,,Een praatje rond de haard"
Dinsdagavond belegde de A.R. Kiesvereniging „Nederland en Oranje" een samenkomst in de Geref. Kerk te MiddeUiamis.
De voorz., dhr N. v. d. Brugge heette, na de gebruikelijke opening, allen hartelijk welkom en gaf daarna Mr G. V. Baren, oudBurgemeester van Delft, gelegenheid tot het uitspreken van zijn rede, getiteld:
„Een pnaiatje rond de haard" Mijn onderwerp, aldus spr., zal geen zwaar betoog worden, maar alleen een praatje over de dingen van de dag. We leven in een tijd van verdwazing, die nog nimmer door iemand zo is beleefd. Daarbij komt nog, dat de mensen elkaar niet verstaan. Bij de Benelux en de Ver. naties kan het maar niet vlotten. Als ik aan deze tijd denk, denk ik aan de torenbouw van Babel en wel in het bijzonder aan de spraakverwarring. Dit laatste was niet het ergste, want een taal kun je nog leren. Maar daarnaast klopten de geesten niet meer op elkaar. Zo is het op dit moment ook. Het is een groot verschil of een Com
Het is een groot verschil of een Communist of een A.R. spreekt over democratie en toch zeggen ze beide hetzelfde woord. Blijven we echter bg de Schrift en
trachten we hier wat dieper in door te dringen dan vragen we ons af, leven we niet in een tijd, waarop we aan het einde der wereld zijn gekomen. Van die dag en ure weet wel niemand iets af, maar toch onthoudt de Schrift ons niet alle licht. Een ding moeten we ons echter goed voor ogen houden. De Schrift spreekt in de laatste dagen zal er een verkoeling in de verhoudingen zijn. Honderd maal denken we aan gemeenschap, maar desondanks viert het egoïsme hoogtij. Anderzijds is dat kenteken nog niet
Anderzijds is dat kenteken nog niet doorslaggevend, want het geloof zal door de gezamenlijke machten vertreden worden. Deze geconcentreerde macht is er nog niet.
Het Ckmimunisme Er behoeft echter niet veel meer te veranderen, want bekijken we de kaart van Europa eens, dan zien we, dat het nog maar kleine brokjes zijn, waar het communisme nog niet is. Vanmorgen zeide Soekamo op de
Vanmorgen zeide Soekamo op de Philipijnen. „Als ze het communisme willen, ik vind het best." Het communisme is een soort van
Het communisme is een soort van klasseloze maatschappij en de vraag rijst in ons op: „Hoe zouden de sociale omstandigheden in zo'n staat zijn?" Dit raag niemand zien dus zal het wel
Dit raag niemand zien dus zal het wel niet zo rooskleurig wezen. Het communisme is veel erger dan een economisch debacle, want het houdt in de vijandschap tegen God. De geestelijke stand gaat in de gevangenis, de scholen worden gesloten. Kortom alle macht is in handen van de Staat ten bate van de maatschappij. In Rusland is de afstand tussen kapi
In Rusland is de afstand tussen kapitalist en arme groter dan in andere landen. Het communisme is een macht die God haat en haat daarom ook alles wat God gemaakt heeft. Ja, ze haat zelfs de kroon op Gods werk, „de mens". Ze ontneem.t deze mens alles en ontziet haar niet. Ze stuurt ze met millioenen naar de mijnen, waar ze nooit meer van terugkomen. Het communisme kan alleen door
Het communisme kan alleen door iemand bestreden worden, die leeft het licht van de HeiUge Schrift. bij
Socialisme De P.v.d.A. heeft wel het evangelie, maar deze gebruikt het niet en daarom is het voor haar onmogelijk om de diepte van het communisme te beoordelen. De P.v.d.A. is eigenlijk een voortzetting van de oude S.D.A.P. In 1945 heeft men enkele dingen gewijzigd en heeft men geprobeerd, iedereen er bij te betrekken. De A.R. doet dit laatste ook, maar zij leeft uit een beginsel, hetgeen de P.v. d.A. niet doet, want deze heeft geen beginsel. Daarom is het ook geen wonder, dat ze nu reeds een crisis beleeft. Welk een politiek hebben ze in samenwerking met de R.K. gevoerd? Een politiek, dat je de tranen over de ogen lopen. Indië hebben ze zonder eni (Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom)
VEBVOLG VERSLAG A.B. KIESVEKEEN. MIDDELHAKNIS ge garantie prijs gegeven aan mensen die geen enkele ervaring hebben. Och, zal men zeggen, zo spreken de kapitalisten. Maak U echter nooit ongerust over een kapitalist, want die zet nooit alles op éért kaart. U m,oet zich meer ongerust maken over S§ arbeider." Vroeger was daar volop werk, nu komen ze met stromen uit Indië terug. Colijn zeide reeds, geeft hen zelfstandigheid, zodra het mogelijk is. De P.v. d.A. wist het echter beter. Tegenwoordig zijn er ook veel mensen die zeggen, hadden we de rechtse Regering met de Roomsen maar weer terug. Vergis U echter niet. Het zou wel zo wezen, wanneer Rome nog Rome was, Zij (Vindt de natuurlijke mens niet zo erg slecht. Ere aan de mens (zie dogma Mai'ia), zegt ze tegenwoordig. Vroeger was Rome Christelijk, (denk aan een Ruys de Berenbroek, een'Nolens, enz.), thans is het humanistisch. In Italië en Frankrijk is Rome de baas, maar zowel met de kerk als met het land gaal het mis. Hier gedragen ze zich nog goed, omdat ze regelmatig door de Christelijke partijen worden gecorrigeerd. Ik hoop dat hun ogen nog eens geopend mogen worden. De Kabinetcrisia De motie Oud was een motie van wantrouwen. Ondühks dat deze verworpen werd, wilde Mr StUcker niet aanblijven en met hem" ging het gehele kabinet. Mr; Ouds klacht was, dat de Kamer niet erkétid werd inzake NieuwGuinea. Mr Oud 'heeft mooi gesproken, aldus spr.. Snaar...... zo zeide dhr Gerbrandy in de Tweede,IfanjiSV tegen Mr Oud: ,,Dit had U twee jaar eerder moeten doen. Nu is het te laat. U bent met de gehele V.V.D. m'ede verantwoordelijk voor de liquidatie van het Koninkrijk." Eenzelfde geval is het, aldus spr. met de C.H.U. Vermoedelijk zit hem dal in dhr Tilanus en deze is dus mede verantwoordelijk. Dhr Tilanus heeft voorts op een vergadering in de Alblassei'waard de A.ïl. verweten, dat door onze cntiek op de Regering wij het gezag ondermijnden. Wat deed dhr Tilanus voorheen?
