Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenlandsse Ford Technici in Amsterdam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenlandsse Ford Technici in Amsterdam

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In October 1950 bracht de Ford Motor Company Ltd te Dagenham, Engeland, op de Earls Court Show te Londen twee nieuwe modellen, nl. de ,,Consul' en de „Zephyr Six".

Ook te Brussel werd in het midden van Januari van dit jaar de „Consul" op de jaarlijkse autoshow in het Palace Centenaire tentoongesteld.

De verschijning van deze twee nieuwe Ford automobielen werd de grootste sensatie van de Earls Court Show genoemd. Deze, na een langdurig o'-^derzoek en zorgvuldig aftasten van de wereldmarkt, ontworpen modellen vormen een klasse apart, hetgeen tot uitdrukking wordt gebracht door de benaming: „VIJF STERREN SERIE". Deze speciale onderscheiding van de allerhoogste kwaliteiten is internationaal en werd bv tot op heden alleen verleend aan Eisenhouwer en Patton, de twee enige Amerikaanse „VIJF STERREN" generaals.

Dat deze kwalificatie is verbonden aan een nieuw type Ford-automobiel is wel een bewijs, dat hier sprake is van een speciale creatie. De „Consul" met zijn vier-cylinder 47 p.k. 1% liter kopkleppenmotor, biedt gemakkelijk plaats aan vier tot vijf passagiers en heeft een wielbasis van 2.54 meter ,terwtjl de „Zephyr Sox" een zes-cylinder 68 pk. 2.2 liter kopkleppenmotor heeft met een wielbasis van 2,64 meter.

Beide modellen hebben onafhankelijke geveerde voorwielophanging met ingebouwde, dubbelwerkende hydraidische telescoop schokdempers, hydraulische remmen en een chassisloos „all steel" carrosserie.

Door de juiste opstelling van de zitplaatsen tussen de voor- en achteras, is een bijzonder lijcomfort voor de inzittenden gewaarborgd. De uiterlijke vormen en de fraaie interieurs ziJn volkomen op elkander afgestemd.

Nu de „Consul" als eerste van de twee nieuwe modellen langzamerhand in Engeland in productie is genomen, werd het nodig geoordeeld, dat ook andere Fordfabrieken over de gehele wereld, welke producten van Dagenham op hun programma hebben staan, met de fabricage-methoden van dit nieuwe model vertrouwd moesten worden gemaakt. Het was voor de Fordfabriek te Amsterdam dan ook een grote eer, dat zij werd uitgekozen als „opleidingscentrum" voor de technici uit de gehele Ford wereld-organisatie. En zo zien wij dan op het ogenblik aan de speciaal voor deze nieuwe modellen omgebouwde productie-lünen, voorzien van door T.L. buizen verlichte werk-'pits", Engelsen, Ieren, Denen, Belgen, Finnen, Zweden, Canadezen, Zuid Afrikanen, Brits Indiërs, Nieuw Zeelanders, Australiërs, Spanjolen, Fransen en Amerikanen zich bekwamen in de productie-methoden van de „Consul". Men kan echter niet zeggen, dat er een Babylonische spraakverwarring heerst, want de Ujftaal de Ford-organisatie is Engels. in

Na een rondgang door de „oudste", maar niettemin de modernst geoutilteerde Nederlandse automobielfabriek, waarbij wij ook nog een blik wierpen op de nieuwe bijna gereed gekomen fabriekshallen, werd het ons duidelijk, dat deze fabriek een belangrijke schakel vormt in de keten van de gehele wereld omvattende Ford-organisatie.

Enkele belangrijke punten in verband xnet de nieuwe verkeersregels

Van de zijde der Rijkspolitie wordt ons het volgende medegedeeld: Was het in de wegenverkeersregeling verboden om zeisen, welke niet afdoende beschermd waren, op de weg te vervoeren, nu, in het nieuwe verkeersreglement is dit uitgebreid met hooivorken en dergelijke. Al deze voorwerpen mogen niet op de weg worden vervoerd, tenzij afdoende beschermd. Onder dergelijke voorwerpen worden ook rieken begrepen. Ook wordt er aan herinnerd dat het verboden is stoffen of voorwerpen, hinderlijk of schadelijk voor het verkeer, op een weg te werpen of te laten vallen, te plaatsen of te leggen of te laten staan of liggen. Tevens zij vermeld, dat niet alleen de bestuurders van voertuigen en ruiters, doch ook geleiders van rij. en trekdieren en vee, die van richtingen wensen te veranderen, verplicht zijn tijdig en op duidelijke zichtbare wijze het voornemen daartoe kenbaar te maken en de doorgang naast zich vrü te laten voor het tegemoetkomende verkeer en voor het vervoer, dat zich naast hen bevindt of zo dicht achter hen, dat door dit veranderen van richting gevaar voor botsing zou ontstaan.

Bestuurders van voertuigen (ook rijwielen) mogen slechts op zodanige wijze stoppen en wegrijden, dat het verkeer niet gehinderd wordt. Zij moeten, ingeval zij voornemens zijn te stoppen of plotseling snelheid te verminderen, tijdig en op duidelijk zichtbare wijze dat voornemen kenbaar maken aan het verkeer, dat zich achter hen bevindt. Voetgangers zijn verplicht van de voetpaden gebruik te maken. Bij afwezigheid van een voetpad, alsmede indien zij in het gebruik van het voetpad worden belemmerd, mogen zij van een rijwielpad of van de rijbaan gebruik maken, waarbij zij zoveel mogelijk aan de kant moeten lopen en in ieder geval het rijverkeer niet meer mogen hinderen dan onvermijdelijk Is. DIT is een bepaling waar veel tegen gezondigd wordt. Het blijven staan op een nabij kruisingen en splitsingen van wegen en op bruggen is de voetgangers verboden, indien daardoor het verkeer wordt belemmerd of In gevaar gebracht. Wat het toezicht op rij- en trekdieren en vee betreft is het verboden deze loslopend zonder toezicht op het voor rijverkeer bestemde gedeelte van de weg te doen of te laten bevinden. Geleiders van deze dieren moeten wanneer zij zich daarmede op de vreg bevinden, de dieren voldoende in hun macht hebben,

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 maart 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Buitenlandsse Ford Technici in Amsterdam

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 maart 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's