Hoe zal de gemeente Melissant er uit zien, na de wijziging van de gemeentegrenzen?
Een reeks van gemeenteraadsvergaderingen staan te wachten om in ons blad te verslaan, betreffende de herziening van de gemeentelijke indeling op Goeree en Overflakkee. Wö hebben in ons vorig nummer een uittreksel gegeven uit het rapport van de commissie dat deze zaak heeft bestudeerd, zodat onze lezers enigszins weten, wat de voorstellen zullen zijn. Dit wil evenwel niet zeggen, dat in de raden de voorstellen een getrouwe copy zullen zijn van hetgeen in het rapport staat vermeld, m.a.w., het is niet zeker, dat men in de raden met alles accoord zal gaan. Wel is het zo, dat de daarin gedane grenswtjzigingen, vrijwel onveranderd zullen worden voorgesteld. De gemeente Melissant, Dirksland en Herkingen hebben een vrij breedvoering prae-advies van B. en W. ontvangen op dit voorstel, waaraan verbazend veel werk vastzit, maar dan ook een ongekend gemak geeft aan de raadsleden bij de bestudering er van. Hier volgt het eigenlijke voorstel van de grenswijziging.
B. en W. van Melissant heeft uit het verslag van de commissie alleen maar datgene in het prae-advies verwerkt, wat in Hoofdstuk I voorkomt, nl. de gewijzigde grens-indeling. Het prae-advies zelf sluit in grote trekken aan bij het verslag, en dat dit laatste op verschillende punten getuigt van een opvatting geUjk aan die, waarvan ons college in zijn prae-advies heeft blijk gegeven, zij het dan, dat het verslag in tegenstelling tot ons prae-advies op vele plaatsen teruggrijpt op de memorie van toelichting welke was gevoegd bij het wetsontwerp dat door gedeputeerde staten op 21 Jvini 1949 aan de Flakkeese gemeenteraden werd toegezonden, doch welke memorie kort na de zojuist genoemde datum werd ingetrokken.
Het verslag bepaalt zich — en moet zich ook wel bepalen — tot de grote lijn. Ons prae-advies vult de meeste van de in het verslag aangestipte punten aan met gegevens welke meer speciaal onze gemeente betreffen. In hoofdstuk V van het verslag geeft
In hoofdstuk V van het verslag geeft de commissie een proeve van een gewijzigde gemeentelijke indeling waarbij is uitgegaan van de gedachte, dat de gemeentelöke zelfstandigheid behouden moet blijven. De commissie is tot het ontwerpen van haar plan overgegaan, nadat haar was gebleken, dat alle gemeenteraden In principe bereid waren offers te brengen om het voortbestaan der gemeenten als zelfstandige eenheden te verzekeren. In een bespreking met de voorzitter en de adviseur der commissie hebben ook de Melissantse raadsleden te kennen gegeven, dat hen aan het behoud der gemeentelijke zelfstandigheid zeer veel was gelegen en dat zfl dit behoud niet te duur gekocht achten wanneer de thans bestaande gemeente Melissant kleiner van oppervlakte zou moeten worden en het aantal inwoners dientengevolge zou teruglopen, ons college aldus machtigende in deze geest besprekingen te voeren met de commissie en met de colleges van B. en W. der aangrenzende gemeenten. Bij de in de vorige alinea bedoelde besprekmg kwam tot uitdrukking, dat de commissie er btj het concipiëren van een gemeenteHjke hertndelingsplEin zoveel mogeltjk naar streefde om gebieden welke op een bepaalde gemeente zijn georiënteerd, ook gemeentelijk bij die gemeente in te delen. 2!owel u als wij hebben van de aan
2!owel u als wij hebben van de aanvang af steeds beseft, dat bij het aanleggen van de zojuist genoemde maat- Staf het tegenwoordig beloop der grenzen onzer gemeente oorzaak zou zijn, dat Melissant van de algehele herziening der gemeenteltjke indeling nimmer voordelen zou kunnen hebben. Het lag immers voor de hand dat, naar het genoemde criterium te werk gaande, de buurtschap Kralingen bij Dirksland zou worden gevoegd en de onder de gemeente Herkingen, Nieuwe Tonge en Sommelsdijk gelegen gebiedsdelen aan die gemeenten zouden worden toegewezen. Compensatie voOr het verlies van de in de buurtschap Kralingen en de naar de gemeenten Herkingen, Nieuwe Tonge en Sommelsdgk overgaande gebieden wonende bevolking is niet in betekenende mate mogel^k.
Voor het verlies van hetgrondgebled aan de zoeven genoemde gemeenten zou wel een belangrijke, zij het geen volledige, compensatie mogelijk zijn, indien de gemeenten Dirksland en Stellendam in deze de helpende hand wilden bieden. Het doet ona genoegen te kunnen ver
Het doet ona genoegen te kunnen verklaren, dat zowel het college van B. en W. van Dirksland als van Stellendam volledig begrip hebben getoond voor onze moeüijkheden en zich bereid hebben verklaard Melissant zo veel mogelijk te willen tegemoetkomen.
