Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoogvliegers op de begane grond

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoogvliegers op de begane grond

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een verkeersvliegtuig is tegenwoordig een buitengewoon ingewikkeld uitziend apparaat geworden en een leek duizelt ervan als hij in het inwendige van een verkeersmachine de talrijke wijzerplaten, knoppen, stangen, handels, schakelaars en leidingen ontdekt.

Al deze installaties worden regelmatig aan een pijnlijk nauwkeurige controle onderworpen. In de K.L.M, werkplaatsen op Schiphol is men hiervoor uitstekend ingericht, er staan in deze werkplaatsen allerlei testapparaten, die in vele gevallen speciaal voor de K.L.M, geconstrueerd zijn en nergens anders worden aangetroffen. Een van de nieuwste installaties op

Een van de nieuwste installaties op Schiphol is een tank, die gedeeltelijk buiten een der gebouwen uitsteekt; deze tank is de zgn. onderdrukkamer, die o.a'. wordt gebruikt voor het controleren van de regelkleppen van de drukcabines. Het is van zeer veel belang, dat de druk in deze cabine tijdens de vlucht op het ingestelde niveau wordt gehandhaafd. Hiervoor dienen de regelkleppen. In de onderdrukkamer worden deze kleppen regelmatig gecontroleerd en bijgesteld. Daarom is de tank geheel luchtdicht afsluitbaar en kan de luchtdruk binnen de tank worden gewijzigd. Doordat de tank door een schot in twee afdelingen is verdeeld, kan men de toestand, zoals hij in de lucht is, op de grond volledig imiteren; in de ene helft wordt de lucht dan op de druk van de buitenlucht op een bepaalde hoogte gebracht, terwijl in de andere ruimte de cabinedruk wordt gehandhaafd; zo kan, men de drukregelkleppen testen tot voor een hoogte van 15.000 meter.

Ook het stijgen en dalen kan men imiteren; men kan zelfs gaan tot een stijgsnelheid van 1500 meter per minuut en een daalsnelheid van 3000 meter per minuut, In de practijk komen deze uitersten

In de practijk komen deze uitersten natuurlijk niet voor; men vliegt dan gewoonlijk op een hoogte van 6000 meter, waarbij de luchtdruk in de cabine gelijk blijft aan de druk van de buitenlucht op 2400 m. De reacties van de drukregelkleppen worden door een instrumentenbord geregistreerd.

De onderdrukkamer heeft echter nog meer toepassingsmogelijkheden; hij kan bv. ook gebruikt worden voor het onderzoek naar de reacties van het vliegend personeel bij het vliegen op grote hoogten. Ook bij het onderzoek naar het gedrang van allerlei instrumenten en installaties bij verminderde luchtdruk kan men van deze onderdrukkamer gebruik maken. De Instrumenten — Electriciteits — en Radio Afdeling van de K.L.M., waaronder deze onderdrukkamer ressorteert, kan met deze nieuwe aanwist, die een dezer dagen in gebruik werd genomen, tevreden zijn, want hiermee kan zij de ingewikkelde drukcabine apparatuur nog betrouwbaarder en bedrijfszekerder maken dan voorheen het geval was. En hiermee is uiteindelijk het gehele luchtverkeer gediend.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 december 1949

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Hoogvliegers op de begane grond

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 december 1949

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's