Uit het Kijkvenster
Het verkeer. — De Spoorwegen. — De ongelukken. — De wandelende patiënt.
Het ligt voor de hand, dat het Centraal Bureau voor de Statistiek niet verzuimt gegevens te noteren omtrent het verkeer. In de vorige eeuw was het verkeer veel minder intensief. Br waren nog mensen, die in 30 of 40 jaren hun dorp of stadje niet verlaten hadden. Soms benijden wij dezulken. De zenuwen leden bij hen ook minder. Ook was er toen veel voetenwerk bij, tegen 3 ä 4 uur lopen zag men niet op. Ook maakte men wel zulke voetreizen om „waarheid te horen preken." Men had er wat voor over.
Doch ter zake. Het is te begrijpen dat de snelle aanwas der bevolking, de opkomst van fiets en auto, alsmede de algemene invoer van vaoantietijd het verkeer zeer deden toenemen. Ook is het levenspeil der bevolking gestegen, zodat men zich wat meer veroorloven kan dan weleer. Voeg daarbij dat de mens wat onrustiger, wat meer uithuizig is geworden en men heeft een oppervlakkige verklanng van de toeneming van het verkeer.
Sedert 1922 hebben Rijk en Provincies een weloverwogen wegenplan uitgevoerd, hetgeen grote betekenis heeft voor de handel. De geplaveide wegen doen bv. de fruit en groentenproducten snel en in goede conditie over komen. Dit vergemakkelijkt de handel en brengt grote voordelen aan. Opdat wij nu bij het beoordelen van
Opdat wij nu bij het beoordelen van deze dingen niet op vermoedens en indrukken zullen afgaan, is van alle mogelijk verkeer uitvoerig aantekening gehouden. Men kan uit de vergelijking der cijfers ook de welvaart afleiden. Om ons tot de Spoorwegen te bepalen: in 1938 werden er per spoor in het binnenland 78 millioen reizen gemaakt (dat is ook evenveel reizigers vervoerd) in 1948 echter 174 millioen. Een verdubbeling dus.
Vergeleken met 1947 Is er echter een achteruitgang van 3 millioen reizigers. De oorzaken daarvan zullen zijn de toename van auto's en fietsen. Het goederenvervoer der Spoorwegen
Het goederenvervoer der Spoorwegen nam de laatste 3 jaren toe. In het binnenland werden in 1938 9% millioen ton vervoerd, in 1948 14% millioen ton. Hierover zijn de autoexpediteurs nog steeds niet te spreken. Naast hun wegenbelasting achten zij zich oneerlijk door het staatsbedrijf beconcurreerd. Hierop kan ik te dezer plaatse niet dieper ingaan. Het vraagstuk is ingewikkeld en er staan ook voor de spoorwegen millioenen staatsgeld op het spel.
Ook in het personenvervoer zijn de spoorwegen bij allerlei busvervoer geïnteresseerd, tot nadeel van de particuliere ondernemingen. De tekorten van de spoorwegen drukken op de Staatskas, maar daar staat tegenover, dat de venninderde opbrengst van particuliere autobuslijnen op enkele hoofden neerkomt, wat allesbehalve prettig is. * * *
Het aantal personen, dat bij alle verkeersongevallen gedood is was in 1946, 1947 en 1948 onderscheidenlijk: 1224, 964 en 899. Het is zeer goed dat de politie langs
Het is zeer goed dat de politie langs de weg streng optreedt, dat is ons aller belang. De Spoorwegen noteerden voor 1948
De Spoorwegen noteerden voor 1948 44 doden, inbegrepen de ongelukken op overwegen. Geen groot cijfer, maar altgd nog te veel. In het wegverkeer speelt, zo een ieder
In het wegverkeer speelt, zo een ieder telkenmale kan lezen, drankmisbruik een grote rol. Was dit uitgeschakeld en werd er serieuser gereden, een stroom van leed zou ons volk bespaard blijven. De verzekeringen dekken het finantieel nadeel nooit geheel en het kostbaar leven kan niet worden teruggegeven. Het aantal ernstig gewonden was in 1947 7346; in 1948 7700. Hierover moet men ook al niet licht denken, want de gevolgen laten zich vaak het leven lang gevoelen. * * *
i Ten slotte nog even terug naar het verkeer en de sociale toestanden van omstreeks 1875. Grootvader stond wat aan de deur. Het was winter. Daar kwam een man aanlopen, de arm in een verband. Hij zag er sjofel en vermoeid uit. Op de vraag waar het op aan ging, vertelde hij dat naar de dokter in de stad moest met een zwerende arm en reeds drie uur gelopen had. 't is etenstijd, zei grootvader, eet bij mij maar mee! Spoedig waren zö gezeten. Grootvader deed het gebed. Maar kon zelf niets gebruiken. Want daar klonk hem de stem des Apostels in de oren: „En wie onderscheidt U? En wat hebt gg dat gij niet ontvangen hebt?" Ja, hij had over zijn leven een merkwaardig boek kunnen schrijven. Had hij 't maar gedaan! WAARNEMER.
