Ouderavond Chr. School Sommelsdijk op Vrijdag 17 Februari
Vrijdagavond hield de Chr. School te Sommelsdijk haar jaarlijkse ouderavond. Enkele weken geleden had reeds de „Kijkavond” plaats, die in hoofdzaak besteed werd aan het bezichtigen van het werk der leerlingen.
Deze avond was men bijeen, om een drietal sprekers te beluisteren. De voorzitter, dhr A. Mol opende de
De voorzitter, dhr A. Mol opende de vergadering op de gebruikelijke wijze. Gezongen werd Ps. 32 : 1 en 3, gelezen Joh. 6 : 26—51, waarna de voorz. voorging in gebed.
Als eerste spreker voerde het woord Ds van Asch, Ned. Herv. predikant. Op zijn verzoek werd vooraf gelezen Deut. 4 : 1 t.m. 14. Uit dat Schriftgedeelte, koos ZEerw. zijn uitgangspunt, nl. vs 9: „Alleenlijk wacht U, en bewaar Uw ziel wel, dat gij niet vergeet de dingen, die Uw ogen gezien hebben, al de dagen Uws levens; en gij zult ze dan Uw kinderen en kindskinderen bekend maken.”
De School met de Bijbel zet het geestelijke voorop. De ziel is ’t eigenlijke, ’t wezenlijke van de mens, volgens Gods Woord; de ziel kan ook zonder ’t lichaam blijven voortbestaan .
Dat brengt een grote verantwoording mee voor ouders, die bij dat Woord Gods leven. Hier geldt ook het woord, dat Mozes sprak tot Israël in Deut. 4 : 9. Mozes houdt hier ’t volk voor wat nog maar kortgeleden voorgevallen is met Balak en Bileam.
Dat volk, dat door de woestijn geleid is, dat aan de poort van Kanaan gekomen is — Sihon en Og zijn reeds verslagen — dat volk wordt verleid. Een groot deel is afgevallen, maar Gods gerechtigheid is over hen gekomen. Daarop ziet Mozes ziet hier: „Uw ogen hebben gezien”, „alleenlijk wacht u!”
Hij spreekt hier verder van gen: le bewaren in het hart kend maken aan de kinderen. twee din- en 2e be
Hart en 'leen in de geldt wat zijns Gods mond. Bij velen leeft het al- mond. Maar van Gods de Psalmist zegt: „De is in zijn hart.” kind Wet
Dit woord van kracht, ook vooi’ de ouders. Voor is nodig, dat deze woorden in de harten der ouders leven. Mozes is nog van alles
Al zeggen velen, dat al ’t vertellen en inhouden niets baat, tóch geldt het voor hen, die met tranen zaaien, dat ze voorzeker met gejuich zullen wederkomen dragende hun schoven.
Dat dan vanavond allen in staat van beschuldiging mochten worden gesteld, en er een droefheid naar God mocht zijn. Het werk van het personeel zou gemakkelijker wezen; er zou gebed zijn. Huisgezin en school zouden niet naast
Huisgezin en school zouden niet naast elkaar staan, maar in elkander opgaan. Na het woord van Ds van Asch werd eerst pauze gehouden met tractatie.
Daarna kreeg één der onderwijzers het woord, dhr J. Verolme. Zijn onderwerp was getiteld „Sociale opvoeding in de practijk der Chr. School.” Het woord opvoeding omvat veel. De
Het woord opvoeding omvat veel. De sociale opvoeding is maar een deel van de Chr. opvoeding. Die opvoeding heeft een doel. En daar behoort ook toe, dat het kind zal leren verstaan zijn levensroeping t.a.v. de plaats, die het inneemt tussen anderen. Bedoeld wordt hier dus de opvoeding
Bedoeld wordt hier dus de opvoeding tot lid van de maatschappij. Ongelukkig, als de onderlinge banden in het gezin maar slap zijn of verbroken zijn.
Het gezin is een schepping Gods, de school een schepping van de beschaving en vormt een grotere groep. Wat kan de school in deze nu doen?
Dit liet spr. zien door vele dingen uit het dagelijkse schoolleven op te sommen en zo a.h.w. een kijkje in de te geven. school
Het kweken van een goede waarin samen gewerkt wordt, voornaam deel van de taak van voeder. Bij alle voorb. liet spr. druk vallen op het samen werken, het samen leven in het voornaamste gen vragen. sfeer, een opnais de de school, waarvan toch is: het samen Gods ze
het Hoofd der School, Hierna kreeg dhr C. Kronenburg, het woord. Hij besprak in ’t kort het leven van Augustinus, de bekende feiten uit zijn leven, ook minder bekende. Hoe de zeer verschillende naturen van
Hoe de zeer verschillende naturen van zijn vader en moeder beide in hem tot uiting kwamen.
De ruwe, zinnelijke natuur van zijn vader, de zachte natuur van zijn moeder. Geestelijke indrukken, ook reeds in zijn jeugd. Maar de zucht naar aards genot overheerste. Leraar geworden in de welsprekendheid. Lust om Italië en Rome te zien. Onder het gehoor gekomen van Ambrosius. Zijn bekering. Het verdere van zijn leven.
