Ingezonden Stukken
(Buiten verantwoordelijkheid der Red OVER BRUGGEN GESPROKEN..., Mijnheer de Redacteur,
Gaarne enige - plaatsruimte in Uw blad.
Met belangstelling heb ik het ver.slag van de Flakkecse Gemeenschap gele-/,«]) in Uw blad en heb mij daarbij alge. vraagd of er nu voor de heren niets an. ders bestaat dan het wegverkeer. Want de naam zegt het toch: „Gemeenschap"^ en daar is toch m.i. alles onder bc! grepen. Dat nu de heren een betere verbin.
ding met de vaste wal willen hebben, kan ik begrijpen. Zoals de toestand nu is, is hij ver van rooskleurig. En een brug, nu ja, als ik zo door geheel Ne. derland varend de zaak eens nuchter be. kijk en de objecten zie die nu nog blij, ven liggen door gebrek aan geld, dan zullen er nog wel enkele kubieke mo, ters water door het Haringvliet .stromen eer die brug er is. Maar nu ter zake.
Maar nu ter zake. Mijne heren van de F. G.,
Wendt Uw ogen eens een ogenblik van het deviezen vretende auto veikeet af en schenk ook eens aandacht aan de .scheepvaart, die practisch geen devif, zen kost, nee, ze nog verdient! (En daar gaat het toch om niet waar, want Nederland is straatarm). Ga nu eens een poosje met mij mee.
Dan gaan we eerst de sluis te Middelharnis eens bekijken. Deze sluis is m 1945 bij een bombardement gedeeltelijk vernield en wacht nog steeds op herstel Wat de oorzaak is dat er niets aan ge, beurt, daarop wil ik hier niet veida ingaan. De kosten voor herstel bedragen maar een kleine fractie van het bedrag wat het wegverkeer op het eiland per jaar kost. Vraag dan eens aan het sluis. personeel (waarvoor overigens niets dan lof), hoeveel hele en halve nachten in touw zijn om de scheepvaart nog zo goed mogelijk te laten functionneren. In. formeer dan eens bij de belanghebbeii. den hoeveel duizenden uren er verloren gaan met wachten omdat er geen water is om te varen en informeer eens bij de commissionnairs in veldvruchteu te Sommelsdijk hoeveel kosten ci gemaakt worden per jaar om hun producten op tijd aan de boten te krijgen.
Heren van de F, G, helpt hier tem aan mee om deze toestand op te mi men, ik garandeer U dat U alle schippers-organisaties en verdere belangbebbenden aan Uw zijde hebt. Heren, hici IS een goed werk te verrichten. Helpt daar eens aan mee.
En we gaan nog even verder. Over de ingang van de haven te Sommelsdijk ligt een brug, die luistert naar de naam „Wilhelmina-brug". Ook dezi brug is in de laatste maanden van de oorlog beschadigd, doch met heel weinig kosten goed in orde te maken. Maar ook hier gebeurd niets! Is het goen schande voor de gemeente SommeKdijk dat aan weerszijden der brug een bordje staat dat het passeren der brug dooi cie schepen voor eigen risico geschied'
Op deze brug is voor enkele guldens per week een brugwachter aangesteld, die daarvoor dag en nacht gereed met zijn en als nu de brug geopend niocl worden en er staat een Noordenwind moet het gehele huishouden er aan to pas komen en soms ook nog de omwonende buren om het vehikel overeind te zetten en dan gebeurd het nog vaalc dat hij terug slaat op het passerende .sehip Heren van de F, G.! Helpt ook hiet eens aan mee om de zaak in orde Ie brengen. Of moet (en dit aan de Ge meentc Sommelsdijk) eerst de een ot andere schipper in zijn stuurhut doodgeslagen worden?
U mijnheer de Redacteur dankend voor de mij verleende plaatsruimte teken ik. Schipper J, VAN ZETTEN, m,s, ,,Jozina", Sommelsdijk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 november 1949
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 november 1949
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's