Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Nederland naar Australie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van Nederland naar Australie

Hoe van een emigrant, een immigrant wordt gemaakt

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

a.b. van de „Sibajak", 25 Oct.

Daar zitten we dan in de ongezellige keuken van het gebouw der Stichting Landverhuizing aan het Lange Voorhout 20 in .Den Haag.

Naast me, aan de ene kant een jonge moeder met haar baby op de arm. Ze was vanmorgen al vroeg uit haar Brabantse dorp gegaan, omdat ze nog „even" een „papier" moest halen. Op de duur bestempel je alle stukken, belangrijk of niet, als een „papier". Aan de andere zijde van me; een stel uit de omgeving van Praneker. De man heeft een lijkbleek gelaat; z'n ogen staan hol en vermoeid. Wanneer die zo voor de keuring moet denk ik bij me zelf.

„Drie nachten heeft hij niet geslapen, vanmorgen heeft hij al z'n eten terug gegeven," vertrouwt de echtgenote me toe. Ze móeten voor de keuring! Ik hoop er het beste van. Als ze het

Ik hoop er het beste van. Als ze het gefixt hebben, kom ik ze dezer dagen weleens op de „Sibajak" tegen. Want, het is vijf dagen voor het vertrek van onze boot, als ik voor een laad­kleinigheidje nog even in de keuken van de Stichting zit. De kostbare Landings­Permit berust al in m'n tas. Maar, voor je zover bent!

Neen, nu denk ik niet terug aan de vele en veelsoortige formulieren die ik kreeg in te vullen, alvorens ik tenslotte tekende; geen hond, geen kat, geen vogel en geen grond mee te zullen nemen naar Australië.

Wat je bij blijft in alles is: het wachten en de spanning.

De zenuwslopende spanning; Zoals de man die in drie dagen niet had geslapen en wiens maag van zenuwen, vol was.

Vijf dagen voor het vertrek van de boot, had hij nog geen zekerheid of hij de grote stap van z'n leven mocht wagen. Of je alles achter moet laten.

„En hrj is al ontslagen bij z'n baas", zegt de vrouw wanhopig.

Hrj is één van die talrijke gevallen. M'n emballeur had in zijn pakhuis de complete inboedel van een winkelier uit de bollenstreek staan. Vier dagen voor het vertrek van de boot, dringt hij bij de cliënt aan, om de papieren voor het verladen te ontvangen, waarna de man in tranen uitbarst.

„Ik mag niet weg", zo jammert hij. Volgens zijn zeggen heeft hij in 1942 een veroordeling gehad wegens zwarte handel. Hij is nu van de lijst en de zaak heeft hij verkocht Zullen we dan nog vertellen van het

Zullen we dan nog vertellen van het gezin van negen kinderen, waarvan een kind imbeciel bleek te zijn en zes dagen voor de vertrek­datum van de lijst ging?

Emigreren? Jawel; maar bereid U voor op een lange, moeizame weg, vol teleurstellingen, vol voetangels en klemmen.

Begrijpt U nu dat ik m'n Landings Permit als een kostbaar kleinood bewaar? Uren heb ik erop zitten wachten, van half tien des morgens tot vijf uur des middags; nu weet ik wat een Landings­Permit waard is!

En de schrijver dezes woondde dan nog in Den Haag.

Maar ze komen óók uit Leeuwarden; Middelhamls, Sliedrecht, Winterswijk, Joure, Grote Gast, Meppel, Brunsum en Dokkum.

Ja, waar komen ze niét vandaan. Want, Nederlanders gaan emigreren!

Doch, adspirant­emigranten! Ga niet berekenen, het gaat toch altijd anders dan je denkt! Slechts dit advies: houdt vol. Doe zelf veel, blijf bedaard.

Neen, we hebben geen reden om lelijke dingen van de ambtenaren te vertellen.

Laten we eerlijk zijn; dät viel best mee. Op de Arbeidsbureaux stapelende dossiers zich op, in de Stichting Landverhuizing doet men wat mogelijk is. Bij de Australische Legatie kan de a.s. emigrant het werkwoord: „Wachten," in alle tijden vervoegen. Doch, men trof er vriendelijke mensen aan; heus. dät valt mee . Wanneer je afgesnauwd wordt, gebeurd dat meest door een heel erg ondergeschikt iemand, veelal een portier of zo, waarvoor de eenvoudige man vaak een groot ontzag heeft

En, alle gebouwen zijn te klein; véél te klein.

Daarom zitten we bij de Stichting Landverhuizing in de keuken en bij de Australische legatie zit, staat of hangt men in de gang.

De uren, dagen, maanden vliegen bij de voorbereiding der emigratie als een schaduw heen! Nu wil ik niet gaan pleiten om dat alles zo erg gemakkelijk te maken. Wanneer je in het andere werelddeel bent, wordt je beslist niet in de watten gepakt! Door de maandenlange voorbereiding, rollen er heel wat, „wood be" emigranten van de Iflst. Gelukkig maar, want dat zijn niet de mensen, die geheel in den vreemde, het best zullen klaren. Ongewild beschermd de lange ambtelijke weg, die nu eenmaal noodzakelijk is, vele luchtkastelen bouwende emigranten, tegen zichzelf.

