Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Behandeling Emigratie-aanvragen ondervindt moeilijkheden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Behandeling Emigratie-aanvragen ondervindt moeilijkheden

Iedereen wil voorrang

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het aantal aanmeldingen voor emigratie, vooral naar Australië overtreft het aantal plaatsen, dat voor vervoer beschikbaar is. Reeds nu staat vast, dat ook in 1951 de beschikbare vervoersgelegenheid onvoldoende zal zijn. In beginsel vindt behandeling der aanvragen plaats in volgorde van binnenkomst. Voorrang wordt uitsluitend verleend aan ex-militairen uit Indonesië gedurende een jaar na hun demobilisatie en in gevallen van gezinshereniging. Het verzoek hiertoe moet bij de instelling, waar men zich aanmeldt, worden gedaan. De laatste tijd wendt zich echter een steeds toenemend aantal personen

De laatste tijd wendt zich echter een steeds toenemend aantal personen telefonisch, schriftelijk of persoonlijk tot het Ministerie van Sociale Zaken of tot de Stichting Landsverhuizüig Nederland teneinde voorrang te verkrijgen. Vooral dit laatste schaadt een goede gang van zaken. Daarom is het nodig aan belanghebbenden mede te delen, dat het in het algemeen niet mogelijk zal zijn bezoekers, die niet door het Ministerie of door de Stichting Landverhuizing Nederland zijn opgeroepen, te woord te staan.

Emigratie naar canada

Toen de Canadese Minister voor Burgerschap en Immigratie onlangs over de Nederlandse immigranten sprak, zeide hij o.m. het volgende: „Door verschillende oorzaken — o.a. de inundatie van een deel van Nederland gedurende de oorlog en door de overbevolking — kwam er een aanmerkelijk aantal eerste klasse kolonisten ter beschikking. De Nederlandse autoriteiten deelden mede, dat er onder hen ervaren landbouwers waren, die de wens te kennen hadden gegeven zich elders opnieuw op een eigen hoeve te vestigen. In de meeste gevallen was dit voor hen niet terstond mogelijk wegens het verbod van kapitaalexport, zodat zij gedurende een jaar of langer in loondienst moesten gaan op een Canadese boerderij om aldus het benodigde bedrag bijeen te krijgen. Daar zij hierdoor de kans hadden zich op de hoogte te stellen van de landbouw en de gewoonten in Canada alvorens zelf te gaan boeren, was dit geenszins in alle opzichten een offer voor hen. De boerderijen, waarop zij werden geplaatst, werden bovendien tevoren zorgvuldig geselectee^'d volgens hieromtrent bestaande afspraken. De Stichting Landverhuizing Nederland, die ook het vervoer der emigranten regelt, selectert de emigranten in Nederland." De Nederlanders genieten in Canada een goede reputatie. Sedert 1918 hebben zich ongeveer 20.000 Nederlanders, voornamelijk landbouwers, in Canada gevestigd. Het waren ook de Nederlanders, die het eerst in aanmerking kwamen voor de regeling van de Nova Scotia Land Settlement Board. Deze regeling, welke in Mei van dit jaar tot stand kwam, beoogt kolonisatie in de provincie Nova Scotia. Aan de kolonisten worden leningen verstrekt tegen lage interest en ten bedrage van 2/3 van de koopsom van het land plus de helft van de aanschaffingskosten van vee en bedrijfsinrichting. De rest van de kosten wordt door de kolonisten zelf gedragen eventueel middels de hiervoor aangewezen landbouwcredietstellingen. In aanmerking komen uitsluitend boerenfamilies, die teimiinste gedurende een jaar bij Canadese boeren hebben gewerkt. Bemiddeling voor deze kolonisatie wordt o.a. verleend door het Departement voor Burgerschap en Immigratie te Ottawa.

De Canadese Regering heeft haar aanvankelijke bezwaren tegen het van Nederlandse zijde verlenen van een subsidie in de kosten van emigratie van Nederlanders naar Canada laten varen. Als gevolg daarvan kan thans ook aan de naar Canada emigrerende Nederlanders een financiële bijdrage voor dit doel worden verleend. De voorwaarden voor het toekennen van een subsidie zijn dezelfde als die, welke ten aanzien van de subsidiëring van de emigratie naar Australië gelden. Eveneens is immigratie in Canada

Eveneens is immigratie in Canada toegestaan van gedemobiliseerden, die gedurende een jaar een opleiding op een gemengd boerenbedrijf in Nederland hebben gevolgd. De kosten van de aan deze opleiding verbonden cursussen (dus niet de kosten van de opleiding op het boerenbedrijf) zullen, indien de belangstellenden geen of slechts ten dele cursusgeld kunnen betalen, tot een bedrag van ten hoogste ƒ 75.— per deelnemer (voor alle eventuele cursussen tezamen) ten laste van het Rijk worden genomen. Indien de gedemobiliseerde gehuwd is en tengevolge van het in opleiding zijn, op een boerenbedrijf niet of slechts ten dele in staat is in de kosten van levensonderhoud van zijn gezin te voorzien, kan gedurende de opleidingstijd — doch in geen geval langer dan een jaar — uitkering krachtens de sociale bij

— uitkering krachtens de sociale bijstandsregeling worden verstrekt. Hieraan word evenwel de voorwaarde verbonden, dat de belangstellende gehuwd moet zijn op het moment, waarop de aanmelding voor de opleiding is opengesteld.