Uit de Taij het verslag der commissie behorende kaart zal u duidelijk worden, wat uiteindelijk het resultaat der besprekingen is geweest. In cijfers uitgedrukt ontstaat het volgende beeld van grootte en inwonertal onzer gemeente, zoals die zouden worden als het plan der commissie tot uitvoering zou komen.
Oppervlakte der gemeente
De tegenwoordige oppervlakte is 2048 ha Het aantal ha wordt vermindierö met die van de gebieden welke aan een andere gemeente zullen komen, namelijk:
polder Sint Elisabeth (wordt Herkingen) 100 ha
polder Klinkerland (wordt Herkingen) 132 ha
polder Oude Plaat (wordt Dirksland) 175 ha
polder Oud-Onwaard (wordt Dirksland) 86 ha
polder Oud-Kraaijer (wordt S'dijk) 189 ha
Totaal 682 ha en vermeeriderd met dat der gebieden welke andere gemeenten aan Melissant zullen afstaan, te weten:
a. van de gemeente D'land: het noordelijk deel van het polderdeel Dirksland van de golder D'land ca. 263 ha
b. van de gemeente Stellendam:
1. het noordelijk deel van de Gabriëllinapolder 10 ha 2. het oostelijk deel van de Bospolder, van de Kroningspolder en van de Halspolder met inbegrip van de vóór die polders gelegen gorzen 255 ha 265 ha
Totaal 528 ha
De oppervlakte vermindert per saldo dus met 154 ha
zou derhalve in het vervolg bedragen 1894 ha
Het voor de tegenwoordige oppervlakte genoemde aantal van 2048 ha omvat voorts niet de gorzen en slikken langs de polder Diederik, doch heeft alleen betrekking op de binnen de zeeweringen gelegen oppervlakte. Deze gorzen en slikken zijn momenteel van weinige belang, doch zullen in de toekomst een waardevolle aanwinst van de beschikbare bouwgrond ten gevolge kunnen hebben.
Be voHdngscïjfer:
De delen der gemeente welke aan andere gemeenten zullen worden afgestaan omvatten, toevallig, precies het gehele stemdistrict II. In dat district waren op l Januari 1950 18% van alle kiesgerechtigden woonachtig. Aangenomen kan wel worden, dat ook 18% van de gehele bevolking er woont.
Het aantal inwoners der gemeente bedroeg op op 1 Januari 1951 2074
Dit aantal veimiindert dus met 18% of 373
en vermeerdert met: a. het aantal woonachtig op het gebied dat door de gemeente Dirksland aan Melissant wordt afgestaan te weten 65 b. het aantal woonachtig op het door de gemeente
Stellendam af te staan gebied 12
Totaal 77 Het aantal vermindert per saldo met 296
en zou dus op 1 Januari jl. hebben bedragen 1778
Lamdbouwbedi^ven:
Het aantal in de gemeente aanwezige boerderijen zal verminderen met 17 en vermeerderen met 9. Een achteruitgang dus van 8 stuks.
De gemeente Dirksland staat aan de gemeente Melissant dat deel van haar tegenwoordig territoir af dat ligt ten noorden van de Tweede Stoofweg (inbegrepen de boerderij van C. Wamaer met de daarbij behorende arbeiderswoning.) In dit gedeelte wonen 14 gezinnen, waarvan er 12 dichter bij de kom van Melissant dan bij die van Dirksland wonen.
De gemeente Stellendam staat aan de gemeente Melissant af:
Ie de thans tot de gemeente Stellendam behorende noordelijke hoek van de Gabriëllinapolder. Het betreft hier een aantal perselen bouwgrond welke in gebruik zijn bij Melissantse landbouwers. Woningen staan er niet.
2e een deel van de Halspolder, namelijk dat gedeelte, dat is gelegen ten oosten van de Oosterweg. De boerderij van de heer De Rooij zal dus tot Mehssant, die van de gebroeders Vogelaar tot Stellendam behoren.
3e het oostelijk deel van de Bospolder en van de Kroningspolder. De grens wordt hier gevormd door de ongeveer noordzuid lopende wegen welke genoemde polders ongeveer in 2 helften verdelen, (weg langs de „ijsbaan" en uitkomende op „De heuvel").
4e de vóór de Kroningspolder en Halspolder gelegen gorzen, zich oostwaarts uitstrekkende tot aan de Dirkslandse haven.
In het hierboven onder 2e aangeduide gebied wonen 4 gezinnen. In de andere worden geen woningen aangetroffen.