Wat deed dhr Tilanus voorheen? Hetzelfde, aldus spr. Was het toen geen gezagsondermijning?
Welke overeenlcomst bestaat ei? Tenslotte nog iets over de S.G.P. Van A.R. zijde is de S.G.P. nooit bestreden, omdat we erg dicht bij elkaar staan en 'ook omdat het beter is zoiets niet te doen. De S.G.P. daarentegen heeft bij zijn laatste verkiezingsactie ons wel het jéJcmtgeborsteld. De S.G.P., aldus spr., verzet zich tegen Rome.' Dat vind' ik best, maar hoe meer de christelijk'^ macht versplinterd wordt, destemeer neemt de macht van Rome toe. Bij de laatste provinciale verkiezmgen had de A.R. 14 zetels, de S.G.P. er dne en de R.K. er 16.
Het resultaat was; de A.R. kreeg 1 zetel eïi "de' R:K. twee zetels in Ged. Staten. Wanneer de S.G.P. en A.R. hadden samengewerkt, waren er twee Chi'istelijke en één R.K. zetel in genoemd college geweest. Voorts verweet de S.G.P. de A.R., dat
Voorts verweet de S.G.P. de A.R., dat zij niet alleen leeft bij de Bijbel, maar ook bij het natuurlijke. Ik zou zeggen aldus spr., lees ons program van beginselen eens na.
Dergelijke methoden mogen er onde Christenen niet voorkomen.
De vraag rijst nu in ons op, wat is het verschil tussen S.G.P. en A.R. ?
Ik zou het echter zo willen stellen, wat is de overeenkomst tussen ons? Beide belijden, dat het volk zich heef
Beide belijden, dat het volk zich heef te onderwerpen aan Gods Wet en dat is een zeer belangrijk punt.
De S.G.P, gaat echter nog een stap verder en zegt dat de Overheid heeft te zorgen, dat het volk naar Gods Wet leeft.
Doet ze dat niet, zo staat in haar program, dan moet de Overheid hem of haar straffen. Hoe zal de overheid de Zondagsontheiliging moeten straffen. Ik noem, aldus spr., Zondagsontheili
Ik noem, aldus spr., Zondagsontheiliging het niet naar de Kerk gaan. Moeten we mensen, die dit nalaten
Moeten we mensen, die dit nalaten straffen ? Wij zijn sterke voorstanders van Zon
Wij zijn sterke voorstanders van Zondagsheiliging, aldus spr., maar wanneer er mensen tegenin gaan, mag dit niet gestraft worden met het zwaard van de overheid, maar moet dit gestraft worden met het zwaard Gods en het zwaard des Geestes.
De A.R. is een voorstander van de geestelijke jvrijheid en verwerpt mitsdien elke dictatuur. Het uitgangspunt van de S.G.P. is onschriftuurlijk en de A.R. zal nooit op dit punt water bij de wijn doen.
Wij hebben onze plaats op deze aarde, in de kerk, in de maatschappij en in de staatkunde. Het gaat maar om één ding nl. om
Het gaat maar om één ding nl. om het Koninkrijk Gods en om de komst van Zijn Rijk en onthoudt dit goed, Christus heeft de overwinning reeds behaald.
Hebben wij nog' een taak? Ja, we moeten getuigen van Christus zijn, zo schreef de profeet Jesaja en dit moet ook de aandacht in onze staatkunde hebben. Deze samenkomst werd opgeluisterd
Deze samenkomst werd opgeluisterd door het gemengd koor „Sursum Corda", de declamatrice Mevr. Kommers en de organist Jan de Jong. Mr van Baren besloot deze leerzame
Mr van Baren besloot deze leerzame avond met dankgebed.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 februari 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 februari 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's