Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verwoesting en wederopbouw van Le Havre

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verwoesting en wederopbouw van Le Havre

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

LE HAVRE is ongetwijfeld één der punten waar Frankrijk het zwaarst door de oorlog werd getroffen. Voor de oorlog was het een bloeiende handelsstad ïaet 150.000 inwoners, op drie uur afstand van Parijs gelegen aan de voet van een brede heuvel en zich uitstrek kend over een oppervlakte van ruim vier bij twee kilometer, zijn machtige haven bezat toen tien grote dokken, 16 kilometer kaden, een voorhaven met een oppervlakte van 75 ha, ankerplaatsen van 12 meter lengte, zijn pakhuizen en haveninstallaties besloegen tezamen een oppervlakte van 50 ha» Maar helaas, na de oorlog was van dit alles maar bitter weinig over: alleen wat straten in de wijk die het verst van de rivier en de zee verwijderd was; alles met elkaar niet meer dan een vierde deel van de vroegere oppervlakte van deze grote handelsstad en zijn dito haven, waar schepen als de lie de France en de Normandie te water waren gelaten om de „blauwe wimpel" te gaan veroveren. In één nacht tijd waren door de geallieerde bommenwerpers huizen en andere soorten bouwwerken met de grond gelijk gemaakt. Verder hadden de Duitsers alle dokken, dijken en kaden stelselmatig rustig verwoest.

De foto's in die tijd genomen geven een zo verschrikkelijk beeld van een oneindig grote verlatenheid te zien, dat men zich wel afvraagt, waar de Fransen moed vandaan moesten halen om dit troosteloze beeld op te ruimen en weer tot iets goeds te maken; maar zij hadden de moed en hieronder laten wij zien hoever zij al met dit reusachtige werk zijn gevorderd. Het dringendst noodzakelijk was na

weer bruikbaar te maken, en dus werd hiermee begonnen. Dokken en kaden zijn nu geheel hersteld en, hoewel het beton de gehouwen steen heeft moeten vervangen, varen de schepen weer net als vroeger en in een haast even groot vóór alles nodig was dat Le Havre eerst aantal, de haven in en uit. Daar het zijn bron van activiteit, men zou kunnen zeggen „zijn reden van bestaan" weer intact maakte, is het dus te begrijpen waarom de stad zelf pas veel men ook hier al aardig gevorderd: het later aan de beurt kon komen. Toch is klaar, er zijn vele voorlopige barakken­ opruimingswerk van puin en mijnen is derdak te verschaffen. Maar dat is kampen gebouwd om de geteisterden on­ nog Het dringendst noodzakelijk was natuurlijk om de haven zo gauw mogelijk niet alles: een zeer groot deel van de grond werd opgehoogd om de straatwegen en kaden tegen de springvloeden te beschermen, het riolerings­ en buizen net is gereed en wacht op de huizen. Maar ook deze beginnen al zichtbaar te worden en kan men reeds zien, hoe Le Havre er in de toekomst zal uitzien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 juli 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Verwoesting en wederopbouw van Le Havre

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 juli 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's