Spr. legde de nadruk op de moeder- taak van Monica: een biddend leven. Augustinus zelf zegt dit in zijn „Bei denissen”, als hij de laatste uren v Monica beschrijft. Hoe zij de verhori van haar gebeden — de terechtbrengi van haar zoon — ontvangen heeft.
Nadat nog gezongen was de Lofz. v Zacharia vers 4 en 5, sloot Ds van As de avond met dankgebed.
KERKNIEUWS HET VREEMDE GEVAL TE IJSSELMONDE
Hei E. inde ten In „Kerknieuws” lezen we, dat de zo derling die op Zondagavond 5 Februa jl. te IJsselmonde in de Nederl. Kerk gehouden dienst, waar Ds Beens van Hillegersberg optrad, daad de volgende Zondag weer kwam.
Maar de kerkvoogden waren op zi komst verdacht en zo ondervond i tegenstand toen hij het kerkgebon wilde betreden. De kerkvoogd, die he; de toegang wilde beletten, negeerde h maar toen hij op de deur toeliep hielde anderen hem tegen. Nadat de man he opgemerkt, dat hij wel wist dat zj gedrag niet strookte met de kerkori maar dat hij een goddelijke opdrael gekregen had om toch te gaan, stap hij weer op zijn fiets en verdween ini richting van Rotterdam. Hij werd do; een ander per auto gevolgd om te kw nen constateren of hij zou pogen een ai der kerkgebouw binnen te gaan. Na « poosje te hebben gewacht op de rijk, weg, reed hij met een omweg opnieu naar de kerk. De deuren waren echte op slot, waarom de vreemdeling v« de hoofdingang knielde en geruime tj in gebed verzonken bleef, daarbij aai gestaard door de dorpsjeugd, die nii wist wat van dit wonderlijke schom spel te moeten denken. Daarop vet dween hij weer op zijn rijwiel, opnieui gevolgd door iemand, die hem per aut naging. Bij het Feyenoord-station raai te hij zijn achtervolger echter kwijt. D zonderling heeft aan ds D. Goudzwaai te IJsselmonden geschreven, dat h driemaal zal terugkomen en dat hij hi met diens radiotoespraak niet eens ii De politie kent deze zonderling niet.” Ook in Rotterdam heeft de zonderlig Zondagavond een kerkdienst gestoord.
In het gebouw „De Samaritaan” waa de Vrije Evang. gemeente vergadert ei waar Ds H. C. Leep voorging, riep h opeens: „De Meester vraagt het! Dl Meestel’ vraagt het! Ik zal volgend week terugkomen!” De „baardman” ii na afloop van de dienst, die verder on gestoord werd voortgezet, op het poli tiebureau gebracht om te worden vei hoord.
EEN NIEUW KERKELIJK BLAD VAN Ds R. KOK TE VEENENDAAL
Verschenen is het eerste nummer va: „De Stem des Woords” een nieuw kei kelijk blad te Veenendaal, onder redac tie van Ds R. Kok en M. G. Snel. D- inhoud van dit nummer behelst een uit eenzetting van de totstandkoming vai dit blad, met een meditatie van Ds Kol over 2 Petri 1 : 13. Voorts 2 artikelen van dhr Snel, een antwoord aan Dr Steenblok en aan Ds Rijksen op hun artikelen in de Saambinder, over de schor sing van Ds Kok. Het blad beoogt geen strijdblad te zijn, maar „tot onderwijzing in Gods Woord en om meer kennis te mogen bekomen van de reformatorische leer der Vaderen.”
CHR. GEREF. KERKEN
De Generale Synode der Chr. Gei'. Kerken zal D.V. Dinsdag 5 September 1950 worden gehouden in de Eben Ha- ëzerkerk te Den Haag.
Des Maandags 4 September zal er een bidstond aan voorafgaan, waar Ds W. Kremer te Apeldoorn zal voorgaan. Ds W. Kremer was praeses van de Synode van Utrecht—1947.
— Het Chr. Geref. Weeshuis te Utrecht herbergt momenteel 36 kinderen. Het echtpaar Bienefeldt te Zierikzee is be noemd als weeshuisouders, waardoor werd voorzien in de vac. die ontstond door de ontslagaanvrage van de fam. Oudenalder. Het driemaandelijks orgaan „Weezenzorg” heeft over 1949 een bate afgeworpen van ƒ 7000.—.
— Ds L. S. den Boer te ’s-Gravenhage- West is in de vac. van wijlen ds J. H. F. Remme benoemd tot voorzitter van de Ver. tot verspreiding van de H. Schrift
Uienveiling Middelharnis
Uienveiling van Dinsdag 21 Febr. 1950. Gewone uien ƒ 41.83—42.—; Drielingen ƒ 40.12; Picklers ƒ 32.12; Stek ƒ 12.75- 14.—. Aanvoer 22000 kg. Stek 10.000 kg
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 februari 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 februari 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's