Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vervolg Ouderavond Groen v. Prinstererschool

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vervolg Ouderavond Groen v. Prinstererschool

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

len WQ en onze kinderen toch moeten kennen, wil het goed zijn. Spr. heeft het vertrouwen, dat de kinderen op onze school dit wordt bijgebracht.

Eli liet het maar gaan — Hanna was al zuchtende. Het pand dat ze van de hemel ontving, gaf ze de Heere terug en haar hart mocht zich in Hem verlustigen. Het exempel van Eli strekke tot voorbeeld. Daar mocht geen offer meer baten — de maat was volgezondigd. Ziet hier dan Samuel. Spreek Heere, want Uw knecht hoort! Ziet mijn begeerte om God te leren kennen als de enige bron van zaligheid. Wat zou het groot zijn, als er zulke Samuels gevondefl werden? Spreker richt zich tot het bestuur,

Spreker richt zich tot het bestuur, dat toezicht heeft op de materiële zaken niet alleen, maar ook op hetgeen geleerd wordt. De zuiverheid der leer mocht worden bewaard. Naar „goede schoolmeesters" mochten zij steeds omzien, zoals onze Vaderen dat in art. 44 der Dordtse Kerkordening omschreven.

Zich richtend tot het personeel, zegt spr. dat zij voorbeelden dienen te zijn in leer en leven. Voorbeeld ook, t.o. van de heiliging van Gods dag. De kinderen moeten zich kunnen toetsen aan hun onderwijzers. Wij, aldus spr., vertrouwen onze kinderen U toe; spr. wenst hen wijsheid en genade om goede opvoeders te mogen zijn. Tenslotte richt hij zich tot de ouders.

Tenslotte richt hij zich tot de ouders. Het bedroeft hem, dat er te Middelharnis nog zoveel rechtzinnige ouders zijn, die hun kinderen naar een openbare school sturen. Voor de predikanten in de verschillende kerkverbanden alhier, ligt er een taak om dat na te speuren. Samenwerking, voeling met elkaar

Samenwerking, voeling met elkaar houden is noodzakelijk, ook tot opbouw van onze school.

Moeders! Zijn we Hanna's? Vaders! Zijn we Elkana's?

Vaders! Zijn we Elkana's? Of zijn we Bli's ?

Bestraffen wij onze kinderen nog? Het is spr's hartewens, dat de kindoren mogen worden opgevoed in de leei die naar de godzaligheid is en dat daartoe de onderwijzers en onderwijzeressen wijsheid mogen geschonken worden, die van Boven is. De vrucht mocht zijn dat er vele Samuels mochten gevonden worden wie de bede eigen is. „Spreek Heere, want Uw knecht hoort!"

In de practljk mocht gezien worden wat een Hanna deed, niet wat BH deed. Niet de kinderen opofferen aan de Moloch van deze tijd.

Itankvvoord

De voorzitter dankte daarna de sprekers en allen die tot het welslagen van deze avond hadden medegewerkt waarna Ds Zwerus eindigde met het laten zingen van Ps. 25 : 4 en sloot met dankgebed.

Het was een nuttige en leerzam­ï avond.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 maart 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Vervolg Ouderavond Groen v. Prinstererschool

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 maart 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's