Uit het Kijkvenster
Wisselwerking tussen het sociale en keiSiiemkgodsdienstig leven op Flakkee — Onjuiste beschouwingen — Oeref. Bondsrichting aansprakelijk voor de deformatie op ons eUand. — Een onsmakelijk stuk, geput uit tendentieuze gegevens.
Drs Saai, in zijn schets over de sociale en religiographische structuwr van Goeree—Overflakkee, (waarover we in ons vorig Kijkvenster schreven) beziet daarin verder in hoeverre tussen het sociale, kerkelijkgodsdienstige en geestelijk leven dezer bevolkingsgroep een aanwijsbare, onderlinge wisselwerking bestaat. Hij tekent een vrij scherpe tegenstelling tussen boer en lEindarbeider. Waarschijnlijk heeft de schrijver deze niening uit een of andere streekroman geput! Verder zoekt hij in de zeer slechte woningtoestanden een gedeeltelijke verklaring van de demoralisatie van de jeugd onder de landarbeidersbevolking. Omdat een intiem gezellig gezinsleven ontbreekt, wordt de jeugd de straat opgedreven, doet daar allerlei baldadigheid of gaat uit doelloosheid naar bioscoop of dancing. Inderdaad kan dit laatste niet worden
Inderdaad kan dit laatste niet worden ontkend. De baldadigheid van de jeugd is groot, zodat dit zelfs ter sprake komt in de gemeenteraiadsvergadertngen. Er is een Jeugdvraagstuk op Flakkee. Maar is dit alléén op ons eiland? Is het niet zo, dat de vreze Gods geweken is uit de gezijmen, en het Woord van God geen beslag meer legt op de consciëntie? En dat dit op de duur leidt tot allerlei uitspattingen? Dit is niet specifiek Flakkee's, dit vindt men helaas overal.
helaas overal. De gegevens over de slechte woningtoestanden op Flakkee zijn geput uit een rapport van burgemeester Chr. v. Hofwegen te Nieuwe Tonge — dezelfde burgemeester verklaarde in een jl. gehouden raadsvergadering dat de woning toestanden op Flakkee beslist niet erger zijn dan in andere streken van ons land. Ons dunkt dat er in de steden op dit gebied nog wel wat anders te zien valt. Wanneer we de schets van drs Sïial goed lezen, dan riekt zijn betoog over verschillende zaken wel enigszins naar het eerste, veel gewraakte en later ingetrokken wetsvoorstel van Ged. Staten, tot samenvoeging van gemeenten op Flakkee!
Dat er voor de slechte woningpositie hier en daar sexuele misstanden voorkomen is zeker, waarom de betreffende woningcommissies dan ook al het mogelijke doen, om dit te verhelpen. Dat er door de vrge omgang van jongens en meisjes op het land (zonder toezicht) de immorele verhoudingen worden bevorderd is ook waar, maar ons dunkt wanneer we een statistiek hadden van wat er op dit gebied op grote fabrieken op het vasteland gebeurt, zouden waarschijnlijk geheel andere verhoudingen worden gezien. We schrijven dit niet om te vergoelijken, maar omdat dit als iets speciaals van
het godsdienstige Flakkee wordt aangevoerd.
In dit verband merken we op, wat door Mr L. J. den Hollander te Middelhamis in een lezing voor de Volkshogeschool te Olaertsduyn werd gezegd. Hij wees er op, dat er inderdaad (zoals overal) sexuele misstanden op Flakkee bestaan, maar dat bij een „ongeluk" deze jongens en meisjes bijna altijd trouwen met elkaar! In de steden is dit vaak geheel anders. Natuurlijk blijft het zonde voor God, maar dit is dan toch, hoe erg ook op zichzelf, een zeer goede eigenschap van de Flakkeeërs.
Het komt ons voor dat de clou van de beschouwing van drs Saai, deze is, dat hij de Geref. Bondsrichting op ons eiland aansprakelijk stelt voor de deformatie van de godsdienstige opvattingen, (blz. 25.) De mensen op Goeree en Overflakkee verkeren onder de ban der uitverkiefctng! Ze zijn volgens hem door en door lijdelijk. Ook hier slaat de schrijver weer sterk door in het generaliseren. Ook geeft lüj een geheel onjuiste weergave over de „gezelschapsmensen" op Flakkee, die alles, wat er op geestelijk gebied in de dorpen passeert, aan critiek zouden onderwerpen. Het is echter allesbehalve, dat deze kringen een leidinggevende positie innemen. Het is zelfs zo, dat de conventikelen zeer sporadisch meer worden gevonden.
De kerken op het eilsmd Goeree— Overflakkee van welke richting ook, hebben alle hun mannen en jeugdverenigingen en op de Chr. Scholen op Flakkee, wordt heus de lijdelijkheid niet gepropageerd! Hoe het staat met het aantal Chr. jeugdverenigingen uit de onderscheiden kerkgroepen op ons eiland, daarvan lezen we in het betoog van drs Saai niets'! ledere kerk groep heeft tegenwoordig zijn Jeugdverenigingen, er zijn zelfs Ger. Gemeenten, die er wel vijf & zes hebben. Dat de eilandbevolking in het algemeen door de extreme opvatting der „bevindelijken" zou worden geïnfecteerd, daarmee is de schrijver er naast en wij moeten zijn conclusies dan ook geheel afwijzen. Het sociale leven op Flakkee heeft, evenals in andere godsdienstige streken van ons land de laatste vijftig jaar een algehele verandering ondergaan en deze verschijnselen kimnen niet door de godsdienstige mentaliteit van de Plakkeeënaars worden verklaard. Waar Gods Woord zijn normatief karakter heeft verloren, komt dit overal voor. Wanneer dät Woord zijn vat op de mens verliest, wordt hij een opengebroken stad zonder muur, en te gemakkelijker zullen de ontbindende krachten haar destructief werk kunnen verrichten. De visie van de schrijver over Flak
De visie van de schrijver over Flakkee en ziJn bewoners is allesbehalve objectief, ziJn eenzijdigheid is waarschijnlijk toe te schrijven aan het gebruik van tendentieuze gegevens. Het is een zeer onsmakelijk stuk. Br is veel wat niet deugt op Flakkee, (waar is dat niet?) maar zoals de heer Saai het beschrgft is het niet.
Helaas vindt de verwereldlijking in het godsdienstig én kerkelijk leven steeds meer veld, zodat het onderscheid tussen kerk en wereld bijna niet meer wordt gezien. Dat dit op de duur tot ontkerstening en ontkerkelijking moet leiden, valt te begrijpen. Deze klacht van vervlakking wordt niet alleen op Flakkee maar ook in Gereformeerde streken buiten Flakkee vernomen. De loslating van Gods Woord, het niet wandelen in Zijn wegen en inzettingen leidt altijd tot deformatie. Tenzij het niet is naar dat Woord het zal geen dageraad hebben.
Wat een verantwoordelijke taak is de ouders bij de opvoeding op de schouders gelegd. Hen van meetaf opvoeden in de gezonde leer (zoals de Apostel Paulus zegt) in een gezonde Schriftbeschouwing dus, is eerste eis. Niet de de Chr. opvoeding over te laten aan school en kerk alleen, het gezin is de cel waar de wortel voor de verdere ontplooiing wordt gelegd. Dit mocht biddend gebeuren, opdat het Woord Gods in deze tijden van afval, meer en meer in het middelpimt mocht staan in onze gezinnen. De gezegende uitwerking zou er dan zeker van gezien worden, WAARNEMER,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 december 1950
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 december 1950
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's