Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aanvaring tussen twee schepen in de Zuidvlei onder Oude Tonge berecht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aanvaring tussen twee schepen in de Zuidvlei onder Oude Tonge berecht

De „Stad Amsterdam" zonk binnen het half uur

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een niet alle daagse zaak diende Vrijdag jl. voor het Kantongerecht te Sommelsdijk, nl. een op 1 April 1949 plaats gehad hebbende aanvaring tussen het m.s. Birsfeld en het s.s. Amsterdam IV in de zgn. Zuid-vlei onder Oude Tonge. Deze zaak bleek reeds enige malen in andere plaatsen civiel te hebben gediend, waarin nu uiteindelijk het Kantongerecht te Sommelsdijk de schuldvraag had te bepalen. De behandeling duurde ruim 2 uren en de zaak werd tenslotte nog aangehouden om andere getuigen te horen.

Kapitein Verstrate (een Belg) van het motorschip „Birsfeld" stond als verdachte terecht in de zaak van de aanvaring, die 1 April 1949 had plaats gehad in de Zuid-vlei onder Oude Tonge met het s.S. Amsterdam IV. De raadsman van verdachte was mr F. G. Rens van Dordrecht. De Kantonrechter trachtte eerst de

De Kantonrechter trachtte eerst de feiten vast te leggen, wat geen gemakkelijke taak was, waar meerdere kaarten bg moesten te pas komen. De zgn. Zuidvlei is een tamelijk breed vaarwater van plm. 300 m breedte, waar de schepen elkaar ruimschoots kunnen passeren. Nu bestaat er bg de scheepvaart een sterk doorgevoerde gewoonte, dat men bg het varen niet altijd de juiste richting aanhoud, maar dikwijls bakboord vaart terwijl dit volgens de wet stuurboord moet zijn en omgekeerd. Dit doet men, omdat er in de Zeeuwse wateren en hier ten name in het Volkerak een sterke stroom staat en men vooral bij tegenstroom zo voordelig mogeltjk wil varen.

Verd. Verstrate bekende dan ook bakboord inplaats van stuurboord te hebben gevaren, omdat de vloed in opkomst was.

Op de vragen van de Kantonrechter vertelde verd., dat de aanvaring plaats had bij boei no. 3 (zwarte ton) en hij niet gezien had dat de Stad Amsterdam IV op hem afstevende. Toen hij het zag was het te laat, ofschoon hij de schroef liet achteruit slaan, kon hij een aanvaring niet meer voorkomen. De Kantonrechter wees er op, wan

De Kantonrechter wees er op, wanneer stuurboord was gevaren, dat dan de aanvaring niet zou hebben plaats gehad. Zo wordt het bij het varen een chaos.

De raadsman mr Rens lichtte toe, dat het een chaos zou worden als de schepen stuurboord hielden. Met vloed had verd. wèl stuurboord gehouden, maar nu was er eb. Daarom zat hij aan de zwarte-tonnen kant. Er waren trouwens nog een tiental schepen, die dezelfde Ign voeren. De opvarende schepen daarentegen profiteren zoveel mogelijk van de eb. Art. 50 van het reglement geeft aan, dat op bepa.alde tijden hiervan mag afgeweken.

Het O.M.: Verdedigers beroepen zich altïjd op art. 50 van het Binnen Wateren reglement! Maar er is ook art. 35

Mr Rens: Dertien getuigen hebben in deze zaak verklaard, dat daar bakboord moet gehouden worden om de slepen enz, die van boven komen niet aan te varen! Het is gewoonte. Kantonrechter: Hebt U signalen ge

Kantonrechter: Hebt U signalen gegeven ? Vend.: Neen. Het is ook niet nodig om dit bij ieder passerend schip te doen^ Dan wordt de get. Kl. Kok, 38 j., op

Dan wordt de get. Kl. Kok, 38 j., opperschlpper bij de Rijkspolitie te Vlaardingen gehoord. Deze getuige, door het M.O. gedagvaard, is ter plaatse zeer goed bekend.

Eerst ontspon zich een discussie of de plaats van het onheil nu wel in het kanton Sommelsdijk, dan wel in Zierikzee of Bergen op Zoom lag. Het vaarwater grenst aan Oude Tonge, maar ligt ook dicht bij de Zeeuwse en Brabantse wal.

Get. Kok verklaarde dat dit volgens stafkaarten wordt vastgesteld, die bij de Rijkspolitie aan boord zijn. Dan verklaarde get. Kok, dat het z.i

Dan verklaarde get. Kok, dat het z.i geen zin had om het tijdstip waarbg de aanvaring plaats had, toen het laag water was, bakboord te varen. Get. zegt goed bekend te zijn met de stromingen aldaar. Met de Schuttevaer-almanak in de hand werd vastgesteld, hoe laat het op dat moment hoog en laag water was. Als get. schipper was geweest op de Birsfeld, had hij stuurboord gehouden. Mr Rens: Vindt U het verkeerd bak

Mr Rens: Vindt U het verkeerd bakboord te varen om de eb kwijt te raken ? Bent U altijd schipper geweest ?

