Een praatje over Battenoord
Battenoord is maar een gehuchtje, een klein huizengrocpjc. Maar het is er. Trouwens, dat weten we natuurlijk allemaal wel. We hebben er wel eens van gehoord en soms er ook wel eens wat van gezegd. Misschien zijn we er ook wel eens geweest.
Als er over Battenoord wordt gebabbeld is het meestal niet veel goeds wat we er ovei te horen krijgen. Battenoord ligt daar zo'n beetje weg
Battenoord ligt daar zo'n beetje weggedrukt aan het Krammer als een vrijgevochten vesting. Het is een plekje aarde waar alleen maar Battenoordenaars kunnen wonen. Er moet zich een „glaezo stiaetc" bevinden en de muziek concerteert altijd op de toren!
Zo spot men dan met dat Battenoord Maar de Battenoordenaars hebben daar weinig last van. Die gaan stilletjes maar zeker hun gang. De wegen m, door en om Battenoord zijn niet van glas maar van asphalt. Ze gemeten een prima onderhouding en njden veel gezelliger dan de kinderkopjes nog zo hier en daar in onze mooie dorpen. En de kade van Battenoord? Is dat er met een om trots op te zijn? Niet alleen de omvang of oppervlakte biedt veel gemak voor slippers, kaaigasten etc. maar ook de bestrating ligt er keurig bij. Omdat die steeds aan een nauwkeurige controle is onderworpen.
le is onderworpen. Momenteel is het op die kade oen en al bedrijvigheid. De firma A. J. Dijkers Aannemers en Wegenbouwers te Middelharnis, heeft daar het veelomvattende materiaal, ter bereiding van de gloeiende teermassa waarmee de steenglooiing wordt veisterkt, opgesteld, Zanddroger en teerketel ontwikkelen zo nu en dan wel eens dikke zwarte rookkolommen. Bij een zuidelijke wind IS dit voor de Battenoordse huisvrouwen een buitenkansje om haar ,,wastalenten" ten volle aan de dag te leggen. En natuurlijk doen ze dat dan ook. Want rekent er op, de Baltenoordenaais, zowel man als vrouw laten het niet aan hun hemd drogen. Ze weten wat aanpakken is. Niet alleen overdag, maar ook 's avonds. Ze hebben daar ook derde juun moet je weten. En geen klem beetje. Gemeten bij gemeten
Het vraagstuk werkloosheid is ook tot Battenoord doorgedrongen. En het wordt dan ook daar met het oog op de derde juun wel eens besproken. Maar op Battenoord zeggen zo: „Komme de jaere neme wiele weer een meetje, want as je het met doet zaoije ze ijskoud haevere in klaovers."
„In noe kenne ze wel es dienke die Battenoordenacrs binne gek, mar wielc mckere niks in de bovenkaemer oor al binne we dan zo'n beetje zonder burgemeester grootgebrocht." J. v. P.
K.L.M, richt vliegend leslokaal in
Volgens de laatste gegevens zijn er over de gehele wereld 6000 Dakota's in gebruik. Het „werkpaard van de lucht" laat zich dus, ondanks de komst van moderner tweemotorige toestellen, nog altijd niet zomaar verdringen. Voor allerlei doeleinden worden de machines gebruikt. De Dakota's die de K.L.M bezit onderhouden nog enkele lijndiensten, maar worden ook voor chartervluchten ingezet; de Dakota doet dienst als passagiers-, maar ook als vrachtvliegtuig, als lestoestel voor K.L.M.-vhegers, als fotovliegtuig en ook voor het houden van rondvluchten.
Een van deze toestellen, de PH-TDV, die veel en nuttig werk voor de K.L.M, heeft verricht is, nadat hij allerlei ervaringen heeft ondergaan van eigenaar verwisseld. In de werkplaatsen op Schip hol m een vliegend leslokaal omgetoverd ten behoeve van de Rijksluchtvaartschool. Deze heeft voor de opleiding van piloten, navigators en meteorologen allerhande aparatuur nodig, maar bovenal een mogelijkheid om de leerlingen de nodige praktijk te laten opdoen.
Het resultaat mag uniek voor Europa worden genoemd. De kajuit is ongewoon licht. Dit wordt veroorzaakt door twee halve-bolvormige ruiten in de zoldering van het vliegtuig, waardoor de navigator met de sextant zijn sterren kan „schieten". Ook in de stuurhut bevindt zich een dergelijke ruit. Bijna alle stoelen zijn uit het vliegtuig verwijderd. Wel staan er een viertal tafeltjes, met een bijbehorend uitgebreid instrumentarium, aan drie waarvan leerling navigatots kunnen plaats nemen. Het vierde tafeltje is voor vier leerling meterologen, die eveneens een instrumentenbord voor zich hebben. Dit alles is zodanig geïnstalleerd dat met enkele handgrepen de aansluitingen kunnen worden afgekoppeld en de machine binnen een uur weer passagiersaccomodatie biedt.
Achterin de kajuit zijn twee zitplaatsen voor instructeurs, terwijl zich in het bagageruim een complete navigatorruim te bevindt met o.a. een Loran-apparaat voor de hoofdnavigator. Ook het instrumentenbord van de eerste en tweede bestuurder is uitgebreid, evenals het aantal radio-apparaten. Door middel van een zgn. interphone-systeem kan men aan boord met elkaar in contact treden Door het groot aantal Instrumenten en apparaten is het vliegtuig 162 kg zwaar der geworden.
Dit vliegend leslokaal, dat dezer dagen aan de Rijksluchtvaartschool is overgedragen betekent een belangrijke bijdrage tot het vervolmaken van de opleiding van de mannen, die straks een positie m de luchtvaart zullen gaan innemen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 september 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 september 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's