Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Gereformeerden van artikel 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Gereformeerden van artikel 31

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In ,,De Westlandsche Zondagsbode vonden wij een artikel van Ds J. G. L Brouwer, Ned. Herv. Predikant te Lier, over ,,de Gereformeerden van artikel 31." Wij geven deze penne vrucht aan onze lezers door, al laten wij de inhoud vanzelfsprekend geheel voor rekening van de schrijver.

,,Wat bedoelen toch de Gereformeerden van art. 31, of, zoals het voluit heet: „Onderhoudende artikel 31 van de Dordtse Kerkorde?" Het gaat hier om twee kwesties, een

kerkrechtelijk en een dogmatisch geschil. Wat het eerste betreft, genoemd artikel 31 luidt als volgt: „Zo iemand zich beklaagt door de uitspraak der mindere vergadering verongelijkt te zijn, die zal zich op een meerdere kerkelijke vergadering mogen beroepen en hetgeen door de meeste stemmen goedgevonden is, zal voor vast en bondig gehouden worden. Tenzij dat het bewezen wordt te strijden tegen het Woord Gods of tegen de artikelen, in deze Generale Synode besloten, zolang als dezelve door geen andere Generale Synode veranderd zijn."

Eerst moet dus een mindere vergadering (kerkeraad, classis) een uitspraak doen, alvorens een meerdere vergadering (Synode) kan handelen. Hier heeft nu de Generale Synode der Gereformeerde Kerken fouten gemaakt en heeft het synodale juk aangetrokken. Daardoor kwam zij op gespannen voet te staan met het genoemde artikel 31 der Kerkorde. Vandaar de benaming. Wat het dogmatisch geschil betreft,

Wat het dogmatisch geschil betreft, dit gaat voornamelijk over de beschouwing van 'het genadeverbond ten opzichte van de Doop. Door de uitspraak van de Generale Synode der Gereformeerde Kerken van 1902, die onder invloed van prof. Bavinck c.s. niet teveel nadruk wilde leggen op de veronderstelde wedergeboorte, werd in 1942 een streep gehaald. De Synodalen leggen de nadruk op de verkiezing. Kort gezegd, is hun s'tandpunt: In het Verbond wordt de verkiezing werkelijkheid. De gedoopten zijn gelovigen, totdat het tegendeel blijkt. Men veronderstelt dus van de gedoopte kinderen, dat zij wedergeboren zijn.

De mensen van art. 31, ook wel bezwaarden genoemd, zeggen echter: Gods belofte wordt in de Doop betekend en verzegeld. Het verbond wordt werkelijkheid in de uitverkiezing. Zij -leggen dus de nadruk op de belofte Gods, die aan de gedoopte kinderen wordt geschonken en van wie eens zal blijken of zij uitverkoren zijn.

Op deze wijze verloor de noodzakelijkheid der wedergeboorte haar kracht bij de Synodalen en kwam men tot een verstard leven. Daarentegen kwam bij de bezwaarden (art. 31) de prediking meer tot gelding.

Wie heeft gelijk? Wij zullen ons niet werpen in de maalstroom van voor- en tegen uitgebrachte meningen, maar willen luisteren naar een onverdacht getuige. Calvijn noemt het genadeverbond de bedding, waarin de stroom der verkiezing zich voortbeweegt. Het verbond betekent, dat God de uitverkorenen bewaart tot de jaren des onderscheids. Bij Calvijn vinden wij geen spoor van veronderstelde wedergeboorte. Hoewel zij soms te fanatiek zgn, staan wij dichter bij de bezwaarden (art. 31.) Hun prediking heeft ook aan diepte gewonnen.

De Generale Synode der Gereformeerde Kerken, die in het najaar 1949 te 's-Gravenhage bijeen kwam, heeft na een langdurige en grondige discussie, door haar eindbeslissing diegenen teleur gesteld, welke op hereniging hoopten. Zeker, er is een hernieuwde uitnodiging uitgegaan aan de Generale Synode van de Geref. Kerken, onderhoudende art. 31 K.O., maar er is zelfs geen schrede op de weg naar hereniging gezet. Het conflict is gekomen en gebleven. God geve, dat beide kerken daarvan mogen leren en een oplossing gevonden worde, welke is naar Zijn wil,"