„ACTE VAN NAVIGATIE" herleeft in de vorm van het scheppen van nationale scheepvaart.
In de vrachtvaart is de tijd van de hoogconjunctuur voorbfl. De trampvrachten zijn zeer aanzienlijk gedaald en vergeleken met 1948 is hierbij zelfs een vermindering te constateren van ongeveer 25 procent. Volgens de voorzitter van de Nederlandse Redersvereniging hebben de lijnvrachten zich nog wel kunnen handhaven al is ook daar sprake van verminderd vrachtaanbod. Ook wees hij er op, dat ons land, dat nu een klein land geworden is, grote behoefte aan de inkomsten uit de zeescheepvaart heeft.
In het btJzonder wees de heer Van der Vorm op de links en rechts om ons heen plaats vindende vlagdiscriminatie, ook daar waar de leuze „liberalisatie", op de andere kant van het spandoek geschreven staat. Bepaald voor een klein landje, dat vTïj inmiddels geworden zijn en dat thans en in de toekomst meer dan ooit op de inkomsten van zijn zeescheepvaart aangewezen is en blijft dit soort discriminatie zeer ernstig.' ,,Wij zien", aldus spreker talloze lan
,,Wij zien", aldus spreker talloze landen, die vroeger geen of nauwelijks eni ge scheepvaart onder eigen vlag uitoefenen, en thans een nationale scheepvaart creëren onder bepalingen, waarbij een groot gedeelte van het vervoer naar en van dat land onder nationale vlag moet plaats vinden.
Wij zien, dat zij thans voor hun eigen vlag vervoer opeisen, dat vroeger steeds door derden werd gevaren. Wij hebben geen enkel bezwaar, dat welk land ter wereld ook zijn koopvaardijvloot kan uitbreiden, of zijn koopvaardijvloot kan bouwen, mits maar voldaan wordt aan de voorwaarden, dat geen kimstmatige maatregelen om deze vloten te creëren en zich daarvoor vervoer toe te eigenen, dat men zich in vrije en open concurrentie niet zou kunnen verschaffen." Zo herleeft het beginsel van de „acte van navigatie". Het stichten en bevoordelen van de nationale scheepvaart. Dat is voor onze scheepvaart, waar deze nog altijd een belangrijk deel van het zeetransport verzorgt en onrustbarend verschijnsel. Door het wegvallen van Indië is onze scheepvaart reeds veel vracht kwijt. En waar nu blijkbaar vele landen een nationale scheepvaart in het leven roepen en deze door allerlei voorkeurbepalingen steunen is de toekomst voor onze zeescheepvaart niet bevredigend. Vrije en open concurrentie komen zodoende niet tot hun recht. Nationale bescherming en beoordeling is voor onze zeescheepvaart een groot gevaar. De vrije ontwikkeling tussen de landen wordt daardoor ten zeerste geschaad. In spijt van de Verenigde Naties en alle mogelijke leuzen blijkt wel, dat het eigenbelang der volkeren overheersend is.
Vrijstelling omzetbelasting sigaben
In verbaaid met de toestand in de sig^enindustrie is de regering voornemens een wettelijke maatregel van tydelijke aard voor te stellen, waarbij sigaren worden vrygesteld van omzetbelasting. Deze maatregel zal, tezamen m.©t maatregelen door de industrie zelf te memen, moeten leiden tot prijsverlagüng van sigaren.
Voorts zal de regering, ten einde de verhouding in belastingdruk op sigaren en sigaretten meer in overeenstemming te brengen met die van 1939 en bovendien de verste bugetaire compensatie te verkrijgen, tevens voorstellen de omzetbelasting van de duurdere sigaretten te verhogen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 juni 1950
Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's