Op de havens van Middelharnis en Sommelsdijk hadden de schippers van Schuttervaer critiek
Van GoereeOverflakkee hebben momenteel nog ongeveer vijfenzeventig schip, pers deel in de Nederlandse binnenvaart. Allen — op één na — hebben hun schepen gemoderniseerd. Nog maar één schip vaart uitsluitend met de zeilen. Het bedrijf floreert de laatste tijd wel. De schippers hebben een goede organisatie en zij hebben vooral in het afgelopen jaar niet te veel tegenwind gehad. De uien zijn niet duur en voor het vervoer kiezen de commissionnairs nu gaarne het schip, terwijl men van oudsher het vervoer van aardappelen voor het grootste deel in handen heeft. Maar een donkere wolk zien zij wel aan de lucht: dat is de Flakkeesebrug. Daarop hebben de schippers het in het algemeen niet begfrepen, zoals ons werd duidelijk gemaakt op de jaarvergadering, die enkele dagen geleden gehouden werd door de afdeling Sommeld^jkMiddelharnis van Schuttevaer.
De brug betekent de dood voor de schipperij
„De brug zal de schipperij de dood aan doen!" zo werd er betoogd. En op dit punt werd de vergadering zeer geanimeerd. Er was trouwensen behoorlijke belangstelling de secretaris, de heer A. Verschelling, kon ons mededelen, dat de afdeling in het afgelopen jaar met niet minder dan twintig leden is gegroeid.
De voorzitter van de afdeling, de heer L. J. den Hollander, oudburgemeester van MiddelhamisS'ommelsdijk, sprak het openingswoord. Hij heette in het bijzonder de nieuwe leden welkom, die blijk geven dat zij de tekenen des tijds ver staan en begrijpen, dat samenwerken meer dan ooit nodig is.
Dan deed hij mededeling van enige ingekomen stukken. Secretaris Verschelling las de notulen
Secretaris Verschelling las de notulen en de penningmeester, de heer G. Zoon, deed verslag van de financiële toestand der vereniging. Men ontving en had in kas ƒ 166.17 waar een uitgaaf van ƒ 101.01 tegenover stond, zodat men per 31 December 1950 in kas had ƒ 65.16. De heren J. A. Dijkers en W. Taaie onderzochten de jaarrekening en adviseerden tot goedkeuring.
De vergadering stelde de rekening vast zo als medegedeeld.
De aftredende bestuursleden, de heren J. Visser en J. Buskop, werden bij acclamatie herkozen. De voorzitter deelde daarop mede, dat
door de Goereese schippers wordt aangedrongen op blindering van het licht van de Ouddorpse vuurtoren. Door schippers uit Ouddorp en Bruinisse is men evenwel tegen blindering.
Uitvoeriger stond de voorzitter stil bij de wensel^kheid van verbetering van de Steenbergse Vliet en bij de eventuele aanleg van een kanaal door West-Brabant. In Roosendaal is men zeer voor zo'n kanaal geporteerd en men vindt, dat men er veel te weinig in een onderzoek der mogelijkheden betrokken wordt Een en ander houdt uiteraard verband met de verbinding Antwerpen-Moerdijk. Ook Bergen op Zoom heeft er veel be
We zijn er van overtuigd in het bovenstaande voor de meeste landbouwers bekende kost te hebben opgediend en toch is te diep zaaien een tamelijk veel voorkomend euvel, vooral op de lichtere gronden. Dit komt, doordat de gebruikte zaaimachines niet gemaakt zijn voor deze gronden, maar meer op de zwaardere gronden thuishoren. Voor de lichte gronden zijn ze te zwaar. Herhaaldelijk is daarom, ook door de voor lichtingsdienst op de wenselijkheid gewezen van het gebruik van drukroUen en sleepvoetjes, waardoor het te diep in de grond zakken wordt voorkomen. Landbouwers, slaat deze raad niet in de wind, maar doet er uw voordeel mee. lang bij en men preekt er uiteraard voor eigen parochie. Ter behandeling in de algemene ver
Ter behandeling in de algemene ver gadering droeg men uit de aanwezigen de situatie bij Hellevoetsluis voor. Het Voomse kanaal is 's nachts en 's avonds gesloten en de schippers wensen dat de oude toestand hersteld wordt, onbeperkte openstelling van sluizen en bruggen. Schipper Bouman drong aan op sterker licht van de gasboel, op de Bienin- gen. De secretaris deelde mede, dat de betonningsdienst lenzen beschikt. nog niet over goede
Ook werd verlangd betere ligplaats aan de beetwortefabriek te Zevenbergen. Tot afgevaardigde naar de algemene vergadering te Nijmegen benoemde men de heer Verschelling, de secretaris.
