Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rondom de Kerstgeschiedenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rondom de Kerstgeschiedenis

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

gatlik stal en kribbe — Het bessoek aan rechtelozen.

In de dagen vlak voor Kerstmis wordt in ontelbare gezinnen opnieuw het oude verhaal gelezen en herlezen van de geboorte van Jezus. Kind van eenvoudige Israëlieten, die naar hun stam­stad, Bethlehem getogen waren, om zich daar te laten registreren.

In tienduizenden Nederlandse gezinnen wordt opnieuw het verhaal gedaan hoe Jozef en Maria naar de oude stad van 'David togen en hoe däär de Zaligmaker werd geboren en hoe Maria het Kindeke „m doeken wond en nederlegde in een kribbe."

Ook dit jaar zal, als zovele jaren tevoren, gevraagd worden door kinderen. Zij willen weten, waarom Jozef en Maria naar de oude Koningsstad moesten reizen en zij willen weten waarom het Kind in doeken moest worden gewonden en zij willen weten, waarom het Kindje in een kribbe lag en niet in een wieg Dan zullen zij, die vertellen, opnieuw ervaren hoeveel meer zij zouden kunneE weten, van wat zich afspeelt rondom df geboorte van de Zaligmaker, hoeveel dingen zij zouden kunnen weten welkt dit verhaal levendiger maken en het dichter bij het hart en verstand van de kinderen brengen.

Wat was eigenlijk die „beschrijving" welke door Keizer Augustus was verordineerd? Waarom moest de lange reis van Nazareth naar Bethlehem woirden gemaakt ?

De volle naam van Augustus is: C* jus Julius Caesar Octavianus. De naam Augustus betekent „de Doorluchtige" en van het „Caesar" is het woord keizer afgeleid. De vreedzame, vijf­en veertig jaren durende regering van deze verlichte vorst was voor het Romeinse keizerrijk van het'grootste belang. In verschillende regeringsdaden gaf deze vorst blijken van scherp doorzicht. Een dier maatregelen was zijn opdracht om volkstelling te houden. De eerste volkstelling in deze geest werd gehouden plusminus zeven jaren voor de aanvang van onze jaartelling ten tijde van de geboorte van Jezus (welke inderdaad hoogstwaarschönlijk ongeveer zeven jaren voor de aanvang van onze Christelijke jaartelling moet worden gesteld.) Deze eerste registratie was eigenlijk een soort administratie van grondeigendom: 6e opvatting der Joden was, dat een ieder naar zijn eigen stad moest trekken en daar zfln grondbezit doen registreren. Waarachgnlrjk ligt de zaak zo, dat Jozef, die uit Bethlehem stamde, in deze stad nog bepaald grondbezit had, dat hij deswege in Bethlehem moest doen registreren. Waar Maria door haar huwelijk met Jozef bepaalde rechten zou kunnen doen gelden op zijn grondbezit en dus mede­belanghebbende zou zijn, kwam zij met hem mee.

Toen in het jaar 7 onzer jaartelling, als Jezus dus vermoedelijk veertien jaren oud is, een hernieuwde registratie plaats vindt, wordt duidelijk, daarom de Romeinen deze registratie hadden gelast, ze beginnen met een belastingheffing, welke natuurlijk onmiddellijk samenhangt met de omvang van het grondbezit

Dit terzijde: voldoende is, te weten, dat Jozef en Maria in Bethlehem aankwamen na een reis van drie dagen, waarbij zij tweemaal de Jordaan overstalcen. Door de volkstelling was Bethlehem, de mooie kleine, met tuinen en wijngaarden omgeven stad overvol, zodat de beide reizigers geen onderdak konden vinden.

Hier opnieuw zijn vele vragen alleen te beantwoorden door wie inderdaad thuis is in de oude geschiedenis. Er is heel veel geschreven over de stal en de kribbe, maar nog altijd weet men niet precies waar Jozef en Maria waren toen het Kind geboren werd.

Er wordt ook wel eens gedacht dat zij verkeerd hebben in een chen, of k»­ nvanserai, een afgesloten ruimte voor tydeiyk verblijf. In het midden van de karavanserai was de plaats voor de rijdieren, kamelen, ezels, enz. en langs de zijkanten kampeerden de reizigers. Het was natuurlijk niet mogelijk in het middenvak, tussen de dieren, te logeren. Intussen is het waar.^chijnlijker, dat

Intussen is het waar.^chijnlijker, dat Jozef en Maria gedwongen waren gastvrijheid te aanvaarden in een grot, welke de schaapsherders als stal gebruikten.

Daar Jozef uit Bethlehem afkomstig was, kende hö de omgeving van de stad zeer goed en wist precies waar de grotten waren, welke de herders als stallen gebruikten. Voor de ingang van de grotten was dikwijls een soort overkapping gebouwd, welke de ergste slagregen moest weren. De opvatting, dat Jozef en Maria in zulk een grot onderdak zochten wordt gesteund door het feit, dat de herders met deze grot bekend bleken te zijn, toen ziJ „naar Bethlehem's stal" kwamen na de boodschap der Engelen te hebben aangehoord. Nog een tweede steun voor deze opvatting vormt het feit, dat het Kindeke in een kribbe werd neergelegd. Een voederbak, zoals men die in de grotten vond, zag er anders uit, dan bv. een ruif bij ons. De voederbakken waren uit steen gehouwen en hadden een ruwe vorm.

