Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Random de Landbouwschool

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Random de Landbouwschool

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze week is het schriftelijk eindexamen voor de leerlingen van de 4e klasse begonnen. Dit bestaat in het beantwoorden van een serie vragen over de vakken, die in deze klas worden onderwezen, dat zijn bijzondere plantenteelt, bemestingsleer, veevoeding en boekhouden. Bij bemestingsleer worden twee stellen vragen beantwoord, nl. over de organische bemesting en over de bemesting met kunstmeststoffen, terwijl ook het vak veevoeding, wordt gesplitst in algemene veevoeding die meer betrekking heeft op de theorie van de veevoeding en bijzonder veevoeding, waarbij practlsch vragen worden gesteld over de voeding van rundvee, varkens en paarden. In verband met de aansluiting aan de practijk, is het onderwijs aan de leerlingen in de 4e klasse voor ons het prettigst. Nu pas beseffen de leerlingen, waarvoor ze de leerstof in de vorige klassen hebben moeten doorwerken, terwijl ze van het nut van de landbouw-onderwijs overtuigd raken. In deze klas wordt minder gedoceerd, doch wordt getracht de leerlingen zelf aan het woord te krijgen, door ze te laten vertellen op welke wijze thuis wordt gehandeld bij het telen der verschillende gewassen, bij de bemesting van het land en bij de voeding van de landbouwhuisdieren. Daar bij wordt dan een vergelijking gemaakt tussen het op school geleerde en hetgeen thuis op de boerderij gebeurt, terwijl nagegaan wordt in welke opzich-ten thuis fouten worden gemaakt en hoe deze zijn te corrigeren. Eén bezwaar doet zich hierbij voor nl. dat verschillende leerlingen nog te jong zijn om van deze lessen het volle profijt te trekken, hoewel ook weer geconstateerd moet worden, dat niet alleen de leeftijd maatgevend is voor de geestelijke rijpheid. Jongens, die door omstandigheden al vroeg een zekere verantwoordelijkheid voelen voor de gang van zaken thuis, zijn bij het onderwijs zeer geïnteresseerd en beseffen al gauw, dat ze met het geleerde op school thuis hun voordeel kunnen doen. In het algemeen echter zijn de oudste leerlingen de dankbaarste. Mede in dit verband hopen we, dat de els van toelating zeven leerjaren lagere school gehandhaafd kan blijven.

Wanneer de ouders het financieel kunnen dragen en wanneer de jongens in staat geacht kunnen worden het onderwijs aan een landbouwwlnterschool te volgen, zouden we het toejuichen, als meerdere leerlingen, na het verlaten van onze school de studie voortzetten aan een landbouwwlnterschool. Ieder jaar doen enkele leerlingen dit wel, doch dit aantal zou groter kunnen zijn. Vanzelfsprekend behouden wij het contact met deze landbouwwinterbezoekers en we mogen gerust vaststellen, dat onze oud­leerlingen op de landbouwTvinterschool een goed figuur slaan terwijl juist hun oudere leeftijd ze in het algemeen tot serieuze werkers maakt. Een groot voordeel achten we ook, dat onze jongens in contact komen met boerenjongens uit andere delen van ons land en wanneer ze dan eens een week­end op een andere boerderij doorbrengen en in aanraking komen met andere bedrijfsvoeringen, dan kan dit niet anders dan gimstlg werken op hun vorming voor hun verder leven. Daarbij komt, dat ieder diploma van landbouwonderwijs gewicht in de schaal kan leggen bij het bereiken van een gesteld doel. Dat onze oud­leerllng Leen de Bonte uit Dirksland een hoerdexij toegewezen heeft gekregen in de N.O.­ polder, zal hij in de eerste plaats wel hebben te danken aan zijn pionierswerk in deze polder, maar we zijn ervan overtuigd, dat ook de diploma's van onze school en de landbouwwlnterschool een woordje hebben meegesproken. We feliciteren Leen ook van deze plaats met het behaalde succes en we spreken de wens uit, dat het bedrijf van Leen de Bonte een voorbeeld zal mogen zijn voor de gehele Noord­Oostpolder.

Duitsers bouwen weer een eigen vloot

De twee grootste scheepvaartmaatschappijen van Duitsland, de Hapag en de Hamburg'­Zuid Amerika, zijn begonnen met de wederopbouw van haar vloten voor passagiersvervoer, welke gedurende de oorlog totaal verloren gingen.

De Hapag, die vroeger 55 passaglersen vrachtschepen bezat, heeft een motorschip van 4000 ton besteld bij de Howaldt­scheepswerven te Hamburg en twee motorschepen van 4800 ton bij de Lübecker Maschinenbau Gesellschaft te Lübeck. Men verwacht, dat de volgende maand de kiel voor deze schepen zal worden gelegd.

De Hamburg­Zuid Amerika, die voor de oorlog 110 schepen exploiteerde, heeft bij Howaldt twee motorschepen van 6000 ton besteld, met de bouw, waarvan waarschijnlijk in April zal worden begonnen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 februari 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Random de Landbouwschool

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 februari 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's