De voorzitter deed mededeling, dat hij een aanbieding ontving van Vermaat's Reisbureau te Hellevoet teï zake een zomertochtje. De voorzitter zei het wel een aardige gedachte te vinden dat de schippers eens met de echtgenoten op stap gaan. Besloten werd dat het bestuur de mogelflkheden eens zal onderzoeken.
In de rondvraag besprak de voorzitter de moeilijkheden met de sluis te Hansweert, waar een situatie heerst ongeveer gelijk aan die van Middelharnis. Schut tevaer verlangt er electrische bediening en verder betere outillage. Men zit ook daar met belangen van lozen en schutten,
Aan herstel van de sluis van Middelharnis zal waarschgnlök in het a.s. na jaar begonnen worden. Dat zal een moei lijke tijd geven voor de schippers. Misschien wordt er dag en nacht gewerkt, maar toch zal het werk maanden in beslag nemen.
Schipper M. Zoon raadde aan om de rijkshavenmeester toestemming te verzoeken tot meren in de rgks (tram) ha ven. Sluismeester Bouman achtte dat moeilijk in verband met de bietentijd. De heer Boimian dacht, dat men voor de sluis hoogstens plaats zal houden voor twee schepen.
Schipper G. Zoon zei voor zich de oplossing te zien in tgdeiyk gebruik van de haven Dirksland.
De heer Dgkers deelde mede, dat de datum van begin van uitvoering nog niet bekend is en dat men voor grote financiële moeilijkheden zit.
De heer G. Zoon zag van het grote werk niets terecht komen en hij achtte het wenselgk, dat wordt aangedrongen op herstel en aanbrengen van vier ebdeuren.
De heer Verschelling, de secretaris, bracht hulde aan de besturen der kleine gemeenten op Flakkee: Den Bommel, Herkingen, Stad en in het bijzonder Dirksland, waar burgemeester Van Hetjst veel voor de haven deed. Mid delharnis en Sommelsdijk steken daar schrp btj af. Als men daar binnen komt is het alsof men wordt uitgenodigd om er zich persé niet te vestigen. Voor industrie is er geen plaats. Eerst na critiek van „Mijmeraar" is de Wilhelminabrug hersteld. Spr. hoopte, dat burgemeester Rïjnders eens meer naar de havenbelangen zal doen dan voor de Flakkee-brug!
De voorzitter vond, dat de secretaris de situtatie te donker zag. Middelharnis en Sommelsdijk zullen zeker hun havenbelangen behartigen. Er zön al havencommissies benoemd, men krögrt een rapport van het „E.T.I.", plannen zullen worden uitgevoerd. Terzake de brug meende de voorzitter, dat daardoor geen beurtschippers zullen verdwijnen. Öet vervoer per schip bltjft het goedkoopste en hoogstens gaan de producten, die snel vervoer eisen — witlof en uien — per vrachtauto.
Deze opmerkingen brachten de tongen in beweging. Velen bleken het met de mening van de voorzitter niet eens. Wij hoorden spreken over Tholen, Piersil, Delft, Rotterdam, enz. „Je ziet er geen beurtschippers meer!"
„Je ziet er geen beurtschippers meer!" zo riep men.
De secretaris voerde aan dat de gemeenteiyke inkomsten uit haven- en kadegelden ook aan de havens en kaden besteed moeten worden. Spr. vond bv. dat Sommelsdijk wel wat meer aan de Kaai kon doen. Hij zei zoiets als dat men van het octrooigeld geen Voorstraat behoort te vernieuwen!
