Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jaarverslag Stichting Flakkee Gemeenschap

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarverslag Stichting Flakkee Gemeenschap

In 1949 belangrijke arbeid ten opzichte der vaste verricht, inzonderheid oeververbinding

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij ontvingen het jaarverslag 1949 van de Stichting Flakkeese Gemeenschap, waaruit blijkt, dat een groot deel van de arbeid bestond in het voorbereiden van plannen die in 1950 en de daarop volgende jaren zullen worden uitgewerkt. De totstandkoming van een vaste oeververbinding had wel de grootste attentie van de Stichting, wat het omslag van het gehectographeerde jaarverslag al aanstonds verraad, omdat een geestige tekenaar er twee oevers met een brug op penseelde! Een symboliek van de komende verlossing uit het isolement!

Aan het jaarverslag ontlenen wij het volgende:

Instelling cultui%le oonunissie In de bestuursvergaderingen kwam in de loop van het verslagjaar herhaaldelijk aan de orde de instelling van een culturele commissie. Aan het eind van het jaar had de instelling haar beslag geksegen, maar het zou nog 1950 worden voordat de installatie zou kunnen plaats hebben.

De ingestelde commissie bestaat uit: de heer A. A. Baardse, onderwijzer te Oude Tonge; de heer J. H. Dijkers, wethouder, te Sommelsdijk; Mej. A. T. Gootjes, Maatschappelijk Werkster, te Sommelsdijk; de heer Chr. van Hofwegen. Burgemeester, te Nieuwe Tonge; de heer P. W. Hordijk, Burgemeester, te Ooltgensplaat; de heer J. Baron van Knobelsdorff, Burgemeester, te Goedereede; de heer Ds J. Spijker, predikant Rem. Geref. Kerk te Sommelsdijk; de heer L. Verbeek, kapelaan, te Achthuizen.

Verkeersproblemen en vaste oeververbinding

Het Bestuur besteedde veel tijd en veel aandacht aan de diverse verkeersproblemen. Verschillende vergaderingen en conferenties werden gehouden in verband met het verkeer.

Met de Directie der Rotterdamse Tramweg Maatschappij werd regelmatig contact onderhouden. De dienstregelingen werden aan het oordeel van het Bestuur onderworpen. Herhaalde malen moest worden geklaagd over het gebruik van verouderd materiaal, over onverwarmde wagens in het najaar en de winter van 1949 en 1950, over het gebrek aan service, over de gebrekkige uitvoering van de dienstregeling, en enkele andere tekortkomingen meer. In de regel trok de Directie zich van deze klachten weinig a£in. Verbeteringen bleven tot een minimum beperkt.

In September werd met de Directie geconfereerd over een nieuwe grote veerboot, die in de behoefte van het verkeer zou kunnen voorzien. De R.T.M, verklaarde zich geneigd om over te gaan tot de bouw van zodanige boot, die plm. ƒ 450000.— zou moeten kosten, echter onder enkele voorwaarden. Het Bestuur is tot de conclusie geko

Het Bestuur is tot de conclusie gekomen, dat de Rotterdamse Tramweg Maatschappij onmachtig is om ingrijpende verbeteringen aan te brengen, zodanig, dat deze beantwoorden aan de eisen van het moderne verkeer. Voorts, dat het ongewenst moet worden geacht, dat het veer Middelharnis-Hellevoetsluis in handen is van een particuliere maatschappij, die uit de aard der zaak winst beoogt. Dit verdraagt zich niet met de behartiging van de belangen van het eiland op verkeersgebied. Met de verschillende verkeersorgani

Met de verschillende verkeersorganisaties werd eveneens contact onderhouden. Een en andermaal werd geconfereerd. Het gevolg daarvan was, dat door de Algemene Verladers- en eigenvervoerders organisatie (district Zuid-Holland) te Rotterdam een enquête werd ingesteld inzake de veerverbinding Middelhamis-Hellevoetsluis v.v.

Het rapport omtrent deze enquête kwam eerst in Februari 1950 uit, maar het resumé willen wö hier reeds vermelden: „Resumerend willen wij verklaren,

„Resumerend willen wij verklaren, dat voor deze enquête eens te meer is komen vast te staan, dat het voor het bedrijfsleven op de eilanden — afgezien nog van tal van bedrijven op het vasteland — van het hoogste belang is, dat in de verbinding Middelharnis-Hellevoetsluis v.v. op zeer korte termijn afdoende verbeteringen worden aangebracht. Uit de verkregen gegevens is komen

Uit de verkregen gegevens is komen vast te staan, dat de bezwaren tegen de bestaande verbinding voornamelijk ziJn:

a. de geheel ondoelmatige vervoerstechnische uitrusting van de gebezigde veerboten en de landingsplaatsen;

b. het mede tengevolge hiervan ontstane geweldige tijdverlies;

c. de onzekerheid der verbinding ten gevolge van weers- of andere omstandigheden;

d. de hoge extra kosten, die door het bedrijfsleven moeten worden betaald."

