Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een Automatische Vuurtoren in Frankrijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een Automatische Vuurtoren in Frankrijk

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vuurtorens, die ,,witte spoken", die over onmetelijke oceanen, bij nacht en ontij, duizenden schepen een behouden vaart verzekeren, genieten altijd een levendige belangstelling. Br zijn inderdaad weinig onderwerpen, die de dichters meer hebben geïnspireerd, dan de vuurtorens met hun geheimzinnigheid en grote gevaren, waaraan hun wachters zijn blootgesteld. Maar dank zij de technische evoluties zal nu het baantje van vuurtorenwachter zijn avontuurlijk Itarakter gaan missen. De Franse vuurtoren en bakens

De Franse vuurtoren en bakensdienst stelt inderdaad alle pogingen in het werk om langzamerhand de vuurtorenwachter te gaan vervangen door een automatisch mechanisme, dat in staat zal zijn om de specifieke taak van de wachter over te nemen, d.w.z. dat het 's avonds het grote licht zal aansteken en dit 's morgens weer uitdoet; dat het ook bij mistig weer het licht aansteekt; dat het de hulplamp in geval van defect kan aandoen of de sirene of mistkanon in werking stelt op uiterst gevaarlijke ogenblikken en tenslotte door de automatische radio meldt wanneer er een algehele storing is. De robot­vuurtoren van Nividic, die

De robot­vuurtoren van Nividic, die op de Zuid­West punt van het eiland Ouessant staat in Bretagne, is één van de mooiste voorbeelden van reeds bestaande automatische vuurtorens. Uit het Bretonse spreekwoord: ,,Wie Ouessant ziet, ziet zijn bloed", blijkt wel duidelijk de zeer slechte reputatie van de omgeving van dit eiland. Maar ondanks dat, varen er jaarlijks een 40.000 vracht­ en vissersschepen langs dit belangrijke verkeerspunt, dat de Noordzee en het Kanaal met de Atlantische Oceaan verbindt.

Met het bouwen van deze vuurtoren werd in 1911 begonnen. Alleen het metselwerk duurde al drie en twintig jaar, want doordat bij vloed de rots vele meters diep onder water was en zelfs bij rustig weer de golven nog een vier meter hoog hier ziJn, moest men zich dikwijls tevreden stellen met alleen een paar haken in de rots vast te metselen, wat al moeite genoeg kostte.

Deze vuurtoren wordt bediend door het kustwachtstation van Pem, gelegen aan het uiteinde van het eiland Ouessant, door middel van twe luchtkabels van 900 meter lengte, die als electrische leidingen dienst doen. Er zijn op de rotsen twe« torens ingelast om de beide kabels te steunen, die zó zijn gemaakt, dat een schuitje met een luchtschroef erlangs kan lopen, waarmee men m noodgeval naar de vuurtoren kan komen.

Elke avond, bij helder weer, zetten <i kustwachters van Pern een speciale motor aan om door de kabels wisselstroom te zenden die nodig is om een reu­^^nlamp van 1.500.000 watt te doen br,^ den, geplaatst in het midden van '­en optisch systeem, dat genoemd werd nadi de beroemde Franse geleerde, FRE3­ NEL.

Wanneer deze lamp, door welke oo ­ zaak ook, niet mocht gaan branden, d n gaat onmiddellijk een hulplamp aan, die boven op de toren staat en van de kiFl af kan worden aangestoken. Aangezien de hulplamp niet draaiend is, zoals de grote lamp, maakt een eveneens automatisch toestel dat het schijnsel van 'e lamp even rythmisch aan­ en uitgaat ais het flikkerlicht van Nividic.

Hoe enorm sterk de lichtbundels V.TU de Nividic toren ook zijn, bij rais ig weer — en dat is hier nogal eens 1'et geval — zijn zij niet voldoende en moet de sirene in werking worden gezrt. Mocht de sirene gestoord zijn of vinfit de wachter dat het geluid niet SLI"'< genoeg is, dan behoeft hij eenvoudig'v'eg maar het „mistkanon", dat op acethyleen werkt, in werking te zetten, dat zich op de voorzijde van de toren bevindt. De twee metalen klokken izïl zien eruit als dwerg­gashoudertjes ^?" de gasfabriek), onderling door een ^^eciale hefboom verbonden, zorgen coi geregelde aanvoer van acethyleen, nodip voor de ontploffing, die wordt voortgebracht door een automatische „aansteker". Is het bij slecht weer voor ^"'•'' niet mogelijk om deze ontploffing te horen, dan vertelt een kleine radio hem oi alles goed functionneert.

Worden de beide verbindingsltabels door de storm weggesleurd, dan b'­'J*'­ altijd het uiterste redmiddel: de radio­ Door een speciaal korte golf toestel kan het mistkanon in werking worden S^' zet. Zo bespaart dus deze vuurtoren an meesterstuk van de moderne techniek. jaarlijks vele mensen het leven door op vele kilometers langs de gevaarlflke kust en bij noodweer de schepen toen veilig te leiden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 april 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Een Automatische Vuurtoren in Frankrijk

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 april 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's