan de orde zijn. Het afwijzende standpunt van de bondsraad ten aanzien van de door de regering ovei­wogcn invoering van een verplichle kinderbijslagregeling voor zelfstandigen wordt uitvoerig gemotiveerd in het artikel, dat hiernevens is afgedrukt en waarvan wij de kennisneming' aan alle Christelijke middenstanders dringend aanbevelen.

De Kinderbijslagregeling voor zelfstandigen, van overheidswege verplicht in te voeren, is een belangrijk onderwerp. Het is van algemene bekendheid, dat voor de wei'knemers een dei'gelijke regeling reeds lang bestaat. De bijzonderheden daarvan zijn eveneens bekend. Oorspronkelijk vanaf het derde kind, maar tijdelijk ook vanaf het eerste kind, wordt een toeslag op het loon uitgekeerd. De daarvoor verschuldigde premie wordt door de werkgever betaald. Deze premie bedraagt 6% van hot loon. Als maximum loon waarvoor premie wordt gevorderd geldt tien gulden per werkdag. De uitkering is echter niet aan een loongrens gebonden. ledere werknemer, ongeacht zijn inkomen, komt hiervoor in aanmerking.

Reeds verscheidene jaren gaan er stemmen op om ook de zelfstandigen, waaronder dus ook de ondernemers, in een dergelijke regeling te betrekken. In de Tweede Kamer is herhaaldelijk aandrang op de regering uitgeoefend, met name van R.K. zijde. Er zijn hierover reeds verschillende rapporten verschenen, die de wenselijkheid bepleiten. Maar niettemin is het totdusverre niet tot een verplichte regeling gekomen. Er zijn hieraan zeer vele moeilijkheden verbonden. Ook de ervaringen in het buitenland opgedaan zijn niet erg aanmoedigend. Toch blijkt dat onze huidige Regering ernstig overweegt om deze regeling voor zelfstandigen verplicht in te voeren. In verband met door de Regering aan

In verband met door de Regering aan verschillende organisaties gestelde vragen, welli[c met de uitvoering van een dergelijke regeling verband houden, was ook onze bond genoodzaakt zich over de wenselijkheid van een verplichte regeling op dit gebied uit te spreken. Deze uitspraak is inderdaad gevallen. Met algemene stemmen is uitgesproken dat een verplichte kinderbijslagrcgeling voor zelfstandigen niet wordt gewenst. Wanneer een dergelijke uitspraak

Wanneer een dergelijke uitspraak wordt gedaan, moet deze natuurlijk ook worden gemotiveerd. Welnu, de belangrijkste motieven, welke tot de genoemde uitspraak hebben geleid, willen wij in dit artikel vermelden. Voorop moge worden gesteld, dat

Voorop moge worden gesteld, dat de Bondsraad zich enigszins op het standpunt heeft willen stellen, dat een aantal zelfstandigen met grotere gezinnen niet in moeilijkheden zouden verkeren. Dat weten wij wel beter. Maar dat onderwerp was niet in het geding, althans niet in de eerste plaats. De belangrijke vraag is of, voor zover deze moeilijkheden bestaan, daaraan tegemoet moet worden gekomen door het ingrijpen van de overheid, door het invoeren van een verplichte kinderbijslagregeling voor de zelfstandigen.

Is or een rechtsgrond?

Het gaat er dus om of hier inderdaad een rechtsgrond voor de overheid is aan te wijzen, welke rechtvaardigt om hier dwingend op te treden. Naar de mening van de Bondsraad is deze rechtsgrond in de tot dusverre gevoerde discussies niet naar voren gekomen. Wat toch is het geval? Een kinderbij

Wat toch is het geval? Een kinderbijslagregeling voor zelfstandigen kan niet worden beschouwd als een sociale verzekering. De verzekeringsgedachte, zo die hierbij aanwezig is, is toch wel zeer zwak vertegenwoordigd. Wanneer deze zaak wordt bepleit, wordt deze veelal in verband gebracht met een ander begrip, namelijk: herverdeling van het inkomen. En naar ons gevoelen wordt hierdoor veel duidelijker aangeg'even wat er bij een kinderbijslagregeling in feite geschiedt.

