Uit het Kijkvenster
'^^acantle — kerkgang — Be harpen aan.diO wilgen geliangen — De tynuui|ie verdiigVien — De kerkeraaid.
Zo wandel je dan op een fraaie Zondagmorgen van Augustus over de zandwegen van de Veluwe kerkwaarts. De liefelijke stilte van deze dunbevolkte streek doet weldadig aan. Het meest ondergaan die pensiongasten haar, die uit de steden getrokken zijn alwaar hun zenuwen vrijwel een jaar lang gespannen zijn door intense arbeid, de drukte van het eigen gezin, het geraas van he verkeer op de straat en de warmte van het bovenhuis, soms drie-hoog-achter.
Maar hier op de zandgronden is het rustig. Zeker, op de hoofdverkeersweg razen de auto's en motorfietsen U nog met grotere snelheid voorbij dan in Amsterdam, maar de wegen en straten van de tweede rang bieden dan toch enig soulaas voor de mens, die zich nog te voet voortbrengt. Ook gebeuren er op de drukste punten van een stad minder ongelukken dan daar waar de benzinemens zich van alle controle bevrijd acht. In het kerkgebouw is het heerlijk
In het kerkgebouw is het heerlijk koel. Het Augustuszonnetje heeft de kerkganger toch al warm op de rug geschenen. Koel en ernstig is het hier. Er is stilte onder de binnenkomende mensen. De preekstoel wacht op de dienst doende ouderling; er zal gelezen worden. Leeskerk dus. VVant niet overal staat En dan rust een moeilijke herderlijke een dominé, deze gemeente is vacant. taak op de schouders van diakenen en vormen. Sommigen beweren wel, dat de ouderlingen, die samen de kerkeraad diakenen niet tot de kerkeraad behoren en construeren dit gevoelen uit de vergelijking van Kerkenorde met het Be vestigingsformulier, maar ik meen, dat Handelingen 6 ons de Apostelen mèt de diakenen in liefelijke harmonie tekent in de geestelijke en stoffelijke verzorging der eerste christengemeente. Ook dunkt mij het kerkelijk leven van onze dagen door ernstiger vragen beroerd te zijn, dan die hiervoor gememoreerde competentiekwestie. Hier ter plaatse worstelt men er gelukkig niet mede, de diakenen arbeiden broederlijk naast de ouderlingen.
Stilte in het kerkgebouw. Links naast de preekstoel staat het orgel, het is gesloten, de organist is er .blijkbaar nog niet. Geen orgelspel dus vóór de dienst. Nu, daarover heb ik als gast geen oordeel uit te oefenen. De dienst vangt aan, de voorlezer laat zingen en onder dat leden binnen. Maar... het orgel blijft zingen treden de broeders kerkeraads gesloten en zwijgt dus. Zijn hier de harpen aan de wilgen gehangen, als aan de weenden wij als wij gedachten aan Zion, rivieren van Babel? Daar zaten wij, ook Ps. 137. Hoe zouden ze ook een lied des Heeren zingen in een vreemd land? (Kostelijke stof om eens over te preken). Zo mijmer ik nog even, de kin deren Israels hadden op de woestijnreis telkens een andere legerplaats, waar zou ra, bij het bittere water? het volkje hier „gelegerd" zijn? In Ma Laat ik U maar ineens vertellen hoe
Laat ik U maar ineens vertellen hoe 't zat. Het orgel mocht niet meer spelen. Wij doen het voortaan zo wel. O beter gezegd; Ik doe het voortaan zo tijd leest. Al jaren lang. De organist wel. En „ik" dat is de ouderling die al wil gaarne voor de dienst een briefje staan. Maar de ouderling geeft geen hebben waarop de te zingen verzen briefje, hij weet dat nog niet, wat hij zal laten zingen. Na veel geblader in het kerkboek geeft hij wel een psalmvers bijzonders, op vrijheid voor de Geest en op. Dat lijkt ook nog een beetje op iets allicht komt de lezer er nog wat meer door in 't middelpunt te staan. Maar de organist en velen met hem, houden daar nietwaar, en dan nog Ps. 18 met een niet van. Er zijn toch ook halve verzen, voorzang, de organist moet toch de orde en stichting dienen. En overal waar ganist zijn briefjes. Neen, hier niet, ik een orgel gebruikt wordt, krijgt de or geef het niet, dus bedank ik je en we zingen zonder orgelspel.
Zo ongeveer is het gegaan. De organist bedankt er' voor om onder dit juk door te gaan. Ik geef liem gelijk.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 augustus 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 augustus 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's