Men poot geen aardappelen om ze door dee coloradokevers te laten opeten
Zitting van 13 October 1950. Kantonrechter: Mr v. d. Velde. Ambtenaar O.M.: Mr v. Buuren.
Nog eenmaal clementie Als eerste verdachte verscheen P. Hesseling te Dirksland, welke een zaak zonder vergunning had gevestigd. Hij verklaarde thans een diploma vakbekwaamheid te bezitten doch dit had hij per abuis thuis laten liggen. De andere bescheiden waren enige tijd geleden reeds aangevraagd doch steeds niet in verdachte's bezit. U had geen vergunning toen U verbaliseerd werd, aldus de Ambt. O.M..
Eis ƒ 10.— of 4 d.h. Ik heb alle diploma's en nu vind ik
Ik heb alle diploma's en nu vind ik het erg spijtig, dat ik daar nu nog een geldboete voor moet betalen. De pres. wilde daar rekening mede
De pres. wilde daar rekening mede houden en hield het tot 10 Nov. a.s. aan. Maar dan moet je ook zorgen, dat je de vergunning hebt. Je blijft net zo lang op de desbetreffende instantie, totdat je de vergimning mee kunt nemen. Desnoods neem je je bed mee om er te overnachten.
Hy was eerlijk J. Rossen te Middelhamis kon zijn rijbewijs niet tonen. Heb je er nu één Vei'genoegd vertoonde verd. het
Vei'genoegd vertoonde verd. het exemplaar.
Je hebt al een hele t^d zonder gereden ? Ja, edelachtbare, maar dat kon niet
Ja, edelachtbare, maar dat kon niet anders.
Dat nemen we niet aan, want overmacht gaat niet op. ƒ 7.50 of 3 d.h.
Zeer gevaarlijk J. L. Stoutjesdijk te Sommelsdijk bestuurde een met paarden bespannen wagen, welke te breed was geladen. Get. wachtm. van Wijnen mat de breedte op en deze was 3.50 m, hetgeen verd. beaamde.
Als getuige-deskundige had het O.M. de wachtmeester van Dijk van de verkeerspoliite gedagvaard, welke verklaarde, dat een te brede lading hetzelfde gevaar opleverde als iemand die links van de weg rijdt. Het uitzicht van de achter hem komende voertuigen wordt hierdoor zeer belemmerd. We hebben een open oog voor de moeilijkheden, maar men kan de wagen heel goed smaller laden. Wil men toch zoveel mede nemen, dan moet men dit zoeken in de lengte.
Landbouwer W. v. d. Velde te Sommelsdijk trad eveneens als getuige-deskundige op en deze beweerde, dat het onmogelijk is om een voer 2 meter breed te laden. Zou dit gebeuren, zakt het voer toch uit. Het begint al met het rijden op het land.
Heus 2.40 m breed is in de oogsttijd niet te doen. Doen we het wel, dan nemen we de helft maar mee. In ieder geval breder dan 2.40 m.
Get. van Dijk: Wanneer een voer goed geladen is, kan het nooit geen meter uitzakken. Bovendien wordt er nooit nauw gekeken, want mocht het bv. 2.60 m wezen dan is dit ook nog in orde.
Pres.: Hoe doen ze het aan de overkant? Daar doen ze het goed, want daar
Daar doen ze het goed, want daar hebben ze reeds geleerd.
Get. V. d. Velde: Met voeren hooi of stro zijn nog nooit geen ongelukken ge beurd, omdat ze geen snelle gang hebben. Get. van Dijk: Op de smalle wegen
Get. van Dijk: Op de smalle wegen van Flakkee benemen ze alle uitzicht en wanneer men een signaal geeft, horen ze het in de meeste gevallen niet. ƒ 4.— of 2 d.h.
Via de boerenbond zal men een verzoek indienen om hier in een wijziging aan te brengen.
Ook G. C. Buth te Sommelsdijk vervoerde over de Hoflaan een voer hooi van 3.40 m breed. Zijn vader, welke als gemachtigde op
Zijn vader, welke als gemachtigde optrad, verklaarde, dat het onmogelijk is om smaller te laden. Wanneer ik met 2 m begin te laden, is, wanneer het voer geladen is, het een meter breder. Door de Boerenbond is al een verzoek om ontheffing ingediend.
Get. W. V. d. Velde: Het zijn grote afstanden en daarom wil een ieder grote voeren mede nemen.
Get. van Dijk heeft het aan de overkant mede gemaakt, dat door de brede lading de wagen bij het uithalen omkantelde en een kind daarbij verdronk. Verd. dacht dat de toegestane breedte 3 meter mocht wezen en verzocht voorts get. van Dijk voor hem een voer van 2.40 m te komen laden. ƒ 4.— of 2 d.h. L. V. d. Sluijs te Middelhamis groef
L. V. d. Sluijs te Middelhamis groef zonder vergunning van het polderbestuur een gat in de dijk. ƒ 5.— of 2 d.h. P. D. Sieling te Melissant plaatste
P. D. Sieling te Melissant plaatste een benzinepomp zonder vergunnig. In 1948, aldus verd., was deze reeds aangevraagd, maar één mijner huisgenoten had verzuimd, mij mede te delen, dat ik nog een tekening in moest sturen. Toen ik verbaliseerd werd, informeerde ik ten gemeentehuize en enkele dagen nadien ontving ik de vergunning. De pomp staat open en bloot op de boerderij en het is dus te beschouwen als een formele kwestie. Er werd rekening mede gehouden, dat er een vergissing in het spel was. ƒ 5.— of 2 d.h.
