Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rondom de Landbouwschool

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rondom de Landbouwschool

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze tijd is voor het onderwijzend personeel aan de scholen, die straks hun poorten openzetten om nieuwe leerlingen toe te laten, niet de prettigste. Wij denken hier aan het nemen van de beslissing of een leerling de school gediplomeerd zal kunnen verlaten en of hij naar een volgende klasse kan worden verhoogd. Over het al of niet gediplomeerd

Over het al of niet gediplomeerd worden beslist naast de cijfers die behaald werden, de uitslag van het eindexamen. Er zijn altijd enkele jongens in de

Er zijn altijd enkele jongens in de hoogste klas, die gedurende het schooljaar het met him studie niet te nauw nemen, daardoor herhaaldelijk onvoldoende cijfers halen, doch die alle hoop gevestigd hebben op een goede afloop van het eindexamen.

Deze leerlingen komen steeds bedrogen uit, ze vergeten, dat op het eindexamen vragen worden gesteld over de gehele leerstof, die het laatste leerjaar is behandeld. Alleen zij, die altijd het opgegeven werk serieus hebben bestudeerd zijn in staat de gestelde vragen over de gehele leerstof goed te beantwoorden, terwijl de minder ijverige jongens verdrinken in de stof en met zeer onvoldoende cijfers uit de bus komen, met het gevolg, dat ze niet gediplomeerd kunnen worden. We moeten aan het behalen van een diploma bepaalde eisen stellen. Stellen we deze lager, dan zakt meteen de waarde van het diploma, en dit is zeker niet in het belang, van die leerlingen, die altijd hard hebben gewerkt en wier kennis en inzicht hen daardoor een goed diploma waardig doen zijn.

Al is het dus zo, dat iedere niet­gediplomeerde ervan overtuigd is, dat hij het niet slagen aan zich zelf heeft te wijten, toch bedroeft het ons, v/anneer wij gedwongen worden enkele leerlingen af te wijzen. Ook bij het bevorderen van de leerlin

Ook bij het bevorderen van de leerlingen naar een hogere klasse moeten we zorgvuldig te werk gaan. Willen de leerlingen het onderwijs • in de hogere klasse met succes kunnen volgen, dan zullen ze de stof uit de lagere klasse goed moeten beheersen. Doen ze dit niet, dan is een bevordering nooit in het belang van de leerling, ja dan kan een bevordering zo fataal werken, dat de leerling de grond onder de voeten verliest, en hij gaat lijden aan een minderwaardigheidscomplex. Vele ouders zien dit niet in, en wanneer ze vermoeden, dat hun kind niet verhoogd zal v/orden, trekken ze naar school en trachten de onderwijzer te bewegen hun jongen mee te nemen naar de volgende klas. Een verstandige leermeester zal zich in deze niet laten beïnvloeden en alleen het belang van het kind doen gelden, zelfs wanneer het onverstand der ouders hen drijft, tot het uiten van dreigementen, zoals het van school afnemen van hun

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 maart 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Rondom de Landbouwschool

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 maart 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's