Maar, hetgeen beslist zal moeten veranderen, is: het abnormaal laat verstrekken van de Landings Permit. Of, zo men wil:: de zékerheid dat men kan emigreren. De officiële instanties dekken zich. Men tekent niets te zullen ondernemen, alvorens toestemming tot vertrek is gegeven. Doch; verkoop je zaak, zeg je betrekking op, laat een opvolger benoemen, wanneer je soms nog geen week tevoren die zekerheid krijgt! Het ztjn de Australische autoriteiten, die hierin het verlossende woord moeten spreken!

Naar ik vernam, hoopt men dat spoedig te kunnen doen horen.

Vandaag krijg ik de loopplank van de „Sibajak" onder m'n voeten, zoals een kleine duizend andere Nederlanders. Als het goed is, brengt kapitein C. C. Goedewaagen ons in 5% week naar het land, aan de andere zijde van de wereldbol, Adspirant­emigranten houdt vol! Eens komt ge misschien óók zover.

In volgende artikelen hoop ik te vertellen, hetgeen onze Nederlandse emigranten aan goeds maar zéker ook aan kwaads staat te wachten.

Koning Winter vroeg op bezoek

(Van onze weerkundige medewerker) Alvorens het weer in de achter ons liggende Octobermaand in cijfers weer te geven, willen wij de Novembermaand eerst eens even onder de loupe nemen om te zien wat deze maand ons in de laatste 100 jaren aan bijzondere weersituaties heeft gebracht.

Over bijzonder warme Novembermaanden willen wij kort zijn; de warmste over twee en een halve eeuw was November 1899. Ook November 1938 was zeer zacht. Koude Novembermaanden, met zelfs al strenge vorst, zijn geen ongewoon verschijnsel, al komen zij niet zo veel voor. De laatste zeer koude Novermbermaand was die van 1921, op November 1858 na, de koudste van de laatste 100 jaren. Op 30 November 1921 daalde het kwik in De Bilt tot —14.4 gr. C, op 10 cm. boven de grond zelfs al tot —15,7 gr, C, Evenals tijdens een strenge vorstperiode in 1858, 1890 en 1902 kwam ook in November 1921 in onze grote rivieren drijfijs voor. De vroegste data waarop in De Bilt een temperatuur van beneden de —10 gr, C. werd genoteerd, was 23 November 1858, Sinds November 1925 hebben wij in November geen strenge vorst meer gehad. Dat het echter in November al volop

Dat het echter in November al volop winter kan zijn, moge uit het bovenstaande blijken, In November 1858 vroor het in De Bilt maar liefst op 23 en in 1921 op 22 dagen. 7 van de 20 strengste en langste winters begonnen reeds in deze maand. De winter van 1890—'91 op 26 November, die van 1804—505 zelfs al op 7 November. Dit alles viril niet zeggen, dat wij ook dit jaar een koude November met mogelijk strenge vorst verwachten, maar wel dat vrij strenge vorst in deze maand niet voor onmogelijk moeten houden. Aan de regenrijke Septembermaand

Aan de regenrijke Septembermaand heeft October heel wat goed gemaakt. In het Westen van het land viel 40 tot 50 mm regen, in het Oosten 20 tot 30 mm, terwijl er normaal 75 mm, regen in October valt, October was dus een droge maand; in De Bilt was sedert 1937 deze maand nog niet zo droog geweest. Het aantal uren, dat op dit station de zon scheen, bedroeg 108 tegen 104 normaal. Op 3 dagen was er geen zonneschijn tegen normaal op 6. Het tempe ratuursverloop kon men in twee helften verdelen en wel in een periode met zacht weer tot de 20e en een te koude periode vanaf de 21e, Op 27 October bleef zelfs het etmaalgemiddelde in De Bilt genomen beneden het vriespunt, hetgeen sedert 1905 niet in October was voorgekomen. De gemiddelde temperatuur, berekend uit uurlijkse waarnemingen, bedroeg 9.6 tegen 9.2 normaal. De hoogste maximum­temperatuur, welke in De Bilt op 6 October 21.5 graden C bedroeg, was hoger dan in de gehele Septembermaand. In de ochtenduren van 27 October daalde het kwik in Brabant op het vliegveld Gilze­Rijen tot —6 gr. C, Een dergelijk lage temperatuur was na October 1931 in ons land nog niet voorgekomen. Op de 29e viel plaatselijk enige natte sneeuw. De laatste 10 dagen van October stond het weer geheel onder invloed van een krachtig Scandinavisch hogedruk­gebied, waardoor koude lucht uit de omgeving van Finland en N.W. Rusland naar ons land stroomde. Door het koude staartje dat October bracht, was deze maand juist iets te koud, maar als herfstmaand was zii droog en daardoor gunstig, waar November een voorbeeld aan kan ne­

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 november 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Van Nederland naar Australie

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 november 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's