Wat betreft de totale oppervlakte welke de gemeente Stellendam afstaat valt nog het volgende op te merken: Door ons is betoogd, dat Melissant, dat, in tegenstelling tot de andere gemeenten op het eiland (behalve Nieuwe Tonge) alleen op de landbouw is aangewezen o.i. een zo groot mogelijk grondgebied behoort te omvatten. Stellendam daarentegen, zo waren wij van mening, is mede een vissersplaats, heeft dus twee kurken waar het op drijft en zou daarom mogelijk nog iets meer grond aan Melissant kimnen afstaan. Ons is echter medegedeel, dat de Stellendamse visserij, bij gebrek aan kapitaal voor noodzakelijke vernieuwing en modernisering van de vissersvloot, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, geen op wekkende perspectieven vertoont. Stellendam wordt dan ook reeds nu
Stellendam wordt dan ook reeds nu meer en meer een landbouwgemeente en kan uit dien hoofde geen grondgebied méér afstaan dan zg nu bereid is te doen. Wij merken op, dat uiteraard het ver
Wij merken op, dat uiteraard het verloop van de ontworpen grenzen niet tot in détails werd bestudeerd noch werd besproken. Zulks heeft vanzelfsprekend eerst zin wanneer vaststaat, dat Gedeputeerde Staten bereid zijn een wetsontwerp op te stellen dat is afgestemd op de door de commissie ontvouwde denkbeelden.
Een punt dat u bijzonder zal interesseren is de vraag of de zowel in oppervlakte als in zielental verkleinde gemeente Melissant een financieel draagvlak zal hebben dat groot genoeg is om haar zelfstandig voortbestaan te rechtvaardigen. Wij kunnen u momenteel helaas geen
Wij kunnen u momenteel helaas geen betrouwbare cijfers dienaangaande verstrekken, omdat ons de ttjd ontbroken heeft deze te verzamelen nu het plan der commissie — waarvan wij de inhoud vanzelfsprekend dienden te kennen om cijfers te kimnen produceren' — eerst dezer dagen te onzer kennis is gekomen. Met name maakt de vrij gecompliceerde regeling welke ten grondslag ligt aan de berekening van de belasting- en garantieuitkering uit het ge-meentefonds het niet mogelijk op korte termijn en zonder nauwkeurige gegevens een zuiver beeld van deze zijde van het grenswijzigingsvraagstuk te geven. Wg moeten daarom volstaan met vermelding van het volgende:
De opbrengst van de straatbelasting en van de gemeentelijke opcenten op de hoofdsom der grondbelasting voor de gebouwde en ongebouwde eigendommen zal verminderen, doch het betrekkelijk gering verlies van grondgebied zal die vermindering niet groot doen zijn. Het verlies van de 8 landbouwbedrij
Het verlies van de 8 landbouwbedrijven speelt, nu de ondernemingsbelasting is afgeschaft, momenteel geen zo grote rol als het enige tijd geleden zou hebben gedaan.
De opcenten op de hoofdsom der personele belasting zullen eveneens een mindere opbrengst te zien geven, doch niet In die mate als de vermindering van het bevolkingscijfer zou doen vermoeden omdat de opbrengst dier belasting in de buurtschap Kralingen (240 inwoners) gering is. De uitkeringen uit het gemeentefonds
De uitkeringen uit het gemeentefonds welke worden berekend naar het aantal inwoners, zullen uiteraard dalen naarmate dat aantal vermindert. (Wellicht ten overvloede vermelden wij hier, dat de gemeente geen aandeel geniet in de opbrengst van de inkomsten en vermogensbelasting, noch opcenten op die belastingen kan heffen.)
Tegenover vorengenoemde factoren staat, dat een aanmerkelijke besparing zal worden verkregen door het vervallen van een aantal uitkeringen aan armlastigen, welke thans worden ondersteund door het — door de gemeente gesubsidieerde — algemeen armbestuur en dat bv. ook komen te vervallen de kosten van de straatverlichting en het onderhoud van de wegen in de buurtschap Kralingen (in de aan de gemeente toe te voegen gebieden is geen straatverlichting nodig en zijn geen wegen bij een gemeente in onderhoud.)
Wij zijn er ons van bewust, dat met het vorenstaande niet alle financiële aspecten van deze zaak zijn bekeken, doch onze mening is, dat de financiële toestand der gemeente in haar nieuwe vorm niet in zo belangrijke mate slechter zou worden dat zij geen mogelijkheden meer zou bieden in de behoeften te voorzien. In verband hiermede zij nog opge
In verband hiermede zij nog opgemerkt, dat alhier verschillende gemeentelijke bronnen van inkomsten nog niet ten volle zijn aangeboord. Meerdere inkomsten kunnen nog worden geput uit een verhoging van schoolgeld, begrafenisrechten en leges.
Voorts zouden nog inkomsten zijn te vinden in de heffing van rechten voor het ophalen van huisvuil (reinigingsbelasting.)
Onze conclusie is:
IQ het is voor de gemeente Melissant van zeer veel belang, dat zij zelfstandig blijft voortbestaan in haar tegenwoordige vorm.
2e mocht zulks niet mogelijk zijn, dan verdient het meeste aanbeveling een grenswijziging als door de commissie in haar rapport aangegeven.
3e de aldus gewijzigde gemeente zal in staat zijn zich financieel te handhavenl.
Op grond hiervan geven wij u in overweging instemming te betuigen met de door de commissie in hoofdstuk V van haar rapport voorgestelde oplossing van het vraagstuk der herziening van de gemeentelijke indeling op ons eiland.
Melissant, 15 Maart 1951.
Burgemeester en Wethouders,
VAN HEYST, Burgemeester.
VAN DUKE, secretaris.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 maart 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's