Het is voor ons, twintigste­eeuwers, uitermate moeilijk, ons geheel in te denken in de sfeer der dagen rondom Christus' geboorte. Wie dieper .studie maakt van alle omstandigheden rondom de Kerstkribbe wordt telkens opnieuw getroffen door het feit, dat alles er toe medewerkte, dat de Christus der Schriften van het ogenblik Zijner geboorte af „een der nederigsten onder de mensen" was. Dat blijkt wel heel duidelijk uit het

Dat blijkt wel heel duidelijk uit het bezoek van de herders, die na de boodschap der engelen naar de geboorteplaats kwamen om het God­Kind eer te brengen.

Het beroep van herder was in de tijd van Christus' geboorte veracht en de herders waren zodanig verdacht, dat ze voor het gerecht niet werden erkend. En dan is het wel heel merkwaardig, dat de engelen­boodschap, het eerste bericht over de geboorte van de Zoon van God, niet werd gegeven aan de S'adduceën, de hoog­verheven kaste, noch aan de vrome en preciese Farizeën, ook niet aan de zich uitslovende Esseën of de Zeloten, maar aan de nederigsten in den lande, de herders. Heel doodgewone mensen, op wie de partijhoofden aller richtingen zo vol minachting uit de hoogte neerzagen. Deze lieden kregen de engelen­boodschap en waren de eersten om Christus te zien. Het zijn juist deze bijzonderheden,

Het zijn juist deze bijzonderheden, welke dit verhaal zo heel levend kunnen maken. Ze brengen heel dit gebeuren van twintig eeuwen hier in het volle levende licht van de menselijke waarden en omstandigheden en invloeden, welke het door een kind van deze tijd doen begrijpen en beleven, alsof het heden geschiedde. In de Bijbelvertellingen van P. A. de

In de Bijbelvertellingen van P. A. de Rover „Naar 't Heilig Blad", uitgegeven in twee zware delen door Veenman & Zonen te Wagentngen, komen veel van deze bijzonderheden voor. Het is de grote verdienste van de schrijver, dat hij zijn vertellingen rijkelijk heeft voorzien van aantekeningen, waardoor het Bijbelse gebeuren levend en actueel wordt. Het voornaamste is echter dat er plaats gemaakt wordt in ons hart, om de Koning der ere te mogen ontvangen. Dan alleen zal het waarlijk zijn. Kerstfeest

DE LUISTERBIJDRAGE Zij, wier inkomsten een door de Directeur­Generaal der P.T.T. in overleg met de Minister van Sociale Zaken vast te stellen bedrag niet overschrijden, kunnen van de verplichting tot het betalen van de luisterbijdrage worden vrijgesteld. De hiervoor geldende normen worden met ingang van 1 Januari a.s. verhoogd Aanvragen om ontheffing kunnen per formulier E, dat kosteloos op een postkantoor verkrijgbaar is, bij de burgemeester van de plaats van inwoning worden ingediend.

Zondagsdiensten Artsen.

Van Zaterdag 23 Deo. v.m. 12 uur t.m. Woensdag 27 Deo. v.m. 9 uur

Middelharnis­Sommelsdiyk: Afwezig de artsen P. Knöps, Tj. Kuipers en C. F. Arends. Voor spoedgevallen J. J. Wieringa, arts, Telef. 90, Middelhamis.

IHrksIanid­Hetikingen­Melissant: Afwezig G. Huisman, arts en dr P. Boot. Voor spoedgevallen B. Elvé, arts, Telef. 262, Dirksland.

Oost­Flabkee: Afwezig de artsen E. Bouman, C. W. Kramers en P. C. J. Voogd. Voor spoedgevallen P. J. de Man, arts, Telef. 20, Nieuwe Tonge en G. J. Buth, arts. Tel. 6, 'Den Bommel.

Postpakketten voor indonesië

Blijkens een mededeling van de Indonesische Postadministratie is, tengevolge V£m de recente gebeurtenissen in de Zuid­Molukken, doorzending van postpakketten bestemd voor Amboina. Namlea, Saparua, Wahai, Piru, Amahai, Geser, Dobo, Saumlaki, Darat, Tual, Wonreli, Tepa en Naira, tijdelijk niet mogelijk. In verband hiermede moeten afzenders van pakketten voor deze bestemmingen rekening houden met grote vertragingen in de overkomst.

Waarde­pakketten de ü.s.a. naar

Met ingang van 1 Januari a.s. zal het weer mogelijk zfln postpakketten met aangegeven waarde naar de Verenigde Staten va« Amerika te zenden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 december 1950

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Rondom de Kerstgeschiedenis

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 december 1950

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's