De weg van een mens een betere weg

Volgens „De Joodse Wachter", orgaan voor Groot Nederlands Jodendom is het i.1 Israël een drukbesproke vraag', of het Jodendom ooit vergete mag dat een derde van zijn volk doo de Duitsers uitgeroeid werd en dal dientengevolge een verzoening of vriendschap uitgesloten is. ,,Wij hadden zestien jaar geleden in Palestina de disous.sie of wij uit hot toenmalig Hitlerduitsland goederen mochten importeren Vandaag heefl zich deze kwestie toegespitst omdat wij nooit mogen vergeten, wat Amalek ons aangedaan heef Maar evenals er toen geen Duitse goederen geïmporteerd werden en allee door transfer Joodse vermogen gere kon worden, moeten wij ook vandao de transfer van goederen met Duilaland doen plaats vinden. Het is bekend, dat zeer vele Joden in Amerik en andere landen nu reeds als vertegenwoordigers voor Duitse firma's werke en Duitse goederen verkopen. Er zij zeker gevallen, waar dit uit zuiver materiële overwegingen geschiedt, maariide meeste gevallen gebeurt het uit on wetendheid. De Joden zijn er zich nie van bewust, dat het een misdaad is tegenover het Joodse volk, als zij meewerken aan de economie van het Duits volk. Een wet van de regering van i« raël, die elk contact van Israëlilisch Joden met Duitsers zou verbieden, zo< vele Joden in U.S.A., Verenigde State van Amerika, en andere landen hu onrechtvaardige handelswijze duidclijl: maken. Vele andere kranten stelden i het licht, dat waren door Israëlisch importfirma's in Oostenrijk en Duitsland gekocht werden en dat deze goederen meestal van Duitse oorsprong ziji en de schrijvers eisten, dat de Israëlitische regering hiertegen maatregele zou nemen." Tot zover „De Joods Wachter."

Een begrijpelijk standpunt. Een symptoon van de vreselijke tijd waarin we leven. In de veilichte tijd waarin we leven. Na zoveel eeuwen van beschaving Een derde deel van een volk uitgeroeid door een ander volk. Is het wondei', da genoemd Joods blad spreekt van ,,Amalek", tegen wie do oorlogen des Heere niet zouden ophouden. En toch er i een anclere weg. Dat "is geen weg van mensen daar

Dat "is geen weg van mensen daargestcld. Mensen spi'clcen en handelen al mensen, dat is uiteindelijk een weg vai haat en%­wraak. Anders wil en kan ee mens niet. Maar de andere weg is d weg van God. Daarop is sprake vaverzoening en vergeving. Daartoe kom de mens niet. Dat is een weg van Genade. Dat grote goed schenkt God al leen. De mensen, en daarmede werpen w

De mensen, en daarmede werpen w alloi'uiinst een smet op het Joodse volk kunnen en willen niets dan haten e wreken. Haat en wrok steeds voortgaande

Haat en wrok steeds voortgaande Van geslacht tot geslacht. En wraak baart wraak. Dat is de weg van do mens. Ook n

Dat is de weg van do mens. Ook n zoveel eeuwen van beschaving en humanisme. Maar de Heere schenkt vergeving en genade. Helaas, aan God en Zijn Woord v/ordt niet gedacht. Die is verbannen uit het leven der Volkeren e daarmede wordt het zaad gezaaid to haat en wrok en voortgaande ellende Ook in het leven der Volkeren.

Naar i.b.c.-vrije veesiapel

Van zeer bevoegde zijde vernemen wij dat nieuwe maatregelen in .studie zij om te>'konien tot opiuiming der rcac'Jerunderen. Men zou hiertoe voor de boeren een hogere melkprijs invoeren. Een veehouder, die een reactie­koe in zijn stal hejjft,­ zou voor alle door hem afgeleverd' melk een lagere prijs ontvangen, dan een boer, die geen reaetierunderen heeft, hetgeen hem zou dwingen de reacticrunderen zo snel mogelijk o te i­uimen. Een dergelijke maatregel IF zeer ­Ingrijpend. Het zou ons verwonderen indien de regering zover durfik gaan, vooral daar het aantal reactiokoeie» schrikbarend is gestegen en doo een dergelijke maatregel vele boere zouden worden gedupeerd. O^

DE KOFFIE IS VRIJ IN FRANKKM?.­ De Ministerraad heeft beslot en da^ vanaf 15 Januari de koffie vri^j verkoch i mag worden. Dit was het allerlaats.c artikel dat nog op de bon was.

WEIaKELOOSHEÏD IN FBANKRIJï

Op 15 December 1949 bedroeg he aantal werkelozen in Frankrijk 44.'239 waai'van 23.865 mannen beneden 60 jaar.

Dit aantal is 300 meer dan het cijfe van 1 October 1949.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 januari 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

De Gereformeerden van artikel 31

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 januari 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's