Get. Kok zegt van '36 af te hebben gevaren. Voorheen was hij scheepsbouwer. Op het moment had hij beslist stuurboord gevaren.

Daarna wordt get. J. A. v. Spnmdel (30 j.) gehoord, die schippersknecht is op de Ye 50. De YE 50 was er vlak bij, toen de aanvaring plaats had en voer ook bakboord.

Kantonrechter: Waarom voer jij bakboord ? Ik dacht dat Yersekenaren altijd goed voeren! Get. V. Sprundel: Wij deden het om

Get. V. Sprundel: Wij deden het om een hoek af te snijden. Als ik schipper op de Birsfeld geweest was had ik stuur boord gevaren, want er liep al vloed. Volgens hem was er op dat moment geen reden om bakboord te houden. We wordt dit gedaan in het hartje van de eb.

Mr Rens: Hebt U hulp verleend aan de Stad Amsterdam en is U daarvoor betaald ? Get. V. Sprundel somt op wat ze in

Get. V. Sprundel somt op wat ze in het visserscheepje hebben overgeladen, 12 stofzuigers, natte balen tabak enz. ledige vaten, kleren enz. Mr Rens: Bent U er voor beloond?

Get. V. Sprundel: Met geen cent! Het M.O.: Die vraag is niet op z'n plaats. Het lijkt een strikvraag. Get. V. Sprundel vindt het een belediging. Deze getuige deelt verder mee niet gezien te hebben, dat de Birsfeld achteruit sloeg. Dan komt de kapitein van de Stad

Dan komt de kapitein van de Stad Amsterdam IV, A. v. Wijk voor de balie. Hij verklaarde langs de zwarte tonnenkant te hebben gevaren toen hij van Dordt kwam. 't Was helder weer. Ter hoogte van de Zuidvlei zag hij meerdere schepen aankomen, w.o. de Birsfeld. Die zette het recht op hem aan. De knecht liep nog naar voren met een wrgfhout, maar hij riep: „kom terug", daar de aanvaring onvermijdelijk was al draaide de Stad Amsterdam IV full speed achteruit. Er was een gat in de Amsterdam van 2 m in het vierkant. Get. heeft toen de YE 50 aangeroepen om hulp te verlenen. Hij besloot zijn schip op een zandplaat te zetten wat hij niet had bereikt, als de Ye 50 niet had meegedraaid. De Amsterdam was reeds zinkende en werd op de zandbank binnen het uur door de vloed overstroomd. Get. V. Wijk zeide van zijn 20ste jaar op Antwerpen te varen, dus aldaar goed bekend te zijn. Inderdaad nemen de schepen vaak de verkeerde richting om de stroom uit te buiten, maar op dat moment was er vloed, dus had de Birsfeld stuurboord moeten houden ,aldus getuige. Mr Rens: Was u van plan stuurboord

Mr Rens: Was u van plan stuurboord op stuurboord te passeren? Get. V. Wijk: Ik lag helemaal aan

Get. V. Wijk: Ik lag helemaal aan bakboord. Mijn plan was de zwarte tonnenlrjn aan te houden en hem zo te passeren. Get. legt dat met lucifershoutjes op de kaart uit. Door een plotselinge manoeuvre zette de Birsfeld het echter boven op hem.

De raadsman van verdachte Mr Rens zeide daarna zelf ook nog enige getuigen in deze zaak naar voren te willen brengen, wat werd toegestaan wanneer de afhandeling niet zou worden getraineerd. De gelegenheid werd hem daartoe gegeven op de e.V. zitting in Januari. Het O.M. nam nog geen requisitoir, de zaak werd aangehouden tot 12 Januari a.s.

Demonstraties voor Bertha Hertogh

Voor het klooster, waar Bertha Hertogh met haar moeder verblijft, wordt door honderden mensen gedemonstreerd. 1500 Mohammedaanse meisjes zullen voor een klooster een optocht houden.

Ook is er een Mohammedaans comité van actie, genaamd Nadra, (de Mohammedaanse naam van Bertha) opgericht, dat gelden inzamelt om het beroep van Mansoer Adabi en Aminah te betalen.

Bertha trekt zich er niets van aan en speelt onbezorgd. Zg wilde dat al die m.ensen weggingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 december 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Aanvaring tussen twee schepen in de Zuidvlei onder Oude Tonge berecht

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 december 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's