Wanneer deze regeling tot stand komt, moeten alle zelfstandigen, dus ook de ondernemers in midden­ en kleinbedrijf, over een bepaald maximum­inkomenpremie betalen. Dat is dus een last die verplicht aan alle wordt opgelegd. De uitkering vindt alleen plaats aan degenen die bv. drie of meer kinderen hebben.

Het is dus inderdaad herverdeling van het inkomen. Overheveling van inkomen van de een naar de ander. Bij de werknemers ligt deze zaak anders. De werknemers betalen de kinderbijslag niet voor elkaar. De werkgever betaalt hier de premie. Dit is dus een belangrijk verschil. Ook al is men voorstander van een kinderbijslagregeling voor werknemers, dan betekent dit nog niet dat men dan ook een soortgelijke regeling voor zelfstandigen zou accepteren. Vandaar dat van zo groot belang is,

Vandaar dat van zo groot belang is, welke rechtsgrond hiervoor wordt aangevoerd. Het feit dat zowel werkgevers als werknemers, zelfstandigen zowel als arbeiders, een bepaalde functie in het economisch leven innemen en allen arbeid verrichten, kan moeilijk als zodanig worden aangeduid. Juist het verschil in functie kan een wijziging van standpunt nodig maken en doet het naar ons inzicht in dit geval ook. Ook billijkheidsoverwegingen zonder meer kunnen bezwaarlijk overheidsingrijpen rechtvaardigen. Het gaat hierbij om een zeer subjectief begrip. Er zijn vele dingen, welke billijk kunnen woi'den geacht, vooral in een maatschappij, waarin zich allerlei tegenstellingen openbaren, zonder dat de overheid er over denkt om in te grijpen.

Zelfstandig ondenneiimrBcliap in het geding

Een van de belangrijkste overwegingen, welke de Bondsraad in aanmerking nam, is dat do positie van de zelfstandige ondernemer hier geheel anders ligt dan die van de werknemer. Ondi'rnemers zijn mensen die een zaak hebben, die daarmede risoco's lopen enerzijds, maar die door inspanning van alle krachten door aanwending van energie en ondernemingsgeest, hun bedrijf vooruit wensen te brengen, teneinde in de behoeften van zichzelf, met inbegrip van hun gezin, te kunnen voorzien. Wie ondernemer wordt, weet dit. Dat is een van de eigenaardigheden, welke aan deze functie verbonden zijn.

Nu zou de Overheid komen en zeggen: nu wordt een herverdeling van het inkomen toegepast ten bate van een bepaalde categorie van zelfstandigen. Is dat principieel aanvaardbaar? Of is dit in strijd met het zelfstandig ondernemerschap, zoals zich dat in onze maatschappij heeft ontwikkeld?

Wij weten wel dat er politieke richtingen zijn die in sterke mate streven naar een nivellering, een gelijkmaking van het inkomen. Die daarvoor allerlei middelen bepleiten, onder andere ook gebruikmaking van de fiscale politiek. Maar aan de verdedigers van deze gedachte staat dikwijls een maatschappijbeeld voor ogen, dat puur socialistisch is en waai'in de positie van de zelfstandige ondernemer steeds meer aan banden wordt gelegd. En daarom past uiterste waakzaamheid, wanneer een poging wordt gepropageerd om tot een herverdeling van inkomen binnen de groep van de zelfstandigen te geraken.

Be Bondsraad meende zicli tegen deze poging 1« moeten verzetten, omdat bij de invoering van een kinderbijslagregeling voor zelfstandigen, afgezien nog van andere bezwaren, ziclv inderdaad een aantasting vaii het zelfstandig ondernemerschap voordoet. Wij spi'aken ook van andere bezwaren.

