Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het nieuwe Roomse dogma

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het nieuwe Roomse dogma

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het getuigenis van de Cateehismiis De tegenwoordigheid van onze GPzant b\) de afkondiging van het Alaria-diogma.

De Roomse Kerk heeft een nieuw dogma aanvaard.

Te Rome heeft de Paus ten aanhore van honderdduizenden de lichamelijke hemelvaart van Maria tot een dogma verheven. Men kan deze nieuwe leerstelling ge

Men kan deze nieuwe leerstelling gevoegiyk voor rekening van Rome laten Toch moge hier de opmerking plaats vinden, dat als men Gods "Woord niet als vaste maatstaf aanvaardt men tot allerlei dwaasheid komt. God zegt in Zijn Woord „Tevergeefs eren zij mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn."

Wie uit en bij Gods Woord leeft ziet in deze menselijke leringen, ,,een verder en verder afwijken van Gods Woord en het stellen van het schepsel op de troon.

Door het nieuwe dogma en door de plaats, die Maria als medehelpster inneemt wordt het enige en algenoegzame werk van Christus verloochend.

Het nieuwe leerstuk van de Roomse Kerk vindt niet de minste grond in Gods Woord, ja is er in flagranten strijd mee.

Welke klare taal spreekt ook In dit verband de HeMelbergse Catechismus, als ze zegt ,JGelioven dan die ook aian de enige Zaligmaker Jezus, die haar zaligheid en welvaart by de heiligen, b\j henzelven, of ergens anders zoeken, wanneer daarop geantwoord wordt „Neen zij: Maar z^ verloochenen met die diaad de enige Heiland en ziallgniaker Jezus, of zy hen schloion zgns met de mond roemen: want van tweefen een of Jezlus moet geen volkomen Zaligmaker z^n, of 'die deze Zaligmaiker met een waar geloof aannemen moeten alles in Hem hebben dat tot haar zaligheid van node Is.

Een opmerking van geheel andere aard moeten we hierbij maken. Het Gezantschap bü de Pans. Weggestemd en vervallen in 1925.

Weer ingevoerd in de naoorlogse dagen. Vaak goedgepraat door staatslieden

Vaak goedgepraat door staatslieden van Protestantsen huize.

Immers het was zo'n beste luisterpost.

Nu kan men de betekenis er van zien. En de schande die tms, land op zich laadt als Protestants land. Rome weet de regie van dergelijke dingen wel tot haar eer uit te voeren. Dat kan men aan Rome wel over

Dat kan men aan Rome wel overlaten. Pracht en praal. Indrukwekkend. Daar

Pracht en praal. Indrukwekkend. Daar mankeert het niet aan. Maar ver, ver verwijderd van de een

Maar ver, ver verwijderd van de eenvoudigheid van de dienst van God, van de eenvoudigheid van Gods Woord. Een honderdduizendkoppige schare. Al wat edel en voornaam is. Van ker

Al wat edel en voornaam is. Van kerkelijke en wereldlijke zijde. Gezanten en ambassadeurs van niet minder dan 40 landen. En daarondier ook de gezant van Ne

En daarondier ook de gezant van Nederland.

De Gezant van Nederland tegenwoordig bij een plechtigheid waarbij het Woord Gods wordt verloochend. Waar de Roomse verloochening van

Waar de Roomse verloochening van Christus ten top vvordt geheven. Daarbü is op een erelplaats aanwezig

Daarbü is op een erelplaats aanwezig de gezant van het land aan de Noordzee <lat zich in een bloedige sti-yd van faehtig jaar vTflgevochten heeft van de Pauselijke tirannie. De Gezant van Nederland, dat eeuwen

De Gezant van Nederland, dat eeuwenlang een bolwerk van het Protestantisme is geweest. Dat in Europa is opgetreden als handhaafster van het Protestantisme en de aanmatiging van Rome krachtig heeft bestreden.

Op de plaats der ere bü de afkondië:ing' van het IVlaria-dogma zit tot schande van het Nederlandse Protestantsie *olk de gezant van Nedierland.

Neen de Gezant van Nederland bij Rome was meer dan een luisterpost, zoals verblinde Protestanten hem hebben genoemd, zijn aanwezigheid vormt Pen verloochening van onze grootse historie.

Dat zien we in 1950 bij dè aanneming "an het Maria-dogma. gerechtigheid met voeten worden getreden, moeten wij waarderen, dat er in Nederland nog een instantie is, die los van enige politieke gebondenheid uitspraak kan doen. een

De politieke gevolgen, die Het Vrije Volk als een spook schijnen te achtervolgen, mógen geen enkele rol spelen. Niet de politiek maar het RECHT moet zijn loop hebben. Niet de rechter, maar Het Vrije Volk

Niet de rechter, maar Het Vrije Volk heeft zich zwaar vertild.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 november 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Het nieuwe Roomse dogma

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 november 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's