De voorzitter trok tegen die opmerking te velde. De gemeenten moeten deze inkomsten besteden aan him havens en niet aan de Voorstraat.
De heren J. Bouman wees er op, dat in de laatste jaren de scheepvaart in Middelharnis zeer is toegenomen. De heer M. Zoon betoogde, dat Mid
De heer M. Zoon betoogde, dat Middelharnis een centnmi is en dat een verbeterde haven absoluut nodig is. Het speet de heer Verschelling dat hij geen mooier geluid over de Meneerse-haven kon laten horen.
„Het is maar een gat! Het is geen haven meer!" riep de heer J. Visser. De heer J. Smit becritiseerde het gemis aan goede los- en laadplaats. Schipper Polak moest laatst noodgedwongen 25 ton gzer bij spreker voor de deur lossen, terwtjl z^n huis (van spr.) gevaar loopt te verzakken. De heer Sandifort betoogde, dat er
De heer Sandifort betoogde, dat er maar één goede losplaats is in Middelharnis. Btj Hotel Meijer.
De heer Dijkers (wethouder van Sommelsdijk) deelde mede, dat Middelharnis en Sommelsdijk vergaande plannen voor de havens en los- en laadplaatsen hebben. Het is de bedoeling om iets goeds tot stand te brengen voor de schippert. Daarom heeft men de kleine dingen laten rusten. Jammer is, dat men moeilijk zit met investeren. Maar, de gemeentebesturen zullen doen wat mogelijk is.
Schipper Polak vond, dat er voldoende terreinen aan de haven van Middelharnis liggen. De heer Braber bespraJc de wenselijk
De heer Braber bespraJc de wenselijkheid van betere ligplaats bq de gascentrale Flakkee. De secretaris deelde mede, dat de directeur der fabriek hiermede bezig is.
De voorzitter besprak daarna in verband met een publicatie de wenselijkheid van „roerbekwaamheid" van de opvarenden. Ook wees hij oP het gebruik van Rotterdamse wagenponten ten Westen van Pemi§.
De heer Verschelling stelde ook in deze vergadering de vraag of de afdeling het lidmaatschap van de Flakkeese Gemeenschap nog noodzakelijk achtte. De voorzitter beantwoordde die vraag bevestigend.
De F.G. behartigt ook de belangen der Flakkeese schippers. Alle organisaties van betekenis van het eiland zfln lid.
Spr. zou het niet verantwoord achten als men het lidmaatschap opzegde. De heer Sandifort geloofde niet dat de F.G. voor de schippers werkt. Een der vooraanstaanden heeft gezegd, dat de meeste haventjes van het eiland maar moeten verdwtjnen en dat is zeker geen schippersbelang.
De heer Dijkers vermoedde, dat de heer Sandifort de mening van Gedep. Staten aanhaalde, die deze in hun samenvoegingsrapport hebben neergelegd. Spr. raadde aan om niet uit te treden. De heer Smit stelde voor om nog een jaar lid te bleven en een adres aan de Flakkeese Gemeenschap te richten.
De heer Sandifort bleef bij zijn voorstel, waarop de voorzitter verzocht, dat degenen die tegen het lidmaatschap waren, zouden opstaan. Niemand verhief zich van zijn zetel en dat hield in, dat men het nog een jaar met de Flakkeese Gemeenschap zou proberen. De heer J. Bouman tenslotte gaf een
De heer J. Bouman tenslotte gaf een uiteenzetting van de noodregeling, die voor de sluis van Middelharnis is getroffen. Hij hoopte dat de schippers collegiaal elkanders belang bg schutten en en varen zullen erkennen. De voorzitter nam hiervan goede no
De voorzitter nam hiervan goede nota en verzocht de aanwezigen zulks ook te doen. In de loop der vergaderig had hij de heer Bouman dank gezegd voor de medewerking, die deze aan de schipperij — onder de huidige moeilijke omstandigheden — verleend.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 maart 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's