Wij spi'aken ook van andere bezwaren. Wij willen deze thans niet breed uitmeten. Maar vast staat dat een imiforme regeling op dit gebied allerlei onbillijkheden in het leven roept, omdat men geen rekening houdt met de persoonlijke omstandigheden van tal van ondernemers, die met moeite een zaak omhoog trachten te werken en daarbij worden bemoeilijkt door de premie­last welke op hun schouders wordt gelegd, een last, welke ook de vervulling van bepaalde sociale verplichtingen kan verhinderen.

Nood der grote gezinnen

De vraag kan nu worden gesteld: trekt men, door de verplichte kinderbijslagregeling voor zelfstandigen af te wijzen, zich niet bitter weinig aan van de noden, die de grotere gezinnen onvermijdelijk hebben? Ook op deze vraag willen wij tenslotte een antwoord geven. In de eerste plaats menen wij er op te mogen wijzen, dat zowel de straffe prijs­ en margercgelingen, die van overheidswege zijn uitgevaardigd, tot handhaving van het loon­ en prijspeil, juist in de grotere gezinnen ernstige moeilijkheden hebben veroorzaakt en het ware te wensen dat hieimiede meer rekening' zou zijn gehouden. Het streven van de overheid moet er ook bij deze politiek op gericht zijn om de kleinere ondernemei'S, bij toepassing van uniforme schema's, niet in moeilijkheden te brengen. Ook de bclastingpolitiek, welke de laatste jaren is gevoerd, mag hier zonder bezwaar worden genoemd.

Oplossing uit <le nioeilijliheden

De oplossing moet dan ook worden gezocht in een verheffing van het zelfstandig' ondernemerschap, waaidoor de mogelijkheid bestaat dat ook de ondernemers met grotere gezinnen op een redelijke wijze in hun onderhoud kunnen voorzien.

Hier ligt enerzijds een taak voor het georganiseerd bedrijfsleven, dat via de vakorganisaties enz. moet streven naar gezonde verhoudingen en het weg^nemcn van belemmeringen. Juist in verband met de toeneming van het eoncurrentic­verschijnsel moet hieraan stellig' aandacht worden besteed.

Anderzijds ligt hier ook een taak voor de Overheid, welke door haar maatregelen stellig kan bevorderen dat een gezonde economische sfeer ontstaat, well;e de ontwikkeling van het bedrijfsleven bevordert. Met name de belastingpolitiek, welke

Met name de belastingpolitiek, welke wordt gevoerd, is hierbij van overwegende betekenis. Wanneer door een steeds toenemende stijg'ing van de indirecte belastingen, door handhaving' van de ondernemingsbelastingen enz. allerlei moeilijkheden in de weg worden gelegd, dan" kan het bedrijfsleven zich niet op voldoende wijze ontplooien. Eveneens op bevordering van het middenstandscrediet moge hier worden gewezen. En dan is een kinderbijslagregeling voor zelfstandigen slechts een correctie­poging, welke aan bepaalde ondernemers ten goede zou kunnen komen, zonder dat de schadelijke gevolgen welke hieruit verder kunnen voortvloeien, woi'den overwogen. Veel beter is het volgen van een op

Veel beter is het volgen van een opbouwende politiek, welke aan het gehele bedrijfsleven ten goede komt, het zich bezinnen op wegen en mogelijkheden, om de mogelijkheden van het middenen kleinbedrijf uit de weg te ruimen. Dit is de positieve lijn welke de Bondsraad heeft aangewezen, welke de invoering van een kinderbijslagrcgeling voor zelfstandigen overbodig' maakt, omdat dan ook de ondernemers met grotere gezinnen zich door hun noeste arbeid datgene kunnen verwerven wat tot de instandhouding van hun gezinnen noodzakelijk is.

Overgenomen uit: „Ons Vrije Bedrijf"

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 november 1949

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

De Chr. Middenstandsbond verklaart zich tegen verplichte kinderbijslag voor het midden- en kleinbedrijf

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 november 1949

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's