Het Bestuur was reeds lang de vaste overtuiging toegedaan, dat er maar ene oplossing is om Plakkee definitief en afdoende uit de verkeersmisère te helpen. Die oplossing is de vaste oeververbinding, hetzij een dam, hetzij een brug. In een conferentie met de Kamer van Koophandel te Dordrecht in April 1949 werd dit door het Bestuur zeer nadrukkelijk naar voren gebracht. Gevraagd werd aan de Kamer van Koophandel om alle aandacht aan deze zaak te willen besteden. Hier past een woord van waardering voor de steun en medewerking, die van de Kamer van Koophandel te Dordrecht steeds wordt ondervonden.

In de loop van het jaar hadden nog verschillende besprekingen plaats met onderscheiden Instanties alle ten doel hebbende om de mogelijkheid van de bouw van een verkeersbrug over het Haringvliet te onderzoeken en ora daarvoor bij de diverse Instanties, die daarbij betrokken zijn, belangstelli&g te wekken. Voor het Bestuur kreeg de doelstelling steeds meer vorm, maar de weg die gegaan zou moeten worden om het doel te bereiken bleek lang en moeilijk. Het zou aan het jaar 1950 voorbehouden blijven om de brugplannen in eens met een flinke sprong voorwaarts te zien gaan. Maar de grondslagen daarvan zijn in 1949 gelegd.

De veerverbinding van Den Bommel en de Galathese Haven hadden evenzeer de aandacht van het Bestuur. Van de rederij N.V. van der Schuijt-van den Boom-Stanfries te Rotterdam werd altijd medewerking ondervonden om aan onze verzoeken en verlangens tegemoet te komen.

School voor Buitengewoon Lager Onderwijs In 1948 en begin 1949 had onze Stichting bemoeienis met de tot-stand-koming van een school voor buitengewoon lager onderwijs. De bedoeling van deze bemoeienis is geweest om stimulerend en coördinerend werkzaam te zijn. Sinds dan ook de plannen ter hand genomen werden door een daartoe in het leven geroepen Instantie heeft het Bestuur zich verder van de zaak gedistancieerd, omdat verdere inmenging overbodig 'toescheen. Het verheugt ons intussen te kunnen constateren, dat de oprichting van een school voor buitengewoon lager onderwijs verzekerd is.

Sainenvoegiing vian gemeenten In de zomer van het verslagjaar werd het eiland opgeschrikt door een ontwerp van wet betreffende samenvoeging van gemeenten op dit eiland. Vooral de bij het ontwerp behorende Memorie van Toelichting maakte de hevige verontwaardiging gaande van alles wat Flakkeeënaar was. Het lag in het voornemen van het

Het lag in het voornemen van het Bestuur om deze zaak in een algemene vergadering der Stichting te bespreken. Tot een uitvoering van dit voornemen kwam het echter niet, omdat Gedeputeerde Staten inmiddels aan de Gemeentebesturen verzochten om de betreffende stukken terug te zenden.

Havens Den Bommel en Galathee Het Bestuur had in de loop van het verslagjaar nu en dan bemoeiingen met de havens van Den Bommel en Galathee Omtrent het onderhoud dier havens werd met de desbetreffende Instanties regelmatig contact onderhouden.

Samenwerldng met de op liet eiUand wonende leden van de Provinciale Staten

Het Bestuur maakt dankbaar een gewag van het feit, dat een innige samenwerking is ontstaan tussen de op het eiland wonende leden van de Provinci- ale Staten, de heren N: van der Brugge te Middelharnis, A. D. van Dijk te Oude Tonge (tevens lid van ons bestuur), H. van Rossum te Melissant en C. L. de Wit te Oude Tonge. Bij verschillende gelegenheden bleek deze samenwerking van groot nut. Wij vertrouwen, dat deze verstandhouding in d§ toekomst bestendigd moge blijven wat zeker ten goede zal komen aan de uitvoering van de grote plannen, 'die voor de naaste toekomst op het programma staan.

Bapiport economisch technologisch Instituut te Rotterdam Door de Stichting werd reeds eerder toezegging gedaan, dat het 50% zou bijdragen in de kosten van een op te maken rapport omtrent het eiland door het Economisch Technologisch Instituut te Rotterdam. Aan dit rapport is in 1949 gewerkt en het zal in 1950 gereed komen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 september 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Jaarverslag Stichting Flakkee Gemeenschap

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 september 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's