Nederlandse emigranten in Fnanlo^k Ten Zuiden van de Loire in het Departement Vienne hebben zich sedert kort een achttal Brabantse families gevestigd. Dit in Nederland onbekende gebied had de naam arm te zijn. Bij een bezoek aan deze streek van de voorzitter en de adj. directeur van de Centrale Stichting Landbouw Emigratie bleek, dat de genoemde gezinnen vrijwel aUe gevestigd waren in een straal van ruim 20 km rond Lussac les Chateaur, een plaatsje van 4000 inwoners, 35 km ten Zuiden van Poitiers. De grond in dit golvende, afwisselende landschap bestaat veelal uit een zeer lichte zavel, waarvan de dikte tengevolge van de erosie zeer gevarieerd is. De kwaliteit van de gronden is dan ook zeer uiteenlopend: op afstanden van enkele tientallen meters kan men het moedergesteente kaal, of aangerijkt met vruchtbaar erosie-materiaal aantreffen. De onvruchtbare gedeelten liggen grotendeels braak en het is niet altijd te vermijden, dat zij in hoekjes van akkerpercelen voorkomen. De kavels en percelen zijn evenals de bedrijfsgebouwen royaal van afmeting. De bedrijfsgrootte is gemiddeld 50 ha. De meeste boerderijen zijn of worden aangesloten op het electrische net. In het algemeen is er voldoende accomodatie voor 20 tot 30 stuks melkvee, jong vee naar verhouding en voor varkens en pluimvee. Gemengd bedrijf is hier dan ook voor de hand liggend. Door de te geringe regenval na Mei kan men zeker geen volle zomer op blijvend grasland rekenen, zodat naast de handelsgewassen plaats moet worden gemaakt voor de verbouw van voedergewassen. De veehouderij kan lonend geacht worden, indien het bedrijf goed is afgestemd op waterpositie en evenwichtige veevoedervoorziening. De werkzaamheden vertonen grote overeenkomst met de Nederlandse gemengde bedrijven van de lichte gronden. Kleine gezinnen zullen zich genoodzaakt zien een goede werkkracht aan te trekken, die uiterst schaars en duur zijn. Hierbij wil zich dan wel de moeilijke situatie voordoen, dat de jonge boer als het ware ingewerkt moet worden door de vreemde knecht.

Voor zuivere veehouderij leent het land zich niet, evenmin voor te eenzijdige akkerbouw. Het is gebleken, dat het vervoer van

Het is gebleken, dat het vervoer van vee per trein uit Nederland, hetgeen soms acht dagen in beslag nam, ernstig nadeel aan de dieren toebracht. Vervoer per auto is daarom aan te bevelen. De hogere kosten dekken volkomen de kans op verliezen, die men anders riskeert. Dit is speciaal van belang voor vee, dat men niet kent, doch kort voor het vertrek als aanvulling heeft gekocht. Over de acclimatisatle van het vee

Over de acclimatisatle van het vee zijn nog te weinig gegevens bekend. Op grond hiervan is het medenemen van een grote veestapel af te raden en lijkt het beter geleidelijk de stapel aan te vullen met Nederlands of Bretons vee. Pluimvee, speciaal voor de slacht, kan goed worden afgezet. Kennis van de taal is een eerste ver

Kennis van de taal is een eerste vereiste, vooral om in de bevolking te worden opgenomen. De materiële welstand van de gezinnen is in het algemeen voldoende te noemen en zeker niet minder dan op de eenvoudige Nederlandse zandbedrijven. Bij een verantwoord, enigszins geleide

Bij een verantwoord, enigszins geleide vestiging in deze streek is de medewerkmg van de Franse autoriteiten zeker te verwachten. Overhaasting en wilde emigratie zijn sterk af te raden. Er zijn goede mogelijkheden voor het vestigen van gezinsbedrijven in Vienne, zij het niet voor gezinnen met uitsluitend kleine kinderen. Ervaring van tenminste één der gezinsleden op een boerenbedrijf in Frankrijk is gewenst alvorens het gezin in zijn geheel een bedrijf daar overneemt.

Niet naar Franluijk zonder papieren Het komt nog steeds voor, dat Nederlanders zich naar Frankrijk begeven, teneinde daar te gaan werken, zonder in het bezit te zijn van de vereiste papieren.

