Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

V.G.L.O. Scholen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

V.G.L.O. Scholen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Scholen voor Voortgezet Gewoon Lager Onderwijs worden met deze hoofdletters aangeduid. Een nieuw soort scholen, als gevolg van de uitbreiding van de leerplicht tot acht jaar. Een nieuw type school, behalve dan dat in de bezettingstijd zo hier en daar reeds van deze scholen zijn ingericht. Maar toen teruggekeerd werd, zij het tijdeUjk gedurende twee jaar, tot de zevenjarige leerverplichting, zijn de meeste dier scholen even vlug verdwenen als ze opgericht waren. In de bezettingstijd was er nog dit voordeel aan verbonden, dat het veel onderwijzers behoedde voor te werkstelling in Duitsland, immers er moest ook les m de Duitse taal worden gegeven en die daar mee belast waren behoefden niet naar Duitsland.

Thans is met ingang van Januari de achtjarige leerplicht ingegaan. Waarom? Omdat er zo een grote behoefte aan bestond? Omdat de stand van het Onderwijs in ons land zodanig was, dat de van school gaande jeugd achter stond bij de jeugd uit andere landen? Al deze vragen moeten ontkennend beantwoord worden. Ook is de toestand van. ons onderwijs niet zodanig, dat gezegd kan worden, door de nieuwe V.G.L.O. scholen komt er een type school dat een afgerond geheel van onderwijs geeft waarbehoefte bestaat.

Integendeel de V.G.L.O. scholen verkeren nog in het stadium van proefnemingen en experimenteren.

Men heeft nog geen afgerond stelsel van onderwijs, noch van methode, noch van leerstof, noch van leerkrachten. En toch de V.G.L.O. scholen staan in de Wet en ze moeten gaan draaien. De onderwijsmensen moeten er maar van maken wat er van te maken is. Maar hoe?

Het zijn scholen waar een speciaal soort onderwijs gegeven moet worden. Neen, niet het gewoon onderwijs van de lagere scholen. Speciale scholen moeten het zijn met een speciale manier van onderwijs.

Over het algemeen heerst er onder de onderwijsmensen de laatste jaren veel onrust. Men spreekt in hun kringen van onderwijsvernieuwing. En velen onder hen klagen over de onrust die bij het onderwijs heerst, zodat de klacht algemeen is, dat het onderwijs meer met rust gelaten diende te worden. Veel wordt er in hun vakpers over gesohre­^ ven en veel wordt er geëxperimenteerd. Over het algemeen werd er geklaagd dat de resultaten van het onderwijs niet beantwoordden aan het doel. Met het oude moest gebroken worden. En in menige school is men aan het vernieuwen geslagen met resultaten, die de vernieuwingskoorts erg heeft doen dalen, zodat insiders beweren, dat over vijf en twintig jaar de gehele onderwijsvernieuwing van de baan zal zijn.

En nu komen dan de V.G.L.O. scholen. Maar welk onderwijs moet er dan gegeven worden. Het kan toch moeilijk de bedoeling zijn geweest van de Regering om de kinderen alleen maar een jaar langer aan de school te binden. Het zal een onderwijs zijn, dat meer op het leven, op het volle leven wordt gericht. Maar daar deden de onderwijzers toch ook al hun best voor, om de kinderen zo goed mogelijk voor het leven voor te bereiden. Een eigen soort onderwijs, we zouden

Een eigen soort onderwijs, we zouden kunnen zeggen een soort levensonderwijs Een geheel aparte leerstof met een apart'» methode. De kinderen moeten zo plaats kunnen nemen in het leven. Daar moeten ze verstand van hebben. In het maatschappelijke leven moeten ze op slag hun intrede kunnen doen.

De'gewone gang van zaken is dat de kinderen na 6 ä 7 jaar de school verlaten. Dan gaan voor hen open de poorten van de U.L.O.­school, van de H.B.S., van do ambachtsschool, van de nijverheidsscholen, van de landbouwscholen. Wat over blijft en dat zijn in de regel niet de meest begaafden, vult dan de lokalen van de V.G.L.O.­scholen. Maar wat moeten die dan leren? Dat is nog een onopgelost vraagstuk. Wat de leeilingen verder nodig hebben kunnen ze immers leien op de scholen bovengenoemd. ..

En het platteland dan ? Hoe moet het daar met de V.G.L.O. scholen. In de meeste dorpen zullen ze niet kunnen verrijzen, omdat er geen leerlingen genoeg voor zijn. Daar zal het doorsukkelen en „bezighouden" zijn in het 7e en 86 leerjaar. Mogelijk, dat hier en daar de oplos

Mogelijk, dat hier en daar de oplossing gezocht wordt in het samenvoegen van de leerlingen van verschillende scholen. Maar daar zal ook nauwelijks sprake van kunnen zijn. Immers het onderscheid der richtingen vormt hiervoor een bezwaar. Juist in­de leeftijd, dat het begrip voor richting meer tot ontwikkeling komt zal er moeilijk sprake van kunnen zijn om deze weg in te slaan. De practijk zou dan te zien zijn, dat voor klas 1 tot en met 6 verschillende richtingsscholen bestonden, terwijl voor klas 7 en 8 een samenwerkende school zou bestaan.

De V.G.L.O. scholen zijn een ondoordacht experiment. Niet geschikt voor ons onderwijsstelsel en een schooltype waarvoor geen afgerond geheel van leerstof is te bedenken, zonder op het terrein te komen van de andere scholen. Het is meer een voldoen aan politieke leuzen dan een beantwoording aan een gegroeide en gevoelde behoefte.

Een socialistisch probeersel, dat ons onderwijs niet vooruit zal brengen. Dat meer geëigend is om de verwarring op onderwijsgebied nog te vergroten, dan dat het werkelijk nieuwe perspectieven voor de ontwikkeling van ons volk biedt.

Een schooltype wordt gecreëerd, dat speciaal het platteland in grote moeilijkheden brengt. Dat principieel is te veroordelen omdat het de leerplicht nog uitbreidt en voor vele mensen ondraaglijke lasten en bezwaren met zich meebrengt. Dat bovendien ingevoerd wordt in een

Dat bovendien ingevoerd wordt in een tijd van schijnwelvaart en dat aan onze schatkist grote offers kost, waar geen verantwoorde resultaten tegenover staan

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 maart 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

V.G.L.O. Scholen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 maart 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's