Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schrammetje

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schrammetje

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duwt meneer de redacteur me daar een dikke brief in handen vol ach en wee van een Eilandennieuwslezer uit Poortvliet, een plaats op het eiland Tholen. Deze lezer verzoekt me vriendelijk om de verkeersproblemen, waarmee men in zijn dorp te kampen heeft, in het middelpunt der belangstelling te plaatsen. Poortvliet is een aardig dorpske met intieme kronkelstraatjes en als ik me niet vergis is de zoon van het Dirkslandse raadslid Dirk Poortvliet er dokter. De briefschrijver g-eeft jne in een uitvoerig relaas weer, hoe de verkeersaangelegenheden er voorheen waren en hoe deze thans geregeld zijn. Voorheen kon men de smalle kronkelstraten mijden, door gebruik te maken van de Zuid Achterweg, die langs het dorp loopt. Waar dit een slecht verharde weg was, helemaal niet op het huidige vervoer berekend, duurde het niet lang, of deze kwam vol gaten en kuilen, waarin bij nat weer de zwaar beladen vrachtwagens wegzakten. In arren moede kozen de chauffeurs dan toch maar weer de smalle weg door het dorp, waar echter de smalle hoek bij bakker Jansen en de heer v. Gunter hun de stuipen op 't lijf joeg. Geruime tijd ging er heen, maar uiteindelijk besloot de gemeenteraad de Zuid Achterweg te bestraten wat dan inmiddels zijn beslag gekregen hoeft. Wat is nu echter het geval? Inplaats dat deze weg op voldoende breedte gebracht is om alle doorgaand verkeer op te vangen, zodat men het dorp links kon laten liggen, is het bij al het goede dat de verbetering meebracht thans zo, dat tèch nog éénrichtingsverkeer moest worden ingesteld. En daarover is de briefschrijver allerminst tevreden. Hij zou er zich wel bij neer hebben gelegd, wanneer er gefen andere oplossing mogelijk was geweest, doch zijns inziens was dit wel het geval. Er loopt langs die Zuid-Achterweg een sloot langs de tuin van de heer Geuze, een zgn. drinkensput van landbouwer Heijboer en een goudvissenvijver van Z. Edelachtbare de Burgemeester. Had men deze obstakels gedempt, dan ware er een verkeersweg te maken geweest, die het verkeer uit belde richtingen had kunnen verwerken. En dat dit niet gebeurt is, betreurt de briefschrijver. Ik heb hierover meneer de redacteur eens gepolst, omdat deze van tijd tot tijd de Thoolse gemeenten bezoekt, dus ter plaatse bekend is, en ook hij moest concluderen. dat er inderdaad met het huidige verkeer te weinig rekening is gehouden. De nieuwe weg is prachtig geworden, er zijn nieuwe bomen aangeplant, doch met dit alles zijn de problemen niet opgelost. Men heeft nu het éénrichtingsverkeer ingesteld — iets wat in de meeste plaatsen een grote verbetering betekent — maar zelfs deze regeling is voor Poortvliet onvoldoende.

Wanneer er bv. van Tholen een chauffeur met een vrachtauto met aanhangwagen naar Scherpenisse moet, is hij ingevolge het éénrichtingsverkeer verplicht om door het dorp te rijden. Dan moet hij het klaar zien te spelen om op de hoek van de Langstraat bij bakker Jansen — waar de straat een breedte heeft van zegge en schrijve drie meter en vijf en dertig centimeter zijn lang gevaarte door de bocht te wringen. In vele gevallen is dit onmogelijk. Dan moet de aanhangwagen afgekoppeld worden, waarna de auto eerst de hoek om kan. Is dat gebeurd, dan duwt men met man en macht de aanhangwagen om de hoek en kan weer worden vastgekoppeld om de reis te vervolgen. Dat dit een groot oponthoïld Voor de

Dat dit een groot oponthoïld Voor de chauffeurs betekent en verkeersopstoppingen veroorzaakt, behoeft geen betoog. Afgezien nog van de vele boze woorden die er op die hoek vallen! Een logisch gevolg van een en ander is ook, dat de huizen van bakker Jansen en de heer van Gunter er ook niet zonder kleerscheuren afkomen. Wat voor die betrokkenen nu ook niet bepaald aangenaam is. En niet alle chauffeurs zijn even zoetsappig. Er zijn er bij, die met een veel te grote vaart de bocht willen nemen, wat voor genoemde huizen weer noodlottig wordt. Dan gebeurt het meermalen dat de stukken steen in het rond vliegen. Ook is het geen lolletje als je 's nachts wakker schrikt omdat er een auto tegen je huis aanbotst, bestuurd door een ter plaatse niet-bijster best bekende of een onverschillige chauffeur! Ja, men zit daar wel met verkeersperikels te Poortvliet. Daar zal toch wat op gevonden moeten worden, wil men een meer ideale toestand scheppen. Als ik er zo op kijk zal te avond of te morgen de goudvissenkom van meneer de Burgemeester en 's heren Heijboers drinkput er aan moeten geloven om ruimte te maken voor de tientonners, die over de Thoolse wegen daveren. Opdat in het pittoreske dorpje èn in het gemoed van de chauffeurs en de bedreigde dorpelingen rust kome!

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 mei 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Schrammetje

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 mei 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's