Daar het in Frankrijk verboden is in loondienst werkzaam te zijn zonder carte de travail, komen hieruit vele moeilijkheden voort. Vele Nederlanders hebben dit reeds ondervonden en zijn met de politie in aanraking gekomen. Zonder de benodigde papieren is het dus onmogelijk naar Frankrijk te emigreren.

Emigratie uit Nederland van Polen Naar wij vernemen, bestaat ook voor verplaatste personen van Poolse nationaliteit, welke thans in Nederland vertoeven, de mogelïjkheid te emigreren,

Bus met arbeiders reed tegen vrachtauto

Zes lioht gewonden •

Donderdagmiddag 21 Sept. omstreeks 6 uur is op de Eendrachtsweg te Tholen op de hoek van de Oud-Vossemeersepoort een autobus van de Darvi met landarbeiders uit het eiland Tholen tegen een met uien geladen vrachtauto gereden.

De bus van de Darvi uit Bergen op Zoom bracht de arbeiders, die op Zuid- Beveland werken, naar huis. Toen de bus over de brug was gereden kwam uit de Oud-Vossemeersepoort een met 10 ton uien geladen vrachtauto met aanhangwagen van de firma Kartsen uit Steenbergen. De bus, bestuurd door de chauffeur J. W. uit Bergen op Zoom, botste tegen het midden van de vrachtauto, waarbij de motorkast geheel werd vernield. De ravage was zeer groot, terwijl de glEisscherven overal in het rond lagen.

De arbeiders P. v. Driel werd aan het been gewond, J. Gakeer aan het hoofd, Schrier kreeg snijwonden in het gezicht, evenals v. d. Werf, terwijl J. Potappel en K. Potappel aan het gelaat en neus werden verwond. Dr P. J. Duinker verleende de eerste hulp. De beide bestuurders kwamen er goed

De beide bestuurders kwamen er goed af. De arbeiders werden met een andere bus van de Darvi huiswaarts gebracht. In samenwerking met de Rijksverkeersinspectie uit Middelburg, stelde de Rijkspolitie uit Tholen een onderzoek in naar de schuldvraag.

Zeepost voor Oost en West

Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk terpost moet zijn bezorgd staan, tussen haakjes, achter de naam van het schip vermeld: Indoniesië: m.s. .Oranje" (3 Oct.) Ned. Antillen: m.s. „Willemstad" 10 Oct.) Suriname: m.s. „Hersilia" (27 Sept.)

voorzover de beslissing in dezen afhangt van de Nederlandse autoriteiten. Zij genieten dezelfde rechten en moeten zich aan dezelfde voorschriften onderwerpen, welke bij emigratie van Nederlanders gelden. Polen kunnen derhalve ook in aanmerking komen voor subsidie in de kosten van de overtocht, mits zij aan de daartoe in het algemeen gestelde voorwaarden voldoen. In hoeverre de immigratielanden bereid zijn hen toe te laten zal geval voor geval moeten blijken. De arbeidsbureaux kunnen verdere inlichtingen verstrekken.

Aan Poolse displaced persons, die naar de Verenigde Staten van Noord-Amerika wensen te vertrekken, wordt aangeraden zich in verbinding ^e stellen met The American Relief for Poland Immigration Committee, 25 St. Marks Place, New York 3, N. Y.

Voor emigratie naar Canada kan contact worden opgenomen met The Guardian Trust Company, 618 St. James Street, Montreal 3, Canada. Geschreven kan worden in de Poolse of Engelse taal.

Algemene wenken voor de Nederlandse endigriaii t in ^ vreemde Bij het Staatsdrukkerij- en Uitgeverijbedrijf te 's-Gravenhage is verkrijgbaar gesteld de brochure Algemene Wenken voor de Nederlandse Emigrant in de Vreemde. In dit boekje zijn de aanwijzingen en raadgevingen verzameld, die voor de emigranten van groot belang zijn zowel in de tijd, waarin het vertrek wordt voorbereid, als voor de periode daarna. Men denke aan de zeer ingewikkelde aangelegenheid van het behoud of verlies van het staatsburgerschap, de militaire verplichtingen, enz. De prijs van de brochure bedraagt ƒ 0.50. Eveneens zijn verkrijgbaar de beschrijvingen ten dienste van emigranten van land en volk van Australië (ƒ 1.75) en van Nieuw-Zeeland (ƒ 1.50.). De boekjes kimnen ook besteld worden bij de boekhandel of bij de arbeidsbureaux.

MogeUjIdieden in de metaalvakken (in Australië Zoals in vrijwel alle bedrijfstakken bestaat er in Australië ook in de metaalindustrie een groot tekort aan arbeiders. Onlangs stonden er bg het federale arbeidsbureau 60.000 aanvragen genoteerd om arbeidskrachten voor de metaalnijverheid. De vraag ging speciaal uit naar geoefende en ongeschoolde krachten voor de metaalverwerkende bedrijven, naar autoconstructeurs en naar arbeiders voor de staalindustrie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 september 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Behandeling Emigratie-aanvragen ondervindt moeilijkheden

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 september 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's