Luchtvaart Problemen
Pruime- of abrikozenpitten!
In de motorenwerkplaats van . K.L.M. op Schiphol staat sinds ongeve een jaar een wonderlijk toestel, waal mee vitale onderdelen van vliegtuig»? toren worden gereinigd.
Het toestel, een grote vierkante ka?; wordt bediend door twee man, die e mengsel van lucht en...... gemalen pr.i mepitten tegen de wanden van zuigi I en cylinders spuiten. Het grootste geheim van de „opera' j
Het grootste geheim van de „opera' j pruimepit”, die ongeveer 15 minui duurt, is dat deze motorenonderdel i grondig van vet, reinigd, zonder komen. roet e.d. worden f dat daar krassen i
Het is wellicht interessant te wet dat bij reiniging van perfecte technisc wonderen als vliegtuigmotoren, afj dankte en waardeloze pruimepitten een belangrijke rol spelen. De reputa van de pruimepit echter als doelmat reiniger van vliegtuigmotoren is onlan; in twijfel getrokken, toen de Air F ce bekend maakte, dat zij voor dezelfi doeleinden abrikozenpitten gebruikt Sindsdien is de pruimepit een luel vaartprobleem geworden, waarmee zi • Zwitserse en Italiaanse bladen zijn g bezighouden. Ook de bekende Enge luchtvaart journalist C. G. Gray vindt lf probleem interessant en komisch gene., om de kolommen van de Engelse blade te vullen.
Hoewel hij niet van een bepaal' voorkeur blijk geeft, merkt hij op, J er weinig ig abrikozen ’ " in Nederlai groeien, : zodat de K.L.M. wel op pn> mepitten is ics aangewezen. o a ro-aurnvan “
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 februari 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 februari 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's