Wie Iiad schuld? M. Aleman te Ouddorp bestuurde een met paarden bespannen wagen, verleende geen voorrang aan rechts, waardoor een botsing werd veroorzaakt.
Volgens verd. reed de auto (die van rechts kwam) zeer hard en verd. was reeds tweederde over het kruispunt heen, toen de botsing plaats had. Het uitzicht ter plaatse was zeer slecht, terwijl de automobilist geen signaal had gegeven.
Er reden toch nog twee mensen per fiets achter uw wagen, aldus de pres. en daarom had U er beter één van hen voor U uit kunnen laten rijden.
Het slot was dat de vrachtauto en de wagen beide in de sloot terecht kwamen.
Get. C. W. Pikaart te Ouddorp zat achter op de vrachtauto, welke door van de Marel uit Katwijk werd bestuurd Toen ik de paarden zag, aldus get., zaten we reeds met de auto er bovenop. De snelheid van de auto bedroeg 30 ä 40 km.
Het komt mij voor, dat hij onvoorzichtig heeft gereden, aldus de pres.! Heeft een getuige een signaal gehoord ? Ik heb 't niet gehoord.
Ik heb 't niet gehoord. Get V. d. Marel liet verstek gaan. Volgens de Ambt. O.M. zou v. d. Marel hard gereden hebben. De kernfout ligt echter bij Aleman. Hij moet ten alle tijde voorrang verlenen aan het snelverkeer. Men denkt echter op Flakkee: „Wij moeten er ook voorbij."
Verd. heeft geen voorrang verleend. Eis ƒ 20.— of 8 d.h.
Mr den Hollander, raadsman van verdachte, had gedacht, dat de chauffeur gedagvaard zou worden, maar schijnbaar heeft de Ambt. O.M. een stedelijke visie op het geval en ik een plattelands. Men weet nu eenmaal dat overal in Ouddorp verkeer te verwachten is. Het verkeer daar ter plaatse is onoverzichtelijk. De chauffeur had een signaal moeten geven. Hij dacht er echter anders over, want alles wat voor de boeg kwam versplinterde hij en ik zou hem dan ook talrijke overtredingen ten laste kunnen leggen. Aleman heeft goed opgelet en kon
Aleman heeft goed opgelet en kon niet anders doen dan goed opletten en dat deed hij. Volgens de wet moet je iets kunnen
Volgens de wet moet je iets kunnen bemerken. Voorts heeft de autobestuurder hard moeten rijden, want na 21 m remmen kwam hij nog in de sloot terecht, en dan is de auto nog in diggelen. Bovendien moet hij links van de weg hebben gereden, v. d. Marel kon goed zien, dat hij een kruispunt naderde, want op de hoek stond een handwijzer.
Zelfs de hals van één der paarden is er bij ingeschoten en dan nog wel van zo'n zware Belg. Ik meen dat Aleman moet worden vrijgesproken en ik beroep mij dan ook op art. 73 der Wegenverkeersregeling.
Had je niet beter een voorrijder kunnen nemen, aldus de pres.? Dan was deze verbrijzeld. Ambt. O.M.: Art. 73 bevat een fait
Ambt. O.M.: Art. 73 bevat een fait d' excuse voor een artikel dat niet gehandhaafd is doordat de bezetter het wijzigde. Of van de Marel hier terecht had moeten staan? Er is een overtreding van art. 13 gepleegd en dezelfde bezwaren gelden ook voor verdachte.
De raadsman wees nogmaals op de te hoge snelheid en op het niet geven van een signaal. De zaak werd aangehouden teneinde
De zaak werd aangehouden teneinde V. d. Marel ook te horen.
Men wist er geen raad mee C. M. Jansen te Stellendam niet verschenen, zou gepelde garnalen hebben afgeleverd, waaraan teveel boorzuur was toegevoegd.
De raadsman. Mr den Hollander, ontkende dit ten enemnale. Jansen heeft in ieder geval niet meer dan 1% boorzuur toegevoegd. De zaak zit zo.
Wanneer de winkelier de garnalen in de etalage heeft en er zit teveel boorzuur bij, dan kan ook een ander dit hebben gedaan. U kunt nooit bewijzen, dat Jansen dit deed.
Ambt. O.M.: Het is dubieuse kwestie. Als U ze op het bedrijf van Jansen had aangetroffen, dan lag de zaak anders.
Volgde vrijspraak. J. M. V. d. Kroon te Dirksland verkeerde in kennelijke staat van dronkenschap en omdat hij op de zwarte lijst voorkwam, kreeg hij ƒ 10.— of 4 d.h. A. Luijendijk te Den Bommel liep op
A. Luijendijk te Den Bommel liep op verboden grond, ƒ 3.— of 1 d.h. A. V. Antwerpen te Sommelsdijk fiet
A. V. Antwerpen te Sommelsdijk fietste zonder voorlicht, ƒ 4.— of 2 d.h. W. Mellaart te Sommelsdijk reed links van de weg. ƒ 3.— of 1 d.h.
Hooien op de baikfiets J. J. Nipius en K. J. Nipius te Sommelsdijk bestuurden beide een met paarden bespannen voertuig, dat te breed geladen was.
Hun vader, die terecht stond, vroeg zich af, hoe ze dan moesten laden. We kunnen toch moeilijk met een bakfiets gaan hooien. Beiden kregen ƒ 4.— of 2 d.h.
Beiden kregen ƒ 4.— of 2 d.h. Het is vreselijk, en niet om uit te voeren, aldus de vader. (Zie voor vervolg pag. 4 Ie kolom>
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 oktober 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 oktober 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's